• lata kocken Johanna

snälla sluta sprida myter...

Jag börjar tröttna på alla myter som sprids härinne (och utanför)
    Tror att jag har svarat några hundratal gånger på varje myt...
    bla sägs det saker som att ägg inte är OK, att räkor är farliga, att honung är farligt mm mm

1 Det är INTE farligt med råa ägg - här i Sverige kontrolleras ägg för salmonella och camphylobacter

2 Räkor och andra skaldjur är kokta och helt OK! Håll er borta från mikrobbomber som råa ostron och vaccad krabba, hummer etc - köp färsk eller fryst istället.

3 Honung är helt OK för gravida!
    Det är SPÄDBARN som aldrig någonsinn bör äta honung (ens i mat eftersom mat sällan kommer upp i över 120grader i centrumtemp) Honung kan innehålla sporer av clostridium botulinum och de kan börja växa ut till toxinbildande bakterier i deras outvecklade magar och orsaka spädbarnsbotulism

4 Vaccade pålägg är OK sålänge mindre än halva hållbarhetstiden gått och det gäller även efter öppnandet

5 Sushi är OK för att rå fisk hinner bli oätbar innan ev listeria vuxit till skadliga nivåer. Tyvärr gäller inte samma enkla princip för de som är behandlade på ett sådant sätt att hållbarheten förlängs tex gravning, kallrökning, vakuumförpackning mm Och all fisk som serveras rå måste alltid ha varit fryst minst 3 dygn - inte för att det är ngn fara för bebisen utan för att de kan innehålla parasiter som binnekemask...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 19:52:51:
    ang äggen: camphylbacter och salmonella hör inte till de fosterskadande mikroberna utan skulle mamman bli sjuk så är det ingen fara

vaccad = vakuumförpackad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 21:45:05:
    självklart så bör man ju kika på slvs råd (bland annat ang fiskarter)!

det myter och ogrundade råd som jag skriver om

• Svar på tråden snälla sluta sprida myter...
  • Duckan74

Hej Johanna,

när vi ändå är inne på det här med ätande. Har inte sett det nånstans och tanken bara slog mig att jag inte vet. Rökt skinka som pålägg som köps i charkdisken, hur är det med det?

• helene306

Jag undvek ingenting när jag var gravid, förutom ostar (som jag inte gillar) och alkohol.

• Lina1979

Hur ska man kunna veta vad som är myt eller inte?
    Du säger en sak, någon annan en annan.
    Ja, jag vet att du alltid rekommenderar SLV, men allt står inte med där.

Jag har tex läst i en bok, Mat för ditt barn, att honung inte är att rekommendera under graviditet, menar DU att dom har fel och hur motiverar du isåfall det?

• helene306

Varför skulle inte honung vara bra under graviditet?? *nyfiken*

• Starlet72
    Jag har inte sett några myter här inne på FL. Men säger du att det finns så gör det väl det. Nu blev jag nyfiken,ska nog leta runt lite... Det brukar väl också vara så att man kollar efter det som man är intresserad av? Du verkar ju vara intresserad av mat och så...

Sunt förnuft funkar väl även bra under graviditeten och jag antar att alla har en barnmorska att bolla krångliga frågor med, även när det gäller vad man får och inte får äta. Vad lekmän säger får man väl ta med en nypa salt. Men hur är det nu, är salt farligt under graviditeten?
  • LiiNe

Kan du GARANTERA att ett ägg i sverige inte innehåller salmonella??? Isf skulle jag vilja veta vad du e för en supermänniska...lika väl som kyckling kan levereras till butik med salmonella så kan väl ägg ha det...Eller??

~~LiiNe~~
  • Milimani

Livsmedelsverkets råd är de som alla gravida bör följa då de är noga granskade. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att avgöra vad man vill stoppa i sig.
    En del väljer bort tex råa ägg och "alkoholfria" drycker som innehåller tex 0,5%.
    Andra stoppar i sig både förbjudna ostar och annat som inte rekomenderas.
    Men följer man livsmedelsverkets lista ska man inte behöva vara orolig eller ha dåligt samvete för de har koll.

Svar på tråden snälla sluta sprida myter...