snälla sluta sprida myter...
Jag börjar tröttna på alla myter som sprids härinne (och utanför)
Tror att jag har svarat några hundratal gånger på varje myt...
bla sägs det saker som att ägg inte är OK, att räkor är farliga, att honung är farligt mm mm
1 Det är INTE farligt med råa ägg - här i Sverige kontrolleras ägg för salmonella och camphylobacter
2 Räkor och andra skaldjur är kokta och helt OK! Håll er borta från mikrobbomber som råa ostron och vaccad krabba, hummer etc - köp färsk eller fryst istället.
3 Honung är helt OK för gravida!
Det är SPÄDBARN som aldrig någonsinn bör äta honung (ens i mat eftersom mat sällan kommer upp i över 120grader i centrumtemp) Honung kan innehålla sporer av clostridium botulinum och de kan börja växa ut till toxinbildande bakterier i deras outvecklade magar och orsaka spädbarnsbotulism
4 Vaccade pålägg är OK sålänge mindre än halva hållbarhetstiden gått och det gäller även efter öppnandet
5 Sushi är OK för att rå fisk hinner bli oätbar innan ev listeria vuxit till skadliga nivåer. Tyvärr gäller inte samma enkla princip för de som är behandlade på ett sådant sätt att hållbarheten förlängs tex gravning, kallrökning, vakuumförpackning mm Och all fisk som serveras rå måste alltid ha varit fryst minst 3 dygn - inte för att det är ngn fara för bebisen utan för att de kan innehålla parasiter som binnekemask...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 19:52:51:
ang äggen: camphylbacter och salmonella hör inte till de fosterskadande mikroberna utan skulle mamman bli sjuk så är det ingen fara
vaccad = vakuumförpackad
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 21:45:05:
självklart så bör man ju kika på slvs råd (bland annat ang fiskarter)!
det myter och ogrundade råd som jag skriver om