• Trolletp

Finns det "mamma-arbetsbyxor"???

Jag är nu gravid i vecka 11 och magen har börjat komma så pass att det är obekvämt att använda mina arbetsbyxor.
    Jag arbetar i ett förråd/lager(statligt) och behöver ett par byxor med benfickor och som dessutom är slittåliga.
    Vill gärna veta vad andra som varit i min sits har för erfarenheter?!
    -Finns det mamma-arbetsbyxor eller måste man köpa vanliga mamma-byxor?
    -I vilken graviditetsvecka började du använda mamma-arbetsbyxor?
    -Är arbetsgivaren skyldig att köpa mig dessa eller kan det bli tal om att jag måste köpa dom själv?

• Svar på tråden Finns det "mamma-arbetsbyxor"???
  • Mrs Jane Doe

Vet inte vad man har laglig rätt att kräva, men när jag var gravid fick jag plocka ut mamma-byxor (eller rättare sagt större vanliga byxor eftersom jag inte gillade mamma-varianten + inte gick upp så mycket i vikt/storlek)... Men å andra sidan hade/har jag uniform på jobbet... Jobbar också statligt.
    Jag behövde inte byta storlek förrän jag var i... 5 månaden... drygt... tror jag...

Vad har du för byxor/arbetskläder i vanliga fall - står arbetsgivaren för dem...? För i så fall är jag ganska säker på att de även ska bekosta lämpliga mammakläder...

• malincha

Typiskt...var inne på en sida med flera olika mamma-arbetsbyxor häromdan, men kan inte minnas vad sidan eller märket hette? Jag ska fundera ett tag.
    Jag KRÄVDE att mitt jobb skulle stå för kostnaderna jag måste lägga ner för att lämna in mina jobb-byxor hos skräddaren då jag inte hittat passande arbetsbyxor. Men jag vet inte om jag har rätt att kräva det...men vill de att man ska ha en viss klädsel så tycker jag att de ska stå för även ett par mammabyxor!!!

• Trolletp

Mrs Jane Doe:
    Jag använder Fristads snickarbyxor nu. Arbetsgivaren skall stå för arbetskläderna normalt sett hos oss. Det är ju bara frågan om vad de tycker om att köpa nya nu när jag är gravid, har dessutom bara ett vikariat. Men det kommer att sträcka sig minst tills dess att jag har bf...

nanis:
    Kommer du på namnet på sidan eller märket så vill jag jättegärna att du meddelar detta. Vore ju toppen att kunna ge ett förslag på vad som finns när jag ska ta upp detta med min arbetsgivare.

När tycker ni att man kan fråga arbetsgivaren om detta?
    Jag berättade igår att jag är gravid, och nu är jag i vecka 11 som sagt.
    Känns som att man egentligen vill vänta ett tag och låta dom smälta det lite, men samtidigt så behöver jag ju andra byxor...

• Malwa

Går det inte att använda mammasnickar byxor då? typ sådana man kan köpa på lindex och hm?

• malincha

Ja jag letar och letar. Ska verkligen försöka hitta namnet på tillverkaren!!

• malincha

Hittade sidan!!!!!! Upptäckte dock att det bara finns svarta eller vita byxor. Men det SKA finnas en annan tillverkare också. Vet inte vad du vill ha för färg.....
    Sidan heter i alla fall: www.hejco.se
    Försökte i alla fall.....

• Mrs Jane Doe

Om arbetsivaren står för arbetskläder normalt så har jag svårt att tänka mig att de inte skulle stå för mamma-byxor vid en graviditet...
    Jämför det med en ickegravid arbetstagare som av olika anledningar går upp i vikt - h*n lär ju få byta till kläder som passar... ;o)

Lika bra att säga till direkt - man vill ju känna att man har kläder som passar även under grav... ;o)

Lycka till!

• Trolletp

Idag sa jag till på jobbet.
    Det blev ett måttligt visat intresse...
    Det lät på chefen som att dom visst skulle fixa byxor, men... det behövs väl inte än på ett tag. La hon till...
    Jag sa då att byxorna jag har nu inte sitter bekvämt längre och att magen börjar komma redan nu men att det inte är ngn panik. Ville bara säga till i tid.
    Tyvärr så vet jag att med sådant svalt intresse från hennes sida så kommer jag att få propsa och tjata om det igen om ett par veckor, när det inte går utan mammabyxor längre.
    Resultatet: Jag får iaf byxor , men jag kommer att få tjata och vänta för att vi verkligen ska komma iväg och köpa några

Tack för alla tips Malwa, Mrs Jane Doe och nanis.

Som du sa, Mrs Jane Doe, passar inte kläderna av ngn anledning längre, som tex viktökning så är det ju klart att man måste få kläder som passar, det är ju egentligen samma princip.
    Och Malwa: du hade ju ett bra alternativ om vi av ngn anledning får svårt att hitta "riktiga" mamma-arbetsbyxor.
    Det var förresten toppen nanis, att jag kunde berätta för chefen idag att jag visste att det fanns arbetsmammabyxor och att jag kollat upp ett par på nätet.

Så stort tack till er allihopa!! *kram*

Svar på tråden Finns det "mamma-arbetsbyxor"???