Är ondska medfött?
Vad betyder ondska?
Finns det människor som är genuint onda?
Är de i så fall födda onda eller är ondska något som skapas av miljön?
Vad ska göras med människor som är genuint onda (om sådana finns?)
Vad betyder ondska?
Finns det människor som är genuint onda?
Är de i så fall födda onda eller är ondska något som skapas av miljön?
Vad ska göras med människor som är genuint onda (om sådana finns?)
Okej, jag försöker sparka igång tråden. För mig är ondska handlingar som i sin vidrighet är helt oförklarliga. Men om man tittar på olika omoraliska handlingar så finns det ofta någon förklaring (psykisk sjukdom, droger, social utsatthet)även om det inte finns någon ursäkt. Så jag vet inte om jag tror på att ondskan finns. Så naiv är jag!
Det är en svår fråga,men många andra egenskaper som musikalitet,sexualdrift,noggrannhet,blyghet,intellegens,fotografiskt minne tex är ju genetiskt.....så om man delar in ondskan i lite olika delar....så tror jag det är möjligt....
en bebis som kommit ur sin mammas livmoder kan väl inte vara ond
Den har ju inga intryck av världen.
Biomedbonus; men genetiskt har man väl viss förutsättningar?
Ondska finns inte. Ondska är en moralisk etikett vi sätter på saker och ting, och den är socialt betingad. Vad vi i väst tycker är ondska tycker inte andra kulturer är det, t.ex.
Ta omskärning av kvinnor. Horribelt, säger vi. Tradition säger en somalier.
Jag tycker den här tråden är intressant!
nej jag tror man kan födas med olika problematiker typ, ärva adhd och dylikt , men jag tror inte man kan ärva ondska.
om man föds psykiskt sjuk så tror jag att den personen har lättare för att bli ond än en som föds frisk beroende på miljön.
Tror inte jag heller.
Man kan ärva faktorer som gör det mer troligt att man utför handlingar som kan kallas onda, men jag tror miljö är bra mycket viktigare än genetik.
shit svår fråga... jag tror ett barn präglas mycket av hur det växer upp d.v.s om det försekommer våld,droger e.c.t