Aspartam farligt eller ej?
Bör man undvika saft och sånt som innehåller Aspartam? Har druckit massor av fun light tills jag fick veta att de kan va skadligt?
Bör man undvika saft och sånt som innehåller Aspartam? Har druckit massor av fun light tills jag fick veta att de kan va skadligt?
Den medicinska forskningen vet jag inget om, men min erfarenhet är (efter att ha varit storkonsument av pepsimax)att sötningsmedel gör dig hungrigare! Och DET har dom kommit fram till på en forskning jag såg på nyheterna för ett tag sedan. En bur råttor fick sötningsmedel plus obegränsat med foder, den andra buren fick bara obegränsat med foder. Bur 1 hade feta råttor.
Lika med mig. Jag kan äta en normal middag och dricka pepsimax till och bli hungrig efter en halvtimme. Utan pepsi, inte hungrig...
Så ur den synpunkten om kosten så kan jag inte rekomendera sötningsmedel.
Men ur fostrets synvinkel? Någon annan som vet?
Har hört att aspartam ska vara tillväxthämmande på barn, kanske samma på fostret då?
www.google.se/search&q=aspartam&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=cr%3DcountrySE
Från slv.se
Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.
Upplysningar: Toxikologiska enheten/Nils-Gunnar Ilbäck
Uppdaterad: 2005-09-26
Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel: 018-175500
Min bm har gett mig tummen upp för sötningsmedel. Frågade på första besöket, då vi äter en del produkter med detta i.. min man är diabetiker.
Jag föredrar det naturliga sötningsmedlet socker om man vill ha något sött, undviker aspartan särksilt nu när jag är gravid.
Min bm sa att jag skulle låta bli lightprodukter(drycker som typ funlight) o hellre dricka vatten, men vet inte om det var farligt direkt... bara att det var bättre med vatten.
Personligen tycker jag inte om sötningsmedel som aspartam utan föredrar vanligt hederligt socker för att man inte äter/dricker så mycket av det då och dessutom tycker jag att det smakar bättre med vanligt socker i.
Min bm tyckte jag skulle undvika light läsk då de inte forskats så mkt kring det..
Jag undviker aspartam i den utsträckning det går.'
Jag tror faktiskt vanligt socker är bättre, men å andra sidan,
skall man höra på allt som sägs så får vi lägga oss och
dör för cancer tycks vi få av allt!
Men jag har hört att just aspartam ska man undvika. jag har även hört att just det sötningsmedlet är cancerframkallande. Jag använder det vanliga sötningsmedlet, socker om det ska va nåt sött.