• annhan

Ni som ger ersättning - hur mycket får era 3 månaders?

Filip får både ersättning på flaska och en liten skvätt från brösten. Mestadels ersättning dock, eftersom han aldrig har blivit mätt på mjölken.

Jag är rädd att han får för mycket, han ligger två snäpp över medelkurvan som BVC har, och vid 3-månaders kollen vägde han 7,1 kg!
    När det gäller bröstmjölk så är det ju svårt för mig att veta vilken mängd han får i sig där.. Men, när han är riktigt hungrig duger inte brösten alls. Då är det bara nappflaskan som gäller, eftersom det går fortast. Brösten vill han bara suga på då han är trött/innan han ska sova. Då får han i sig litegrann, för jag hör hur han klunkar..

När jag ger honom ersättning (NAN 1) så blandar jag numera i 150 ml vatten, och istället för 5 strukna mått så tar jag nu mindre mängd pulver för att det ska bli mindre mängd energi. (på bvc-tantens inrådan)
    Han får 5-6 mål ersättning per dag, och en slurk bröstmjölk nån gång däremellan. Är detta för mycket?

I början hade Filip kolik och skrek mycket. Dumma som vi var då så gav vi väl honom mat då han skrek i vissa lägen, trots att han säkert inte alls var hungrig.. Detta var ju riktigt dumt, men man lär ju sig av misstagen som det så vackert heter.

Vad tror ni? Tror ni att viktkurvan planar ut så småningom, i och med att han växer? Vi vill ju inte lägga grunden för övervikt hos honom, det vill vi helt klart förhindra.

Tacksam för inputs och råd!

• Svar på tråden Ni som ger ersättning - hur mycket får era 3 månaders?
  • Miss Lau

Du behöver inte vara orolig!
    Att en bebis väger mycket är ingen fara och du ska absolut ge honom så mycket mat han vill ha. Överskotten kommer han att kräkas upp, även om det är ersättning. Jag tycker inte ens att det låter som att han äter speciellt mycket.

Till min 3 mån blandar vi 180 ml vatten med 6 skopor Nan1. Han är rätt stor, väger ca 7,5 kg.

Jag flaskmatar mitt tredje barn nu och alla min bvc-tanter (har haft tre stycken) har sagt absolut nej till att späda ersättningen! Enligt dem ska man inte späda eftersom bebisen då får en mättnadskänsla av vattnet, som saknar näringen som är i ersättningen.

• Missboss

Självklart ska grabben ha mat när han är hungrig. Svägerskans son vägde 9 kg som 4 månader och idag när han är snart 17 månader väger han 13 kg, så det planar ut.

Sen så när de börjar röra på sig så försvinner "babyfettet"

Anton är 3½ månad och väger över 7 kg. Jag har gått över till nan 2 då han höll sig inte lika bra på nan 1. Han äter från 180-240 ml 5 gånger per dygn.

Jag skulle aldrig ge min son mindre än vad som står på paketet, självklart ska han få äta sig mätt och skulle han bli rund så kommer det att motioneras bort av sig själv när han börjar gå. Har väldigt svårt att tänka mig att övervikt läggs redan när barnet är så liten. Så om man amma sitt barn och de börjar väga upp "för mycket" ska man vägra att ge sitt barn mat då? Vi som ger på flaska har ju den fördelen/nackdelen att se hur mkt vi ger våra barn på gott och ont.

Nä, mitt råd är att låt din son äta sig mätt och ge rätt mängd pulver och var inte orolig för han väger inte för mkt. Så länge han följer SIN kurva är det inget att vara orolig över.

• Lady Morpheus

Vi ger lilleman 180 ml vatten med 6 mått nan. Vår bvc-sköterska avrådde bestämt att späda ut det! Istället rekommenderade hon att vi skulle ge honom mat med 4 timmars mellanrum (brukar bli 3-5 timmar mellan målen). Han äter mellan 4 och 5 mål om dan nu. Nu är inte lilleman speciellt stor utan förljer kruvan men i början gick han upp 600g på en vecka, alltså tre gånger så mycket som han skulle. Sen när din lille kan röra på sig, krypa och springa, kommer han ju att förbränna en del också. Det viktigaste är att han följer sin kurva.

• Filippinan

Jag fattar inte varför de gör en stor grej av en bebis som går upp mkt om de får ersättning när ingen höjer på ögonbrynen när en bebis hoppar över kurvor på bröstmjölk... Kalorier som kalorier, eller? Har en kompis vars son äter hur mycket som helst (bara bröstmjölk) och är gigantisk vid 4 mån ålder men ingen säger något om det. Min femveckors bebis äter 50/50 ersättning och bröst och BVC har stenkoll på mig att han inte går upp för mkt. Han följer dock sin kurva precis och är ganska normalstor. Väger 3800 g.

• annhan

Tack för era svar och synpunkter!
    Ja, jag förstår inte heller varför bvc-sköterskan propsar på att vi ska späda ut pulvret.. det känns fel! Visst håller jag med om att det verkar som att hon vill ha extra koll på hans viktkurva pga att han får ersättning och inte enbart bröstmjölk.

Nåja. Han följer ju sin kurva, det har han gjort hela tiden. Och det borde ju vara huvudsaken, men det tycks inte bvc-sköterskan tycka. Men som tur är så är hon inte lika ersättnings-fientlig som en annan bvc-tant på bvc, HON predikar vitt och brett om hur dåligt det är med ersättning. Hade vi fått henne som "vår tant" hade jag bytt direkt!

Nu mår ju Filip bra, är mätt och glad. Fast ibland känns det som att han blir hungrig lite väl snabbt. Kanske är det dax att börja med NAN 2? Det lär väl mätta lite mer än NAN 1, eller hur funkar det där? Oftast äter han med 3 timmars mellanrum, sista målet äter han vid 20:30-21:00 och sover sedan hela natten. Första målet blir runt 6:30 på morgonen. Och däremellan är det några mål spridda över dagen. Om vi börjar med NAN 2, kanske han blir mätt längre stunder? Ofta vill han ha mat tidigare än 4 timmar efter senaste målet. Enligt vår bvc-tant tar bebismagen 4 timmar på sig att smälta maten.. Hur kan han då bli hungrig snabbare tro?

• Filippinan

Enl vår BVC ska bebisar äta 150 ml gånger antalet kilo som bebisen väger. Så om han väger 5 kg ska han få i sig 150x5= 750 ml Nan om dygnet.

• Missboss

Även fast Anton får nan 2 så kan det gå 2-5 h mellan målen. Oftast runt 3-4 h och han får när han vill ha. Anton äter sista målet vid åtta ungefär och sedan är det nattinatti och han håller sig till fem, sex på morgonen. De har väl en tillväxt period där runt 12 veckor och det kan vara förklaringen till att Filip äter lite oftare. Min åsikt är att barn ska få mat när de vill och det här med 4 h ligger ju väldigt gammalt tillbaka när man inte fick ha t.ex. fri amning utan det skulle vara 4:e timme. Följ din instinkt för det är inte alltid bvc har rätt. De skall finnas som ett stöd och inte predika.

Jag hade en förpackning kvar av nan 1 så det tog ungefär 1½ vecka innan jag gick över helt till nan 2. Blandade 50/50 i början och sedan mer nan 2 än nan 1.

Lycka till!!

• Lady Morpheus

Fast dom flesta bebisar brukar ligga mellan att äta med 3-5 timmars mellanrum när dom inte är inne i en tillväxtperiod. Dessutom fick vi rådet ifrån neo, där vi tillbringade första tiden och där dom följde det stenhårt, att bebisen ska äta med dom intervallerna. Det är skillnad på ersättning och amning också, enl bvc. Fettet i modersmjölken är annorlunda mot den i ersättningen det är därför dom vill hålla koll så bebisen inte går upp för mycket för fort.

Pratade med min bvc-tant om nan2 då jag inte tyckte att Noah höll sig mätt så länge utan ville ha mat rfedan efter 2 timmar vilket resulterade i att han fick för mycket mat och på det följde kaskadspyor och magknip. Hon sa då att vi skulle öka målet av nan1 istället. Hon påstod att det var lite annan sammansättning av salter i nan2 som en 3-månaders inte riktigt klarade av. Och det står ju på paketen från 4 månader. Vår lille blev mätt oc nöjd när vi ökat till 180 ml, spyor och magknip n'stan helt borta och han håller sig mätt mellan 3 och 5 timmar.

• Chiba

TS: får jag låna din tråd lite.?
    Min Edwin har ätit Nan2 sen han var 2 månader då han inte blev mätt på ettan. Han är nu 13 veckor och äter massor enligt BVC.
    Han äter 250-280 var 4:e till 5:e timme.
    Var på BVC igår och innan har dom sagt att jag kan börja med gröt lite smått om han skulle bli hungrig men nu har dom visst ändrat sig o säger max 280 ml. Men jag kan ju inte låta min lilla älskling gå hungrig eller hur.
    Finns det ngn annan som har en storätare, eller snarare en bebis som inte följer matnormen..?

• Missboss

Chiba: Men hur många gånger äter han per dag då? Det måste väl vara totala mängden han får i sig som är väsentligt och inte hur mkt per gång. Anton äter ca 900-1100 ml per dygn.

Iofs så är Anton 3½ månad nu och jag har börjat lite smått med gröt.

• magica71

Du skall inte ge NAN 2 före 4 månader eftersom järninnehållet är större i NAN 2. Enligt nestlé kan NAN 2 ge en längre mättnadskänsla men jag vet många som sagt att de inte märker någon större skillnad mellan 1 och 2.
    Jag har fått lära mig att även om man ger ersättning så skall man gå efter fri amnings-principen, dvs är bäbisen hungrig så skall den få äta. Överskottet kommer ju ändå upp som kräk och små barn kan inte bli för tjocka. Vikten kommer att plana ut när de börjar röra på sig mer. Var glad för din knubbiga bäbis istället för att lyssna på BVC.

• magica71

Tillägg: Du behöver inte vara orolig för att du lägger grunden för övervikt så här tidigt. Det är faktiskt bevisat att det inte finns något samband mellan vikten vid 0-2(3?) år och övervikt senare...

• Chiba

Missboss: Han äter 4 ggr per dygn,så det blir runt 1000 ml per dygn. Funkar det bra att ge gröt till eran lilla?
    Edwin äter även lite puré en gång om dagen, men det e bara för att sätta fart på hans mage.
    Man vet ju att man ska gå på sin egen känsla eftersom jag känner mitt barn bäst men endå så blir man ju lite fundersam när BVC säger den ena eller det andra.

• Missboss

Chiba: Men eftersom han bara äter 4 gånger per dygn så måste han ju äta mer. Anton äter ju 5 gånger per dygn så. Det fungerar hyfsat har ju just börjat så han får bara några tsk och jag kommer att öka på eftersom. Så nu gör ju gröten ingen skillnad än så länge. Anton får även ett par tsk katrinplommonpure för magen.

magica71: För våran del så tyckte bvc att vi kunde sakta men säkert gå över till nan 2 eftersom han höll sig så lite länge och åt så mkt och inte var i någon tillväxtperiod. Nu så äter han lite mer men håller sig längre.

• Lady Morpheus

Konstigt att bvc säger olika om detta med nan2. Undrar egentligen hur pass bra koll dom har om dom rekommenderar nan2 innan bebisen är 4 månader som ju faktiskt Nestlé gör. Som Magica säger så är ju sammansättningen lite annorlunda (Tack för att du upplyste om att det var järninnehållet som var annorlunda! )

• Chiba

Det står ju faktiskt på paketet att Nan2 kan ges från födseln men rekkomenderas från 4 månader.

• Förstagången

hmm min son som e 2 månader äter 150 ml vatten + nan 1 5-7 ggr per dag
    Å bvc har dpå inte sagt något han väger 6 kg

• Havanna

När våra tvillingar var 3 månader åt de ca 5*180 ml/ dygn.
    Värst vilka stora barn alla verkar ha... Mina tvillingar är 7½ månad och väger ca 7,5 kg!!

• Ina o Esme

Jag bara måste hoppa in och säga vilken idiot till BVC sköterska. Inte sjutton ska du späda ut pulvret bara för at han väger lite mycket, det kommer att plana ut.
    Ina var som en liten boll när hon va liten men idag väger hon ca 10kg (14 månader)
    Ge honom tills han blir mätt och nöjd och strunta i vikten.

Svar på tråden Ni som ger ersättning - hur mycket får era 3 månaders?