Ni som ger ersättning - hur mycket får era 3 månaders?
Filip får både ersättning på flaska och en liten skvätt från brösten. Mestadels ersättning dock, eftersom han aldrig har blivit mätt på mjölken.
Jag är rädd att han får för mycket, han ligger två snäpp över medelkurvan som BVC har, och vid 3-månaders kollen vägde han 7,1 kg!
När det gäller bröstmjölk så är det ju svårt för mig att veta vilken mängd han får i sig där.. Men, när han är riktigt hungrig duger inte brösten alls. Då är det bara nappflaskan som gäller, eftersom det går fortast. Brösten vill han bara suga på då han är trött/innan han ska sova. Då får han i sig litegrann, för jag hör hur han klunkar..
När jag ger honom ersättning (NAN 1) så blandar jag numera i 150 ml vatten, och istället för 5 strukna mått så tar jag nu mindre mängd pulver för att det ska bli mindre mängd energi. (på bvc-tantens inrådan)
Han får 5-6 mål ersättning per dag, och en slurk bröstmjölk nån gång däremellan. Är detta för mycket?
I början hade Filip kolik och skrek mycket. Dumma som vi var då så gav vi väl honom mat då han skrek i vissa lägen, trots att han säkert inte alls var hungrig.. Detta var ju riktigt dumt, men man lär ju sig av misstagen som det så vackert heter.
Vad tror ni? Tror ni att viktkurvan planar ut så småningom, i och med att han växer? Vi vill ju inte lägga grunden för övervikt hos honom, det vill vi helt klart förhindra.
Tacksam för inputs och råd!