• Tessou

Hur vet man om ett djur har feber?

Oliver är jättevarm på tungan när han slickar på mig, samt under tampdynorna.. Kan det vara ett tecken på feber?
    Har ingen termometer (bara till oss ) så vi kan inte kolla.

Ska iaf byta ut vattnet ofta så det är kallt o gott!

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 21:15:16:
    Frågan gäller våran katt Oliver!!

• Svar på tråden Hur vet man om ett djur har feber?
  • Humlekatten

Om det är en katt eller hund så har jag hört att man känner av febern på om de är varma på nosen.

• Tessou

Oliver är en katt.. det glömde jag skriva..
    Ok, ska känna...

Haha, han va blöt och kall! Kan han ha feber iaf?
    Varför är han så varm på just de ställena?

TACK för era snabba svar förresten!

• Crispie

Varm på nosen och dricker mycket.. eller ligger o flåsar och är slö.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Tessou

Han flåsar inte men ligger o halvsover, men det gör han ofta..så som han kutar runt på natten, morgonen o e.m!

• Humlekatten

Eller som min gamla mormor säger (bondmora med massor av erfarenhet av djur): "Ett djur som inte tvättar sig är det fel på, tvättar de sig då är det ingen fara med dem". Faktum är att det stämmer faktiskt ganska bra...

• Tessou

Just nu tvättar han sig inte men annars är han nog världens renligaste! Han ligger o kisar mot mig.. tänker väl att man aaaldrig får sova ifred!

• Supermamsen

Djur blir slö vid feber och vill bara sova

• Hugofelicia

TS:
    Man kanske kan ta tempen i rumpan.
    Ta en vanlig termometer och ha plast runt, tex stoppa ner den i en plastpåse....
    Se till att det inte blir för tjokt bara.
    Sen ringer du till en vet och frågar.
    Har aldrig jort så själv men är det kris så är det.

• babytrin

Nosen är ingen termometer! Man kan alltså inte gå efter hur den känns och ser ut!

Det enda sättet är riktig termometer!

• micorazón

det där med nosen är en myt enl. min veterinär. Ta tempen!

• Kennel

linda lite plastfolie runt er termometer och ta på lite vaselin eller idomin t ex.
    kolla febern

• Tessou

Nu är han som vanligt.. kutar runt som en tok!
    Så OM han hade feber så är det över nu iaf..
    Tack för era svar!

• Pia J

jag har tagit tempen med i rumpan på våra djur, med en av våra egna med lite plast folie runt. funkar bra. kruxet är ju att få djuren att sammarbeta....

• Tessou

Oliver blev helt tokig idag o fräste när jag skulle torka bort lite skit i pälsen på honom.. han känenr väl att han kan själv!
    Undrar hur det skulle gå med en termometer....?

• arianne03

Hm, kan nog vara galet svårt att ta tempen på en katt - de brukar inte låta en, tom vetrinären söver ner de flesta katter eller ger dem lugnande för att göra det. Sedan får man tänka på att katters normaltemperatur är 38-39 grader också :)

• Tessou

Oliver tycker inte om när man klipper klorna på honom heller.. vi gjorde det igår helt själva (brukar gå till vet. annars) och det tog ett bra tag.. fick hålla i honom, släppa ner honom... ta upp honom o släppa ner honom....

• Kantarellen

Enda sättet att veta om djuret har feber är att först ta tempen när det är friskt så att man vet vilken temperatur djuret har då (det kan skilja sig lite inom djurslagen). Sen är det tempning som gäller, nosen är INGET pålitligt instrument!

Angående att ta tempen på katt så brukar det gå jättebra bara man vet hur katten skall hållas, och lugnande används bara i extremfall (i alla fall där jag jobbat).

• tesoj

Har tagit tempen på en av våra katter och det var inga problem. Maken höll i honom och jag tog tempen. Han var i och för sig trött och slö, hade närmare 41.5 i temp så han var ju inte riktigt frisk då. Detta var mitt i natten. Gick med honom till vetrinären dagen efter och då fick han antibiotika. Blev bra på en dag. Verkade ha ont i kroppen för han blev mycket gnällig när vi lyfte upp honom, ville inte alls gosa som han brukar göra. Kändes inte alls varm på nosen.

• UWO BaraJag

Man tar tempen, som föreslaget här, i "rumpan" med en vanlig termometer. Ha gärna lite olja eller glidslem på.
    Och nej, vi behöver inte SÖVA katten för att ta tempen. Man kan tex linda in den i en handuk samt vara två som hjälps åt.

Inga andra sätt. Man vill veta var tempen ligger, om den är låg, hög, lite hög....

/Veterinären

Svar på tråden Hur vet man om ett djur har feber?