Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Midnattsflicka

Min katt kliar sig så det blöder...

Min ena honkatt kliar sig på huvet, i nacken och ner mot ryggen så att det bildas blödande, illaluktande sår. Hon fick en penesillinkur och blev bra efter den. Såren försvann och pälsen växte ut. Men nu har hon börjat igen.... Vad kan man göra åt detta?? Finns det någon salva eller liknande som man kan använda? Blir ju dyrt om man ska springa till vet. flera ggr per månad...

• Svar på tråden Min katt kliar sig så det blöder...
  • firhilwen

Gjordes inte en utredning för att lista ut vad det kunde vara? Om inte får du kanske begära det så att du får rätt behandling för katten. Det kan ju finnas flera olika orsaker till klåda.

• Kristin24

Kan ju vara vad som hellst, gå till vet. o be att få veta vad det beror på.

• Slottsfru

Ta reda på varför hon kliar sig!

Foderallergi?
    Obalans i tarmar (som ofta visas som hudproblem)?
    Kvalster? Löss?

Jag tycker att samtliga AloeVera-produkter är jättebra. Ganska dyra, men räcker länge och är effektiva. Finns både för utvändigt och invändigt bruk.

• alsesani

Vår katt gjorde så, det visade sig vara mygg/knottbett hon hade fått. Vi bor där det kryllar av sånt skit.
    Vi fick raka runt såren och smörja henne. Först med en salva som vi fått av veterinär, penicilinsalva och sen tog vi Silonsalva, just för att torka ut såren innan dom blev inflammerade.

Hon blev bättre, sen kan det ju vara öronskabb, annan allergi, ohyra..
    Alltid svårt att veta...

• Midnattsflicka

Varken skabb eller ohyra.
    Det konstiga är att det går i perioder.

Slottsfru: Vad är det för produkter då?

• frulan

Hmm, vill inte oroa dig nu men jag måste berätta om en katt jag hade en gång i tiden.

Hon fick ett sår på halsen, vi trodde att hon gruffat med den andra katten, men så var det inte.
    Hon kliade, kliade och kliade och det blev värre och värre.
    Vetten utredde och tog en massa prover och vi led med kissen.

De kom fram till att hon inte tålde sin egen hud (minns inte vad det kallades) utan alltid skulle ha dessa sår. De skulle dock komma och gå men aldrig försvinna.
    Hon skulle gå på starka mediciner resten av livet men det skulle fortfarande bryta ut.

Det här var många år sen och de kanske har bättre kurer nu för detta...

Hur som helst, det är ju säkert inte det din katt har men vetten din kanske kan ta lite andra prover än de vanliga ohyretesterna...

Lycka till med kissen

• frulan

Alltså, det var blödande sår om det inte framgick i mitt inlägg...

• Midnattsflicka

OJOJ det där lät ju minst sagt mindre roligt.
    Vi har ju två missar och den andra har inga som helst problem med sin hud eller så...

• frulan

Näe, det var ju inte så kul... missade ju att skriva att vi avlivade henne

Hoppas verkligen inte att det kan vara något sånt men det kan ju vara värt att ta lite fler prover...

• Midnattsflicka

Ska iväg och köpa allergi anpassat foder från Hill´s idag.
    Sen får vi se efter några veckor om det är någon skillnad.
    HOPPAS - vill ju mina missar det bästa..

• Ella174

Ja, hjälper inte fodret så är det nog bäst att åka till veterinär och få det utrett ordentligt.
    Sunt att vilja sina katter det bästa, men det innebär också att man får ta kostnader med veterinärer osv när det behövs.

• Midnattsflicka

Ella..
    Det är självklart.. Har alltid åkt till vet när det har behövts. Kan man inte det ska man inte ha djur heller anser jag.. Får se om detta hjälper nu. Annars får de gå till djupaste botten med detta..

Svar på tråden Min katt kliar sig så det blöder...