• atopia

manligt/kvinnligt

Min sambo heter Erik

Han sminkar sig inte
    Han tar inte bort sitt kroppshår
    Han stylar inte sitt huvudhår
    Han luktar svett när han svettas

Jag sminkar mig inte
    Jag tar inte bort något kroppshår
    Jag stylar inte mitt huvudhår
    Jag luktar svett när jag svettas

Ingen av oss gör med andra ord särskilt mycket för att dölja våra sanna jag. Hur kan det då komma sig att hans naturlighet gör honom till en sann man medan min naturlighet gör mig till en falsk kvinna?

Borde det inte vara så att min naturlighet gör mig till mer kvinnlig än om jag hade förändrat mina fysiska egenskaper och skapat en illusion av mig själv?

Vad är egentligen manligt och kvinnligt förutom ord och illusioner?

• Svar på tråden manligt/kvinnligt
  • atopia

Är det bara jag som tycker att detta är viktigt?

• Themis

Säkert inte, men en del av oss är långt inne i ny-bebis-dimman...

Och jag erkänner, så feminist jag är: Jag önskar att min sambo hade klippt sig lite under armarna, det hade han inte dött av. Det är för mig en fråga om hygien mer än estetik eller jämställdhet, för mycket hår där blir ganska ingrott, särskilt på män.

Men det är hans val, naturligtvis. Fast jag kanske kunde be honom schamponera det?

• atopia

Även om det stinker och kanske ser lite ruffigt ut så räknas ändå en otuktad armåla på en man som just manlig medan den på en kvinna betraktas som okvinnlig. Hygieniskt eller ej.

Du kan ju alltid angripa honom i sömnen, då har han inte så mycket att sätta emot

• Fröja

Atopia: har du läst Under det rosa täcket av Nina Björk? Hon skriver en hel del om detta med den konstruerade kvinnligheten.

• atopia

Den ligger brevid min säng...

• atopia

Jag har inte kommit så långt i den ännu. Jag tänkte följa med bokcirkeln här på fl men den verkar ju ha dött ut...

Det jag har läst hittills är ju mycket intressant. Tankarna har jag ju själv men det är kul att läsa andras formuleringar och alla skrämmande fakta.

• Fröja

Det var längesedan som jag läste den, jag minns att jag fick en hel del aha-upplevelser men jag tyckte också att hon förenklade vissa saker.

Hon har skrivit en uppföljare också. Jag kommer inte ihåg vad den heter.

Blås liv i tråden vetja!

• atopia

Jag har försökt men tyvärr så verkar det vara jag som avlivade den...
    Jag upptäckte att jag nästan har läst ut boken men eftersom jag inte verkar kommer ihåg så mycket av innehållet så måste jag nog läsa den igen när jag inte är lika gravid...
    Jag verkar ha förlorat förmågan att lagra ny information.

• Rusty

Jag tror att manligt och kvinnligt är mer grundläggande än smink, kroppshår och höga klackar. Jag är helt övertygad om att alla dessa attribut, som dessutom håller på att gå fullständigt överstyr med perverterade skönhetsoperationer och retuscherade låtsasbilder i tidningarna, inte har det minsta med sexuell attraktion att göra. Det är bara vad samhället har lärt oss om våra roller, det finns inget alls "naturligt" med det.

Jag tror att män och kvinnor går igång på varandra utan allt det här tramset som kallas könsroller. Atopia, du och din man får ju till det "trots att du är så okvinnlig"? Och själv får jag också pippa, trots att jag inte sminkar mig och dessutom är både händig och bra på matte.

Svar på tråden manligt/kvinnligt