• Lottis 72

Nässpray farligt??

Nu blir jag orolig.
    Har tagit Rhinocort nässpray för att jag varit så fruktansvärt täppt i näsan. Fick det nämligen utskrivet när jag väntade mitt första barn för 5 år sedan. Nu finns det ju recept fritt så jag har köpt och använt det ganska mycket, inte hela tiden men säkert någon månad allt som allt. Läser nu i Fass att det ska man inte använda om man är garvid för att det ger risk för fosterskador.
    Men hur kunde de skriva ut det förra gången!
    Någon som vet något om det?

• Svar på tråden Nässpray farligt??
  • Jenniefager

Det ända jag hört är man absolut inte ska ta någon nässpray! Men vad som är sant vet jag faktiskt inte!

• Niquilota

Det är helt fel att man inte ska ta nässpray, för bebisens skull. Det är för att dina slemhinnor kan utveckla ett beroende, men vad gör man när man inte kan andas?? Det går ju att bryta beroendet efter förlossningen.

Till mig skrev de ut Nasonex efter samråd med förlossningen, har dock inte tagit det under graviditeten eftersom jag använder yogakanna m saltvatten, Nezeril och Rinexin istället. Hoppas kunna bli av med Nezerilen så fort som möjligt efter förlossningen ...

När det gäller kortisonspray så tycker jag att du ska vända dig till en öronläkare och fråga, förmodligen måste de prata med en gynläkare för säkerhets skull. Man ska ju undvika kortison under graviditeten, men vissa människor måste ju ta det och det brukar gå bra. Ring och prata med dem!

Annika, v 40

• vadskajaghetadå

jag har använt nasin...jag tror absolut inte det r farligt..

vad konstigt..fosterskador?

• Niquilota

Sannispannisen: Det är skillnad på vanligt nässpray som t ex Nasin och de som innehåller kortison.

Annika

• feather

Är själv allergisk o har blivit avrådd från att använda rhinocort..

Nasin, nezeril o liknande skapar ett beroende hos brukaren men har inga påvisade effekter hos foster...

Feather

• Isildun

Har fått använda otrevin under hela min graviditet och visst är man beroende. Men det får jag ta tag i sen. Är i vecka 37 nu.

• tjej 77

Min husläkare sade att det inte är farligt, apoteket rekommenderade Otrivin eftersom den inte innehåller konserveringsmedel. Men vad jag vet så är de flesta sorterna ok.

• nilam

Jag har använt Otrivin och Nezeril flera gånger under graviditen och frågat läkare och BM om det. Ingen har sagt att det skulle vara farligt för barnet. Däremot för näsan, slemhinnorna är ju extra känsliga!

Kram

• turia

Jag sprayar varje kvällinför natten, annars dör jag säkert! Anv otrivin utan konserveringsmedel. kan inte ta uppehåll 10 dar som det står- andas hellre o kan sova
    V 25

• obelix

Gå in och läs på www.fass.se Jag tar vanligt nasin och det är ingen fara, vissa "farliga" läkemedel är ju nödvändiga och får tas om läkare som vet att du är gravid ordinerat dem.
    Om du inte varit i kontakt med läkare ang rhinocort sen förra grav för 5 år sdan, kan de ju fått fram " ny" fakta.... Jag tycker åxå du ska ringa din bm och fråga och byt om du kan till "vanligt" nässpry.

• vera29

Jag fick Rhinocort utskrivet idag och läkaren sa att det absolut inte var någon fara för barnet. Sen läser jag i Fass att det är begränsad erfarenhet av läkemedlet under graviditet och amning!!
    Vad ska man tro?

• jagälskarallaminabarn

Jag pratade med bm för drygt 1 vecka sedan som i sin tur rådgjorde med gyn. Fick till svar att det är helt ok med Rhinocort Turbuhaler (inhalator) samt Symibort Turbuhaler som jag har mot astman. Utan Rhinocorten blir jag fruktansvärt täppt utan att någon läkare kunnat hitta någon förklaring till det. Båda innehåller kortison förresten. Lycka till!

• Mamba

jag vet bara att otrivin inte är någon fara alls! Jag har använt det nästan hela graviditeten och jag är beroende helt klart. Men jag skulle aldrig kunna sluta nu när så mycket annat är jobbigtptå nätterna...
    Får ta tag i det sen!

• B70

De olika sprayer innehåller olika substanser, var och en får läsa i FASS om det specifika läkemedlet och graviditet.
    De vanliga typer av nässprejer som man använder vid förkylning (Nezeril, Otrivin) går bra att använda under graviditet. Men det gäller att använda dem 10 dagar i taget, som den vanliga rekommndationen säger (pga risk för långvarig täppthet). Efter 10 dagar skulle jag personligen köpa nässprey med fisiologisk koksaltlösning.

"Nästäppa vid graviditet
    Det är vanligt att vara täppt i näsan under senare delen av graviditeten. När du lägger dig ned kan besvären förvärras.

När du är gravid svullnar dina slemhinnor. Samma hormoner som mjukar upp livmodershalsen och förlossningskanalen gör att slemhinnorna i näsan svullnar. Då blir du täppt i näsan.

Vid graviditet är det bra att undvika läkemedel så långt det är möjligt. Du kan försöka ligga med huvudet högt. Om det inte hjälper kan du skölja näsan med koksaltlösning. Vid svåra besvär kan näsdroppar/nässpray ge lindring för stunden men är inget du ska ta under längre tid. Under Egenvård kan du läsa mer om hur näsdroppar och nässpray påverkar näsans försvarsmekanismer"

www.vardguiden.se/Article.asp

När det gäller nässprayer eller turbohalers (nasal pulver) mot allergi, t ex Rhinocort är rekommendationen följande:
    Graviditet
    Kategori B:3. Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). Dessa djurexperimentella resultat förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Tills ytterligare erfarenheter föreligger bör RHINOCORT TURBUHALER ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande.
    innehåller de glukokortikoider.

• NK80

Åååh vilken lättnad! Jga har vart lite orolig att min nässpray inte skulle vara bra för min bebis i magen. Har tagit Otrivin nu i tja 3 veckor nu och jag måste ha den varje kväll inna jag går och lägger mig. Skönt, nu kan jag verkligen andas ut

Svar på tråden Nässpray farligt??