• Lioness

Hur effektiv fettförbränning är 20 min motionscyklande innan frukost?

Hej!

Jag börjar varje dag med ett intesivt pass (20 min) på motionscykeln innan frukost, tredje dagen i dag!

Undrar nu hur effektivt det är rent fettförbränningsmässigt sett!?! Nån som vet?

Jag tar 20 min denna veckan, sen ska jag försöka öka lite mer varje vecka. Målet är minst 30 min.

Lioness

• Svar på tråden Hur effektiv fettförbränning är 20 min motionscyklande innan frukost?
  • Jennie med ie

Fettförbränningsmässigt så är det bätre med ett längre pass med lägre intensitet än ett kort med hög intensitet. Så hellre medelintensivt i minst ½ timme än högintensivt i 20..

• ThisIsMe

Inte särskillt effektivt om du vill bränna fett. Körostället lågintesiv träning i minst 30 min. Då kommer fettförbränningen igång och görs det innan frukost så kan fettförbränningen förbli lite höjd under hela dan. Men kör inte högintensiv träning, det varken bränner fett eller är särskillt bra för kroppen innan den fått frukost. Ät sen en låg-GI frukost så får du bäst effekt!

• Lioness

Tack för alla svar...!

Som jag förstår så ska jag cykla mer i "promenad-takt" än intensivt!? Och öka tiden till 30 min istället?

Lioness

• tvilling77

En seglivad myt är att förbränning bara sker när man motionerar. Det är fel. Alltså inget snack om att förbränningen startar efter 30 minuter!
    Basalförbränningen är i gång dygnet runt, även om du inte gör ett smack. Det går nämligen åt en hel del energi bara för att hålla kroppen igång. De inre organen ska fungera, hjärtat ska slå, hjärnan ska koppla och så vidare.
    Basalförbränningen varierar något från person till person.
    ? Hur hög din basalförbränning är styrs delvis av arvsmassan. Två personer med samma längd och vikt kan ändå ha olika förbränning. Det kanske kan skilja 100 kalorier i vila per dag. De är inte mycket, men på ett år kanske det blir ett kilo. Det som påverkar är bland annat hur bra kroppen är på att ta upp mat, lagra och förbränna den.

Om du är ute efter att bevara din muskelmassa och mest "slipa bort" överflödigt fett för att få tydligare muskelkonturer ska du träna lågintensivt, inte mer än 65 procent av din maxpuls. Då använder kroppen i första hand fett som energikälla. Kommer du upp i 80 procent av din maxpuls går kroppen över till att använda enbart kolhydrater som bränsle.
    Dock ska du komma ihåg att du totalt sett förbränner mer kalorier om du tränar högeffektivt. Du förbränner alltså fler kalorier totalt om du springer än timme än om du promenerar under lika lång tid. Och det innebär även fler kalorier från fett.
    Alltså: Tränar du hårt bränner du mest kalorier, även från fett. Tränar du lugnare förbränner du färre kalorier, men bara från fett

• Lioness

Tvilling77 - du verkar påläst, bra!
    Vad rekomenderar du mig att göra? Jag är urusel på att kolla min puls, har du nåt annat knep jag kan använda mig av?
    Är det bra för kroppen att träna innan frukost? Eller bränner jag bättre efter frukost? Eller annan tid på dygnet?

Nu är det ju inte direkt överflödigt fett som ska brännas bort för att få tydligare muskelkontur utan det krävs nog en hel del brännande innan jag är där, tyvärr. Men jag jobbar på det!

Vad rekomenderar du mig som överviktig att göra för att få igång kroppen, bränna fett och gå ner i vikt!?

Tack för alla svar!

Lioness

• tvilling77

Lioness!

kul att du känner dig peppad att komma igång iaf!
    vad gäller pulsträning så kan du skaffa dig en pulsklocka, finns att köpa på sportaffärer men även på nätet! Då kan du lätt kolla så att du ligger mellan 130-140 i puls...det syns tydligt på klockdisplayen! Jättebra hjälpmedel är det!

För att få igång kropppen krävs ju en jämvikt mellan bra kost på regelbundna tider + att man tränar några timmar i veckan!
    Vad gäller träning på morgonen så är det kanonbra eftersom förbränningen är aningen högre då och du lär din kropp att använda fett som bränsle. Gör gärna det 2-3 gånger i veckan! Sen tycker jag att du efter nån vecka ökar träningstiden eller längden på passet!

Styrketräning är väldigt bra!, även om man inte förbränner så mycket fett under själva träningspasset. Mer muskler ger en större energiförbrukning och en högre fettförbränning dygnet runt. Mer muskler ger också en starkare och fastare kropp.

Hur ser ditt dagliga matintag ut? Äter du för mycket socker/kolhydrater? Sånt får man kolla oxå, men motion är ett måste tycker jag både för att man tappar vikt men oxå för att man mår sååå mycke bättre och får bättre hållning!

det här kommer att gå kanonbra för dig!!

• tvilling77

Förresten, träna gärna under dagen ibland oxå!

• Lioness

Tvilling77 - Än en gång, tack för dina svar!!

Jag skriver i en matdagbok i en av mina bloggar, inte alltid så nyttig men försöker iallafall...!

Nu när jag jobbar har jag störst möjlighet att träna på morgonen och en promenad på lunchen, på kvällen har jag fullt upp med familjen!

Angående träning på morgonen: vilket är bäst, träning före eller efter frukost? Hur länge bör jag cykla? Och hur mycket kostar en sån där pulsmätare?

Många frågor igen...! *ler*

Tack för alla svar och ha en skön helg!
    Kram Lioness

• tvilling77

Hej!

Bra att du skriver upp vad du äter. Kosten är viktig för att du ska lyckas! Kanske kan du försöka var hård under veckan och unna dig något på lördagar tex? Det är bättre än att äta ngt varje dag eller varannan dag...

Om du ska träna på morgonen så gör det före frukost, det är aningen bättre för förbränningen! ät sedan en nyttig frukost med fullkornsbröd osv för att komma igång!
    Pulsklockor finns i alla möj´liga prisklasser med olika funktioner men du behöver ju inte köpa den värsta! Några hundra får du räkna med men personligen tycker jag att den är ett bra hjälpmedel! Cykla iaf 30 minuter på morgonen!

Lycka till!

Svar på tråden Hur effektiv fettförbränning är 20 min motionscyklande innan frukost?