• Tant T

Placering av spjälsängen - ok vid fönster?

Jag har BF 10 juni och vi har hittills haft spjälsängen stått vid vårt sovrumsfönster i väntan på mini. Vi har alltid fönstret lite öppet och jag blev nu lite nojig över att det kanske var en massa pollen i sängkläderna så jag tog ur dem och slängde i tvätten.
    Nu funderar jag över om att det kanske inte är så bra att ha sängen vid fönstret över huvudtaget? Dels med tanke på pollen, insekter, osv. men även med tanke på drag!
    Hur gör ni, och vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Placering av spjälsängen - ok vid fönster?
  • beckisen

framför allt med tanke på drag skulle jag inte ha den precis framför fönstret.

• Hey Princess

Det är inte bra att ha sängen precis under fönstret. Drag och "kallras" är inte bra att ligga i.

• Mälaröbo

Hos oss hade vi tyvärr inget val. var tvungen att ha den vid fönstret. Vi tätade om och höll det stängt!

• Hattifnattentanten

Jag skulle tvätta ur kläderna men ha sängen stå kvar ett tag. Dagsljus är bra för små bebisar, särskilt första veckan innan deras kropp börjat bryta ner billirubin ("bebis-gulsot").

• Tant T

Ja, det är det som är kruxet hos oss, vid fönstret är det som ett litet burspråk, spjälsängen passar storleksmässigt jättebra in där i vinkeln, så om vi inte kan ha den där vette sjutton var man ska ställa den... den bör ju stå så nära vår säng som möjligt oxå!

• Miamaria77

Spontant nej...

Otryggt att sova vid ett fönster, enligt Feng Shui inte alls bra...
    Hoppas ni kan fixa det på ett bra sätt. Kanske sätta upp fönsterskydd som skärmar av lite?
    Mia

• fialisastina

tant T- Om ni inte har fönstret öppet så är det ju ingen fara. Kanke kan ni vädra när bebisen inte ligger i sängen? Solljus är ju bara bra, precis som beeblebrox skrier.

• Tant T

Feng shui skiter jag fullständigt i, tror inte på sånt.
    Däremot allt som rent logiskt kan vara negativt för bebisen tas ju naturligtvis full hänsyn till! Man får kanske prova sig fram, ha fönstret stängt i början när bebisen ligger i sängen och öppna när den inte är där. Om det blir för varmt i sovrummet (vilket det gärna blir hos oss, särskilt när solen ligger på, vilket den gör från förmiddag till sena kväll) så vi _måste_ ha fönstret öppet på natten så får väl antingen bebisen sova med oss i vår säng eller så får vi tillfälligt dra undan spjälsängen till en bättre plats.
    Tack för era råd och tips!

• Tant T

Den varianten var ju superkäck, Missy Cat! Hur mycket kostar en sån?

• Missy Cat

Tant T:

Ärligt så vet jag inte!
    Vi hade tänk köpa den billiga spjälsängen på IKEA "sniglar" för 300 kr, och bygga om den själv.
    Så kan bebisen faltist ha en riktig spjälsäng senare när den blir större!

Kan tänka mig att den är dyr på Babyproffsen + att den är så liten med!

Men är man lite händig så ska det väl gå bra!
    Så kan vi betsa den i samma färg som vår säng är i med

Bara ett litet tips!

• fialisastina

missycat- en sån önskar jag med att vi haft!!!!!!!! Skitbra grej verkligen, ska definitivt ha en sån till nästa bebis! Sååååå jobbigt i längden att springa upp och ner ur sin varma sköna säng för att greja med bebben i spjälisen. Ge nappen, trösta, lägga över täcket osv osv minst två-fem gånger varje natt. Slutar ofta med att lillen kommer över tilll vår säng och en av oss går till gästsängen skiitbra för romantiken, verkligen...

• Missy Cat

fialisastina:

Jo jag tyckte med att det verkar bra!!!
    Känns som det kan bli trångt i sängen + att man säkert vill ha sin bebis nära sig och smidigt med amningen!

Och trots detta så har ju bebisen en alldeles egen sängplats!

Men vi tänkte iaf bygga oss en egen (eller bygga om en befintlig spjälsäng) som sedan kan användas som en riktig spjälsäng senare!

• Tigerwoman

Vi kan absolut inte ha spjälsängen vid fönstret för det är morgonsol där och det blir JÄTTEVARMT framför fönstret (vi har rullgardin). Bebisar får ju absolut inte ha det för varmt så det funkar som sagt inte alls för oss.

• Flisis

missy cat:
    Den spjälsängen du har tänkt dig går den att få i samma höjd som våran säng?

• Missy Cat

Flisis:

Bygger man en egen så är det ju klart att den går att bygga i samma höd som sin egen säng!

Vi köpte IKEAS billigaste spjälsäng SNIGLAR igår.
    Det gick alldeles utmärkt att sätta ihop alla sidor utom den 4:e.
    Och inte nog med det så var höjden den exakta med vårsäng.
    Med bebisens madrass blev den exakt i höja med min.
    Vi ska bara skruva fast en planka där 2 vinkeljärn ska på så spjälsängen inte glider ifrån min!

Så ska vi betsa den så den bli i samma färg som vår säng!
    (Indiskt mörkrödbrun)

Jag får lägga in en bild sen när det är helt klart.

• Nicoles mamma

En vän ill mej fick sin säng placerad vid fönstret när hon var liten. Nu när hon blivit äldre så har hon mycket problem med öronen. Och när det drar på henne så får hon ont i nacken. Förmodligen för att hon fått ligga vid fönstret. Det drar ju alltid lite. Jag och sambon fick byta plats i sängen så vi slapp ha spjälsängen vid fönstret.

Svar på tråden Placering av spjälsängen - ok vid fönster?