en bra brödbok?
ska köpa en kokbok med massa recept på bröd tänkte jag!
någon som kan rekommendera en eller flera?
tack!
ska köpa en kokbok med massa recept på bröd tänkte jag!
någon som kan rekommendera en eller flera?
tack!
www.dagensbok.com/index.asp
Jan Hedh har skrivit en underbar bok!
ska kolla in den! TACK!
Bakar allt mitt bröd sedan åtminsone 5 år tillbaka. Är brödfantast kan man väl säga .
Det finns tre böcker jag känner till som är RIKTIGT bra, och är de enda jag använder när jag bakar. Jag använder alla tre:
- Rosendahls bröd och marmelader.
Bra brödrecept av olika slag och på köpet får du recept på sylt, marmelader och lite inläggningar. En jättebra bok om man vill lära sig baka med surdeg, något som inte alls är så svårt som man kan tro.
- Riddarbageriets bröd, Johan Sörman.
Johan Sörman har gjort rätt många matinslag på TV 4 så du kanske har sett honom där. Han bakar riktgit gott och spännande bröd.
- Bröd, Jan Hedh
Jan Hedh räknas som en av Sveriges bästa bagare. Bla a underivsar han på Restaurangakademin. Det är den boken som Ankeninni nämner ovan. Det är min brödbilbel .
Jag skulle dock inte rekommendera den som förstabok för den som vill lära sig att baka. Många recept är mer eller mindre avancerade och jag tror att det finns en risk att det känns för krångligt om man är ny på området. Det är bättre att skaffa den när man har hållit på ett tag och vill lära sig mer.
oj tack! det va fina tips! jag bakade bröd i morses faktiskt =) det blev s.k grötbullar. bakade på havregrynsgröt och vetemjöl. jättegoda! peki: har du bakat såna nån gång?