• sheeba

Hon har en massa skit i öronen helatiden.

Så jag får rensa var 3 .de dag. Det luktar inget  det är svart/brunt och ligger i blnd som små kakor eller vad man ska säga. Hon kliar sig inte bara när jag är där och tar då fnattar hon sig sås om hundar gör med ena bakbenet när man kliar på dem i bland

Ett tag tänkte jga på skabb men hur ser det ut? Borde inte det klia helatiden då?
    Finns det något man kan göra mer än att bara torka rent?

• Svar på tråden Hon har en massa skit i öronen helatiden.
  • Barn nr2

Låter som att det skulle kunna vara skabb, vi hade en hund som hade det och den kliade sig inte men fick svart smuts/gegga i öronen hela tiden. Gå till veterinären så att de kan kolla om det är skabb, i vilket fall som helst behöver hunden nog behandling.

• Jennie076

Det kan nog vara skabb eller nån annan infektion.... Du får nog ta henne till veterinären...

• sheeba

Ingen hund är en katt men det är ju sak samma Ska ringa dit och höra med dem.
    Hur ser det ut i öronen annars vid skabb? Ser huden normal ut eller rodnad? För hennes är normal.
    Sedan så är väl skabb smittosamt? Vi har en katt och hund till har inte märkt något på dem. Vi har haft kattungen i 2 veckor.

• Jennie076

Skabb är smittsamt... Både hundar och katter kan få det...Våra katter hade det är vi fick hem dom men det löste sig med droppar som man hade i öronen morgon o kväll i typ 10 dagar, om jag inte minns fel...

• sheeba

Okej, ja hon har ju varit såhär sedan vi fick henne också men det är först nu jag har reagerat på att det inte ska vara så.
    Men jag får ringa om en tid och se vill ju inte smitta ner de andra djuren om det nu är skabb.

• Kennel

det är definitivt skabb.prova öronrens eller vanlig matolja

• sheeba

Men måste inte en vet. titta på det?

• Jennie076

för att få bort skabb så måste veterinären skriva ut recept... Är ett kvalster som lever på att suga blod... det bruna kladdiga som man ser i öronen är skabbens avföring...

• Vargtass

Mina hundar x2 och katter x2 har precis haft öronskabb. Eller nej, den ena hunden hade fått det men vi fick ju såklart behandla hela gänget eftersom ja, det är smittsamt! Vi fick recept på Stronghold som är en typ av spotton som ges i nacken (1/månad i tre månader). Kostade en ryslig summa till alla fyra 1300 kr så tänk på att det är dyrt om du skulle få recept på detta så du inte står där utan tillräkligt med pengar (jag gjorde det, pinsamt). Det tar väldigt mycket och är ett dundermedel! Tar fästingar, loppor, löss, skabb och diverse olika maskar.

Om det inte är skabb eller infektion utan bara lite smuts så kan jag rekomendera att använda Epi-Otic öron rensning. Finns att köpa hos veterinär (tror även apoteket har) och kostar runt en hundring. Tvätta med det ett par gånger i veckan. Det tar bort smuts och döda hudceller och håller rätt balans i örat. Tänk bara på att inte använda det för ofta för då kan det "reta" örat.

• sheeba

Får ringa i morgon bitti då de bara har teletid då.
    Vill ju inte det ska gå till de andra djuren om det nu skulle vara så. har tittat i deras öron också men syns inget.

Svar på tråden Hon har en massa skit i öronen helatiden.