• Tiina 1978

Botox i hälarna?

Min son har sk. idiopatisk tågång. Har blivit erbjudna att delta i en studie där man blir lottad till behandlingsform. Två grupper: 1. gips 2. botox i hälarna + gips.

Nu undrar jag om det finns föräldrar här med barn med samma "sjukdom" och kanske har erfarenheter av just denna behandlingsform. Vi har fått information om behandlingen, men skulle uppskatta om nån med "riktig" erfarenhet kunde dela med sig av sina erfarenheter till mig/oss.

Tack!
    Tiina

• Svar på tråden Botox i hälarna?
  • Tiina 1978

Okej... ingen?=) Vi försöker så här då:

Har ni/ert barn genomgått nån annan behandling? Vad har ni för erfarenheter av det isf?

Idiopatisk tågång= barnet går på tå fast det inte finns nån bakomliggande sjukdom.

• havsbris

Hej.
    Jag arbetar på en rehabiliteringsklinik för bla traumatiska hjärnskador och stroke. Denna patientgrupp drabbas ibland av spasticitet i vissa delar av ex armar, fingrar, ben och tår.
    Då kan vi erbjuda beh med Botox, det som händer är att nerven som skickar denna impuls till muskel, att hela hela tiden krampaktigt dra ihop sig blir förlamad av Botoxen. Denna effekt håller i sig ca tre månader, men alla får inte effekt vissa mycket bra effekt. Efter ca tre månader kan behandlingen med Botox upprepas.
    Lycka till.

• Tiina 1978

Tack för svaret! Äntligen nån som känner sig vid min fråga=)

Har några patienter upplevt nåt negativt av Botoxen? Vet att det används idag ganska mycket, tex till rynkorna i pannan. Men iom att det handlar nu om en 5-årig pojke så blir man själv lite orolig. Själklart kommer jag försöka hitta så mycket som möjligt information om Botox på internet, men där också uteblir själva patienternas åsikter oftast.
    Vet du tex om det finns nån risk att man råkar spruta på fel ställe, och fel nerver blir "förlamade" under tiden eller är det mer som typ lokalbedövning där man inte kan egentligen spruta fel? (Vet att Botoxen har längre verkan än lokalbedövning=)) Hoppas du förstår min fråga=)

Mvh
    Tiina

• havsbris

Hej.
    Har precis kommit hem från jobbet.
    När läkaren sprutar Botox så kopplas en mikrofon på själva sprutnålen. När han sedan för in den i muskeln så uppstår ett brus, och ju högre brus det är desto säkrare är han att det är där han ska spruta. Jag har aldrig varit med om att man har sprutat fel, men jag vet att en del tycker att det gör mkt ont när läkaren sprutar, men alla tycker inte det.
    Jag förstår din fundering om man träffar fel nerv, men jag har som sagt inte varit med om det så jag kan inte svara på det.
    Hoppas att du kan få mer information av den läkare som ska behandla ditt barn. Om du undrar över mer så hör av dig i min gästbok så kanske jag kan ta reda på mer.
    Kram Linda.

Svar på tråden Botox i hälarna?