• Gavelius

Ond cirkel på natten, kolik?! Vad göra?

Har en liten 6-dagars kille.. På dagen är allt okej, då sover han jättebra och äter m ett par timmars mellanrum och verkar nöjd och belåten.. Men på natten håller han låda.. Han vill ha bröstet hela tiden, och då menar jag hela tiden.. Kan dom få i sig för MKT mat? Får han ont i magen av snuttandet? Sen bajsar han ju såklart mer och blir röd.. Har verkligen hamnat i en ont cirkel.. Eller får han INTE i sig tillräckligt m mat? På efterkontrollen hade han gått ner 150 gr på 5 dagar så allt verkade okej enl barnmorskan..
    Någon som har något tips på vad jag kan göra? Gör ersättning att han blir mer mätt och kan sova bättre på natten? Värt att prova?
    Vore tacksam för svar..

• Svar på tråden Ond cirkel på natten, kolik?! Vad göra?
  • Emilias Mamma

Det är ju adlrig fel och testa med ersättning. DU kan ju prova på kvällsmålet ? Jag slutade amma rätt fort för jag stod inte ut med att emilia ibland kunde ligga 2 timmar vid bröstet! Dels så trodde vi hon hade kolik... Men ersättningen gjorde att hon började sova hela nätter, utan att vi gjorde något... Hon började sova hela nätter sen hon va 1 månad =) Och gör det fortfarande, är 6 månader nu. Hon fick enbart ersättning från 1 mån. Jag rekommenderar ersättning, men har du möjlighet och vill amma tycker jag du ska göra det! =)

• Filantra

Jag tycker det är lite väl tidigt att dra några slutsatser när barnet bara är 6 dagar. Det tar ett tag att komma in i rutiner och om man bara är 6dagar gammal så lär ju allt kännas helt kaotisk för den lille.

Jag skulle inte ge ersättning ifall inte bvc säger till dig att han växer för dåligt. Ge amningen och ditt och babyns teamwork en chans först. Det händer mycket de första veckorna..!

• Aunt Molly

Jag tycker du ska vänta ut det hela ett tag och hoppas att det blir bättre. Med en 6 dagars bebis är livet kaos och nätterna ännu värre; det har nog de flesta av oss upplevt. Om ditt barn inte fortsätter att gå ner i vikt (alla barn minskar ju de första levnadsdygnen) tycker jag inte det finns någon direkt anledning att börja ge ersättning! Det är helt normalt och naturligt att små bebisar behöver äta ofta men efter några veckor brukar de i alla fall komma in i vår dygnsrytm så att ätandet mest sker dagtid (och ett par-tre gånger på natten). Tills vidare tycker jag du ska försöka vila så mycekt som möjligt på dagen när barnet sover!

Blir det så framöver att du inte orkar amma så mycket som barnet vill så ska du förstås överväga ersättning, men ett så litet barn äter ofta för att magen är liten, inte för att maten är "fel".

• Splach

Om du tror att han har kolik.. och ont i magen, så kan du underlätta genom att låta han äta "Sittandes" altså att han ligger med sin mage på din mage, och du sitter och håller i han, och inte så att han ligger och äter, detta för att han inte ska få så mycket luft i sej när han äter..

• Gavelius

Ja jo jag förstår med att allt är kaotiskt för honom nu i början, men som i natt så somnade han och jag kl 07 på morgonen.. Då hade jag ammat HELA natten och emmellan bara skrek han konstant.. Han somnade till ett par minuter emmellanåt av trötthet.. Provade m napp och den hade han kanske 10 min sen vaknade han igen och gallskrek..

• Splach

Jag tycker du ska prova ge ersättning.. i alla fall på natten!
    det är inget fel i o ge ersättning!
    Din mjölk kanske helt enkelt inte hinner bli tillräkligt mycket för han..

Min dotter fick det konstant

Det är lite klurigt i början bara.. men köp en sådan där napp till nappflaskan som är formad som bröstvårtan är i munnen så går det enklare, än om det vore en rund napp..
    Min dotter tar än idag inte emot runda nappar till nappflaskor och hon är 10 månader..

• susan24

Tycker du ska vänta och se hur det blir! Han är ju bara 6 dagar, första veckorna är ju ganska kaotiska!

• Splach

Du kan ju om inte annat prova ge ersättning, och sedan samtidigt pumpa ur lite mjölk ur dej själv, så att din bröst "behåller mjölk formen "

• Stora

Det kan ta löver en vecka innan de nått sin födelsevikt. de "får" gå ner 10% av sin födelsevikt så ditt barn har ju inte gått ner särskillt mycket. De första dagarna  har man också bara råmjölk vilket de klarar sig på men inte är så stor mängd.
    Tycker du ska vänta tills nästa BVC besök o se om vikten vänt. Har den inte det får du säkert tips av sköterskan. Jag tycker inte du ska börja med tillägg än- för risken är att du inte får upp din mjölkproduktion. Då blir det ännu mera ond cikel. Din bebis suger antagligen mycket för att mjölken ska komma igång.
    I början kan dag vara natt o natt vara dag. Rutinerna kommer efter hand. Det är jättejobbigt att sitta uppe o amma o amma...men det brukar ge sig .Hur sover han på dagen då?
    Pröva  att rapa honom mot axeln o buffa i rumpan då han ätit. Då kommer luften upp. Jag kan inte svara på om ditt barn får för mycket eller lite mat - men som sagt vänta ett tag o tal aom för BVC hur det är så får du säkert hjälp.
    Lycka till!

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • majsis

Har haft samma bekymmer som dig Gavelius. Min dotter låg vid bröstet konstant de första 2 veckorna. Då framför allt på kvällen och på nätterna. Ont i brösten hade jag oxå. Hon skrek hela tiden. Var lugn en stund när hon fått bröstet sedan skrek hon igen. Visste inte vad det berodde på . magont? eller hunger? Ammade så mycket att brösten kändes helt tomma. Hon gick upp i vikt normalt så hon fick ju tydligen i sig mjölk.

Efter 2 veckor så hade det blivit mycket bättre. Antar att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt. Då sov hon faktiskt några timmar på natten och jag behövde inte amma lika ofta.

Det är ju inte fel att prova med ersättning om du känner att det blir olidligt. Problemet är ju då att mjölkproduktionen inte ställer in sig efter barnets behov.Men du kan ju göra som nån annan redan skrivit pumpa ur samtidigt.

Har bebisen magont så finns det Minifom droppar. vet dock ej om man kan börja med dem så tidigt.kanske nån annan som vet?

Jag undrar ibland om det inte är värre för barnen att födas än för oss att föda fram dem. inte så konstigt i så fall att de skriker så otroligt de första dagarna.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Pricken1

Jag hade det likadant ibörjan, men på dagarna istället för nätterna - han åt HELA TIDEN, men det gick över efter ca en vecka hemma. Det var min mjölkproduktion som var seg att komma igång, men sen fick jag så mycket att det började rinna över istället Om du väljer att ge ersättning håller jag med de andra - pumpa så du verkligen får igång mjölken, om det är viktigt för dig att amma vill säga

• Minna1982

Vänta ett tag om du har ork, iom att du ammar så ofta kommer produktionen igång= mer mjölk= nöjd bebis så småningom. De första veckorna satt jag konstant med tutten i min dotters mun från 18-22, jobbigt, men det gav sig sen.

Är det kolik är man lite oense om om man ska mata mer eller mindre. Min tös (nu 11v) hade kolik fr dag 10 tills för en vecka sen, och hon verkade må bättre av mycket mat. Blir de riktigt tvärilskna som de blir under kolikanfall orkar de inte äta, o då kan det vara bra att ha nåt i magen från början.

Hoppas de blir bra!

• Gavelius

tack för alla svar :)
    ja jag verkar ha tillräckligt m mjölk, det rinner över i tid och otid.. så därför jag inte riktigt förstår vad problemet är.. men ja som sagt han är ju inte så gammal än så det lär väl lösa sig.. får se om den här onda spiralen fortsätter eller om nätterna blir till det bättre..
    men kan väl konstatera att det är ganska jobbigt med 0 min sömn fram till kl 07, det tar på krafterna för både mig och honom.. man vill ju veta vad problemet är så man kan lösa det för hans skull, man ska ju inte behöva somna av utmattning..
    på dagarna är han supernöjd, äter och sen sover ett par timmar tills det är dax igen..
    han verkar ha en ögoninflammation på gång, kan man anv bröstmjölk? nån som vet? det ska ju vara bra mot allt..
    annars kommer de från bvc i morgon så får höra vad dom säger, kanske måste ha nån salva..

• Minna1982

Jupp, bröstmjölk är antiinflammatoriskt så det går bra, även om de inte gillar att få det i ögat. Annars kan du fukta bomull med vatten och svepa över ögat, in mot ögonvrån.

• HanneH

Mjölken ändrar ju sig efter 4-5 dagar, blir tunnare. Jag märkte att mitt barn började äta oftare, men kortare stunder då. Jag tycker inte att du ska ge ersättning eftersom du har mycket mjölk. Kanske kan du sova mer på dagarna tills bebisen får in en bättre dygnsrytm.

• Petra H

Jo, Minifom börjar vissa barn att äta redan när de är på sjukhuset så det borde ju vara okej.

Svar på tråden Ond cirkel på natten, kolik?! Vad göra?