• Novus

Någon med graviditetsmigrän?

Har vart hos läkaren idag och fått "domen" graviditetsmigrän. Är dte fler här osm har det? Har ni några tips på hur man kan lindra det?
    Kör ni bil?
    Blev sjukskriven i en månad för bla det

• Svar på tråden Någon med graviditetsmigrän?
  • Mallemus

Jag hade det i början av grav. men fick ingen sjukskrivning eller dylikt. Fick Citodon, men jag kräktes av dem och blev helt groggy så jag gick runt med min huvudvärk. Det som jag försökte med var kaffe och cola... halbra resuktat. Min huvudvärk gick iaf över ngn gång efter v 18-20. Hoppas det blir bättre!!

• beautifulstardust

Åh stackare. Migrän är ett rent helvete. Jah hade problem med det några gånger under första trimestern..eftersom jag inte kunde ta mina migrämmediciner pga grav. var det värre än värst. Kräktes och låg stilla i 48 h perioder utan att knappt få i mig något.
    Men!!! Nu är det bättre än någonsin! Huvudvärken försvann efter v 12. Tjoho.

• Novus

Tack för era svar. Som "tur" är har jag inte långdragen huvudvärk utan som anfall som håller i sig kanske 20-30 sekunder. Det känns då som att det krampar i hela huvudet och jag kan inte ens hålla ögonen öppna. När det är som värst känner jag att jag "försvinner" några sekunder. Efteråt känner jag mig trött och ibland illamående.
    Det var därför jag blev orolig för bilkörandet

• nilam

Jag har fått jättemycket huvudvärk som jag inte haft på länge! Men migrän kan jag inte kalla det. Man vill ju inte knapra en massa piller när man är gravid men jobbigt ar det att gå med huvudvärk till och från varje dag nästan!

• Linda F

Själv har jag haft turen att gå åt andra hållet. Har haft migrän sedan 19 år tillbaka, men nu under graviditeten har jag klarat mig helt från det. Förstår att det är jobbigt för dig och jag hoppas att det går över så fort du fått din bebis!

/Linda

• Eliin

jag hade knappt ingen migrän alls när jag väntade vår dotter, men nu är det 2-3 anfall i veckan=((( Inte skojigt alls vill jag påstå.=((

Jag ska till läkaren den 12:e och prata med henne, men det känns som en evighet dit då jag inte har några mediciner hemma att ta.. känns ju SÅDÄR skitkul..=((

• m3ssy

Prova att kombinera alvedon med koffein, det brukar fungera för många.

• Anirac76

Jag hade migrän varannan vecka de första 20. Tappade känseln i handen i samband med det+att synen försvann. Var bara tvungen att gå och lägga mig. Huvudvärk hade jag var tredje dag ungefär...Helt vedervärdigt. Men nu har det värsta gått över. Fick ett anfall förra veckan dock och då kändes det som om jag förlorade medvetandet och var berusad eller något. Jätteläskigt. Det höll i sig i flera timmar och huvudvärken i ett dygn. Kan tillägga att jag aldrig haft migrän tidigare. Är i v. 33 nu..

Försökte tänka på att dricka mycket vatten...vila mycket och ta alvedon om du behöver. Enligt min läkare var det ofarligt att ta 2 alvedon 4 ggr/dag, trots graviditet..

• Novus

Skönt att man inte är ensam även om jag önskar att detta inte fanna
    Men är det bara jag som har anfall utan timslånga huvudvärkar?

• Idlur

Jag hade det ofta! Jätte jobbigt!

• TinaZ

för mig lindrades det med coca-cola

• Mamma och Mor

Jag har haft migrän sedan barnsben och den har senaste åren förvärrats och klassades för drygt ett år sedan som "terapiresistent". Har fått äta betablockerare + triptaner för att stävja anfallen som kom flera varje vecka - inte kul.
    I och med graviditeten var jag tvungen att sätta ut alla mediciner mot migränen och inom en vecka var migränanfallen ett faktum. Har mått så dåligt, varit tvungen att sjukskriva mig från jobbet med kort varsel osv. Till min stora glädje har migränanfallen nu blivit färre och mattats av såpass att receptfria (och tillåtna) värktabletter hjälper.
    Nu vet jag inte vilken vecka du är i, men förhoppningsvis mattas migränen av allteftersom graviditeten fortlöper.
    *kram*

• Novus

Barbone
    Är i vecka 20 och har haft det i kanske 3 veckor. (Hade liknande förra graviditeten fast lindrigare och då fick jag aldrig det förkarat som graviditetesmigrän. Bara att kärlen krampar sig)

• morre

Jag hade väldiga problem i ca 6 veckor med migrän och stark huvudvärk stort sett dygnet runt. Som tur är slutade det i v 20, min teori är att jag hade migrän istället för illamående. Normalt sett har jag migrän vid mens och nu innan kroppen vant sig vid alla hormoner så blev det en liknande reaktion.
    Jag äter extra magnesium , det är tydligen bra och har funkat för mig! Dessutom är det viktigt med mg för fostret.

Hoppas att du slipper din migrän snart så att du kan njuta av din graviditet!!

Svar på tråden Någon med graviditetsmigrän?