Själv har jag haft eksem sen jag var 1,5 år och är nu snart 24 år.
Min Meja som är 1 år fick torr hud först vid 4 månader och sen nu eksem.
Jag lider med dig TS och er andra med eksem och eksembarn och ill komma med mina tips.
Saker jag upptäckt fungerar på mångas eksem:
*Duscha/Bada hela kroppen MAX 2 gånger/vecka, helst bara 1 gång i veckan.
Övriga dagar tvättar jag mig o ch Meja på nödvändiga ställen (underlivet, ansiktet, håret, under armarna) med tvättlappa/över badkaret.
Huden torkar inte ut och får tid att bygga upp sitt eget fettskyddslager.
*När du duschar/badar så det första du gör är att fukta huden med ljummet vatten och sen smörja in kroppen med en Ekologisk Kallpressad Rapsolja (bra finns på www.miminumndus.se) / Ekologisk Kallpressad olivolja (Bra finns på Konsum av märket Änglamark).
Oljan både rengör som tvål och skyddar huden så att vattnet inte torkar ut huden under resterande dusch.
*Ät fettsyratillskott (Eftanal om du är gravid/ammar, UDO's choice om du inte ammar eller är gravid och för barn tror jag det finns nått speciellt som heter ESKIMOkids. Observera att barn som är fisk allergiska inte bör äta den sorten utan då tror jag att det går att använda EFAMOL från hälsokosten.
Fettsyran smörjer huden innifrån och hjälper många eksempatienter. Innan effekt syns ska man äta detta ca 2gånger/dag i någon månad eller två. Min hud är mycket bättre se jag började med det här.
*Zink är ofta en brist hos personer med hudproblem. Om du äter multivitamin kolla att de innehåller ordentligt med zink, annars finns det zinktabletter på hälsokosten/apoteket.
*Många som har eksem blir bättre av en mjölkfri (obs ej laktosfri utan MJÖLKfri kost) trots att de inte är allergiska. Huden mår bäst utan mjölkprodukter.
Glöm inte att ersätta kalciumet med ex berikad havremjölk/rismjölk/kalktabletter.
Det finns tonvis med bra ersättningsprodukter för mjölk och grädde osv.
Mildas mjölkfria smörgåsmargarin är super!
Oatlys iMat = matlagningsgrädde. Den innehåller bättre sorts fett och är krämigare och godare än vanlig matlagnigsgrädde
Oatlys Kalciumberikade havremjölk är bra att göra ex gröt på. Dock inte så god att dricka som den är. Finns även med choklad/jordgubbssmak. Passar bra att göra pannkakor på!
*Mångas eksem blir värre av mat med stark färg: Paprika/Tomat/Citrusfrukter/Aprikos/Persika/Kiwi.
Min lilltjej visar inget utslag på detta enligt pricktest eller blodprov, men tar vi bort det ur hennes kost blir hon mycket finare i huden.
*Ibland är inte Miniderm/Apotekets mjukgörande det bästa faktiskt.
På Meja fungerar dock PROPYSAL utskrivet på recept bäst. Det är inte många läkare som använder den eftersom alla direkt frågar om Miniderm/Propyless osv..
Skillnaden mellan PROPYSAL och ex Miniderm och övriga Apotekskrämer är att PROPYSALEN innhåller ingen mineralolja vilket de andra gör.
Mineralolja gör huden beroende och torkar på sikt ut och man måste smörja ofta ofta.
På mig fungerar naturligare krämer bättre, såsom Bodycare (men specialbeställd utan honung!) från www.pureskin.se eller Eilas naturella boydlotion/Hudkräm bäst.
*När eksemen väl blosar upp fungerar ofta inte Mildison och om man då envisas med att prova mildison i et par dagar hinner eksemen bli ännu värre och det krävs sen starkaste steroiden som Elocon.
Jag tycker (och min hudläkare) att det är då bättre att gå på en mellanstark som Locoiden direkt.
Tänk på att all kräm inklusive kortiosn ska masseras in länge så att den går in i huden.
*Släng ut alla käder som inte är 100% bomull/linne.
Syntet får mina eksem att blossa och Ull fungerar inte heller.
*Ha svalt - 17-20 grader i sovrummet eftersom eksemen inte kliar alls lika mycket när man är svalare på kroppen.
*Ät ekologiskt och inte halvfabrikat.
Konserveringsmedel och färgämnen och andra tillsataser är inte bra för någon egentligen och speciellt inte för personer med hudproblem.
Många bra ekologiska alternativ på vardasgmat såsom smörgåspålägg, bacon, pasta, poatis, lök, bananer, havregryn osv finns på COOP.