• lightswillguideyouhome

Priser i grekland vs. turkiet.

undrar lite över allmäna levnadskostnader i dessa två länder. hoppas någon har lite erfarenhet eller kunskap.

• Svar på tråden Priser i grekland vs. turkiet.
  • isisisis

Det är billigare i Turkiet än i Grekland.Men det är skillnad på öar och öar i Grekland också!
    Personligen tycker jag bättre om Grekland än Turkiet,av olika orsaker.Men åker man bara för att ligga vid stranden eller poolen och sola och bada ,spelar det kanske ingen roll!
    Men jag vill gärna ha hela konceptet,med musik och historia och annat!

• lightswillguideyouhome

vi ska ta en sista minuten, och åker för solen och badet liksom. det blir rhodos eller turkiet. det vore intresant att se om det e stora skillnader.

• lightswillguideyouhome

ingen?

• iolanthe

Grekland är inte speciellt billigt längre, det är inga euroländer. I Turkiet har jag bara varit till Istanbul och det var i och för sig inte billigt heller, men det är ju en storstad. Så hur det är på turistorterna vet jag inte.

Men Rhodos är ett underbart ställe, så jag skulle absolut välja det över Turkiet, oberoende av prisskillnaden.

• iolanthe

Vi var i Grekland i höstas (Naxos, Amorgos o Aten), en grekisk sallad kostade runt 5 euro och lagad mat, grekisk husmanskost, 7-10 euro. Pasta runt 6-7 euro. Så när vi, 2 pers, åt middag på kvällarna blev det oftast mellan 20-25 e. Då delade alltid på en sallad till förrätt, och drack vin eller öl till maten.

Jag som aldrig besökt något "billigt" land, tycker inte det är dyrt. Men någon som åker till Bulgarien, Thailand eller liknande antagligen tycker det kostar skjortan.

• iolanthe

Och åtminstone i Istanbul var dom billiga restaurangerna så snuskiga så vi ville inte äta där. Så där betalade vi runt 100 e/4 pers för endast huvudrätt + dricka. Dubbelt dyrare än i Grekland alltså.

Men det kanske är bättre hygien på turistorterna.

• BlygTjej

Min bror var nyss i Turkiet (Alanya), tror dem betalade ca 200 SEK för en brakmiddag + dryck. Och det är ju inte så farligt för 2 personer.

• lightswillguideyouhome

södra kusten.

• natta83

Jag tyckeer visseligen att är rätt dyrt då, det är ju som hemma. Söker man sig till familjedrivna resturanger och äter grekisk/turkisk mat kan man hålla priserna nere. Men det har blivit fruktansvärt dyrt efter euron kom.
    (i thailand äter man för ca 10-20 kr per person...men det är där det.
    Förra sommaren var jag och min sambo i grekland och gjorde av med nästan lika mycket pengar på en vecka som vi gjorde på två veckor i thailand med hotell!! snacka om skillnad..

• Smurfan 81

Nu var det några år sen jag var i Turkiet, men jag tyckte det var jättefint där och väldigt billigt! Grekland har blivit jättedyrt sen de fick euro, fick en liten chock när vi var på Kos sist. Då hade vi ett all inclusive hotell som tur var så vi slapp betala för maten, gången innan var vi på Kreta och betalade nästan ingenting för maten då, men det var innan EU...

Jag skulle välja Turkiet om jag var du. Eller Krotaien eller Bulgarien! Där ska det tydligen vara jättefint och fortfarande billigt. Trevlig resa!

• syster yster

Jag var i turkiet förra året och jag tycker att matpriserna när vi var ute o åt var som i Sverige. Sen märket jag att pizzorna var jättesmå. Är rätt kräsen när det gäller mat och beställde pizza o den var som en halv pizza från sverige om inte mindre. hihi.....sedan var drickat rätt dyrt om man beställde cola tex. Svindyr.....Det var min upplevelse iallafall. Skiljer säkert mellan olika platser m.m

Svar på tråden Priser i grekland vs. turkiet.