• Kardemumman

Parkett eller laminat?

Hej! Vi har precis köpt ett radhus och ska renovera det. Bland annat ska vi byta ut golven i alla rum utom hall och vardagsrum, alltså kök, matsal, barnrum och sovrum. Vi funderar fram och tillbaka på parkett vs laminat. Å ena sidan hållbarhetsmässigt, å ena sidan komfortmässigt. Sedan är ju prislappen också en faktor att ta hänsyn till.

Undrar om det är någon härinne som varit i samma sits och kan berätta hur ni tänkte och vilket val ni gjorde (och förstås om ni är nöjda).

Ex. har jag hört att laminat blir "kallare" och parkett ger en lite varmare känsla att gå på. Vi har en 1-åring som kryper en del och förhoppningsvis blir det syskon inom några år, och då vill man ju inte att golven ska upplevas kalla.

Har även hört att parkett lätt blir repigt och får märken om man tappar saker, och vid matbordet åker ett och annat i golvet när Felix är i farten. Bättre med laminat kanske.

Så: vi väger för och emot. Vad tycker ni? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Parkett eller laminat?
  • musli

Finns ju lite "dyrare" laminatgolv som även är slipbara upp till typ 3 gånger... Kanske ligger på 100 - 200:-/kvm, har inte direkt koll eftersom vi lägger billigare laminatgolv hemma av renoveringsorsaker...

//heavy metal-mamma...
  • Vilmagbg

Vi har valt att lägga laminat (Tarkett - golv) i vårt kök. I övriga rum har vi ekparkett.
    Vi frågade runt på olika golv firmor och dom rekomenderade oss att lägga tarkett i köket p g a att vi har barn och ja det sölas och spills en heldel.
    Personligen tycker jag att riktig parkett är snyggare men "Tarketten" är helt okey. Visst ser man att det inte är äkta trä men att det praktiskt och tåligt är också väldigt viktigt.
    Jag upplever inte golven som kalla....men vi bor ju i lägenhet det kanske är skillnad.

En firma var här och slipade och lackade parkett golven i övriga lägenheten innan vi flyttade in i december men det är redan repor lite överallt.
    I förra lägenheten såg golven hemska ut när vi flyttade och då hade vi bott där i 10 år (utan barn) och är rätt ordningsamma av oss. Vi lade in ny ekparkett när vi flyttade in.

• Jonna S

Köp parkett! I allafall om ni ska bo kvar där länge. Laminatgolv blir asfula och nötta efter bara fem år. "Trämönstret" slits bort och då är det bara brunt under - apfult - och då måste man byta igen. Hellre ett billigare plast- eller linoleumgolv i såna fall i tex barnrum och kanske sovrum tills man får råd att lägga parkett i alla rummen.

• shortbabe

Jag röstar för laminat

Är så otroligt tråkigt med repor i parketten. Hade parkett i min gamla lägenhet, sen flyttade sambon och hans hund in. Och usch det skar i hela kroppen när hunden gick på golvet, man riktigt hörde hur det repades Jag kan ju tillägga att golvet var fult redan när hunden flyttade in och då var det ändå relativt nyslipat.

Har aldrig hört talas om att "trämönstret" skulle slitas bort på laminatgolv, de flesta ställen har ju flera års garantier på golven.

Vi har laminat i hela vår lägenhet, från ikea. Billigt, lättlagt och fint. Har aldrig tänkt på att det skulle vara kallare.

• LPW

Jag röstar på parkett- mycket, mycket snyggare.

• musli

Till och med vårat billiga 49:-/kvm laminat-golv har 10-årsgaranti!!!
    Dessutom så finns det slipningsbara!!!!!

//heavy metal-mamma...
Svar på tråden Parkett eller laminat?