• Flutterby

Är det mögel?

Vi har en villa med källare och jag är livrädd att det ska finnas fukt i källaren! På en del ställen på betong(?)väggarna, nära golvet, har färgen lossnat eller fått bubblor och det är som ett vitt pulver där färgen satt. Vad kan detta vara? Ska försöka ta en bild i morgon, men undrar om någon känner igen vad jag menar? *rädd*

• Svar på tråden Är det mögel?
  • HumDis

Det behöver ett vara mögel, man kan ha fuktskador utan mögel. Ingen ni känner som har en fuktmätare, alltså en sådan som besiktningsmän använder. Annars kostar en sådan några hundralappar i närmaste bygghandel.

/ HumDis
  • HumDis

ett = inte (jag är lite trött)

/ HumDis
  • Flutterby

Blir knäpp, jag är en så'n som typ "måste" ha något att oroa mig för hela tiden, kan inte släppa det här nu! Får väl ta hem Anticimex, men vi har egentligen inte råd.

• Thèresé  1982

Så där hade jag nyss i lägenheten...i köket....dom fuktmäte och visade sig vara läckage från ett rör i badrummet...inget mögel men fuktskador....fick ha avfuktare efter upprivning av golvet.

• Thèresé  1982

Inte roligt men lika bra att få det kollat....jag hade det under diskbänken...blev bubblor och pilla man till smulade det sig och själva pulvret var kallt (betongväggar)....inte alls kul och då sa dom att detta var innan jag flytta in...så kika innan det blir mögel.

• brokig

kalkavlagringar brukar synas som fläckar. Mögel på betong kan vara svårt att se. hemskt svårt att säga utan att ha sett, känt och luktat (men man ska inte sniffa mögelsporer)

• Flutterby

Har "googlat" lite nu och det troligaste är att det är saltutfällningar, inte mögel. Om man vill att nå'n ska undersöka det, vem ska man kontakta? Anticimex?

• brokig

En besiktningsman med kunskap om det aktuella området på huset.

• Deej

försäkringsbolaget där du har din byggnad försäkrad, sen får de ta beslut om hur du ska gå vidare...

Svar på tråden Är det mögel?