• annaxtra

Tvillingar vid PCO?

Hej alla ni lyckliga som har fått barn,
    Tänkte bara kolla av om det är någon som vet om det är lättare att få tvillingar om man har PCO eller går på någon typ av medicin?
    Är det för övrigt någon som vet om myten att man kan få tvillingar i tredje led?
    Ha det bra alla ni lyckliga där ute...

• Svar på tråden Tvillingar vid PCO?
  • 64ulla

Jag har PCO och fick Pergotime med mina första barn som blev tvillingar. Läs mer under min presentation.

• annaxtra

Intressant...du fick alltså tvåäggstvillingar. Tror du att det har med PCO:n att göra? Undrar om man släpper fler ägg än "normalt" när man har PCO? Eller var det bara en slup tro?

• Nalle Phu

Enligt statistik är det vanligt med tvillingar/flerbörd när man har PCO eftersom vi PCO:are oftast måste stimulera äl och då kan det stimuleras fram fler än ett ägg.

Det det är med flerbörd i tredje led har stämt på varenda kompis jag har som har tvillingar/trillingar i släkten... d v s 7 st.

• annaxtra

Nalle Phu
    Tror du då att jag har chansen att få tvillingar? Farmor var tvåäggstvilling och innan mamma föddes så fick hennes mamma två pojkar. Vet ej om de var två eller ettäggstvillingar.
    Och sedan ska väll tilläggas att jag har PCO också.
    Vad tror du?

• Nalle Phu

Jaejaaa.... kanske det kanske.... det beror ju på om du blir stimulerad eller inte....

• 64ulla

Jag fick nog tvillingar eftersom jag blev stimulerad med pergo. Riskerna/chanserna är större då. I övrigt kryllar det med tvillingar och trillingar på barnens pappas sida. Det finns 5 tvillingpar och 1 trillingpar!

• Nilla å MP

Hej!

Anledningen till att PCO'are har större chans att få tvillingar är inte pga att vi HAR PCO utan pga behandlingen! Eftersom äggproduktionen stimuleras med medeciner så är chansen större att det blir 2 el. fler ägg istället för 1. Får man tvillingar pga detta är det alltså alltid 2-äggstvillingar och har ingenting med släkten och arvet att göra.
    Att få enäggstvillingar däremot är samma odds som för de som har lätt att bli med barn.

//Ms. Beiserwisser

Svar på tråden Tvillingar vid PCO?