• jenni82

halsbränna - novalucol?

vågar man ta novalucol (tror det stavas så)mot halsbränna när man är gravid?

någon som vet.
    a prayer for the wild at heart kept in cages
  • Svar på tråden halsbränna - novalucol?
  • Mella72

Japp, jag mer eller mindre levde på det under båda mina graviditeter. (Kolla bara så att det står att det är utan magnesium, den heter Lovalucol Novum)

• jenni82
    aha.... jag köpte novalucol med magnesium
  • Mella72

Oj, okej..nej, det ska man inte ta. Minns inte varför dock..min gamla bm (försat sonen sa det).
    Men jag kollade på Fass nu och enligt den ska du kunna äta det, kolla här: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Så, du får nog avgöra det själv

• Mella72

Men vet du..jag kollade på den jag hade när jag var gravid sist och den heter tydligen bara Novalucol. 8Och jag hittar inte Novalucol Novum på fass´s hemsida) Den andra finns nog inte kvar då och därför så borde den du har vara den jag hade. En ljusturkos och vit ask, om jag minns rätt?

• Slarva

Min bm rekomenderade mig att dricka lite yogurt mot halsbrännan... det hjälper faktiskt! =) Ett litet tips bara!

• Larsson

Jag åt Link,mintsmak.
    Drack samarin en massa i början,men det innehåller visst för mkt salt.

lycka till!

• Helly78

Yogurt lindrar halsbränna. Det funkar.. prova..

• Purpur

Jag har haft halsbränna sen första dagen jag blev gravid, och fortfarande. I början hjälpte Gaviscon, men inte länge. Sen har jag bara använt Novalucol T.

Jag har frågat både bm och läkaren och de har sagt att det är OK.

• jenni82
    tack så mycket för alla era svar!
    använde oxå samarin i början.
    men det hjälpte bara tillfälligt för mig ändå
    är modig och kör på novalucol.

kram på er!
  • Eja

själv slår jag ett slag för flytande gaviscon, det enda som hjälpt mig

• JeanneDArc

Jag lever också på novalucol.. Är okej enligt apotekaren, min barnmorska och FASS Kör så det ryker (eller slutar ryka kanske heh)

• Elis är min kärlek

Jag fick Omeprazol utskrivet mot halsbrännan för inget annat hjälpte. Hur bra som helst!

• Elis är min kärlek

Omeprazol är ungefär som Losec fast mkt billigare. När inget annat hjälper alltså. Dessutom skadar det inte barnet och då finns det ju liksom ingen anledning att gå runt och må bäver!

• Sciarlotta

jag rekommenderar novaluzid, det binder mycket mer av magsyran än gaviscon och novalucol. Finns både som tabletter och flytande.

• Emzo

Jag använde Gaviscorn förut, men nu hjälper det inte längre så jag har gått över till Novaluzid. Det fungerar bra än så länge i alla fall.

• Prinsessan Malin

Jag använde flytande gaviscon under min förra graviditet, men jag skulle bara kräkas utav det, så jag drack samarin istället. Och nu tuggar jag Novalucol, och det hjälper mig jätte bra.

Svar på tråden halsbränna - novalucol?