halsbränna - novalucol?
vågar man ta novalucol (tror det stavas så)mot halsbränna när man är gravid?någon som vet.
Japp, jag mer eller mindre levde på det under båda mina graviditeter. (Kolla bara så att det står att det är utan magnesium, den heter Lovalucol Novum)
Oj, okej..nej, det ska man inte ta. Minns inte varför dock..min gamla bm (försat sonen sa det).
Men jag kollade på Fass nu och enligt den ska du kunna äta det, kolla här: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Så, du får nog avgöra det själv
Men vet du..jag kollade på den jag hade när jag var gravid sist och den heter tydligen bara Novalucol. 8Och jag hittar inte Novalucol Novum på fass´s hemsida) Den andra finns nog inte kvar då och därför så borde den du har vara den jag hade. En ljusturkos och vit ask, om jag minns rätt?
Min bm rekomenderade mig att dricka lite yogurt mot halsbrännan... det hjälper faktiskt! =) Ett litet tips bara!
Jag åt Link,mintsmak.
Drack samarin en massa i början,men det innehåller visst för mkt salt.
lycka till!
Jag har fått tipset att ta Gaviscon! Fungerar skitbra!
Yogurt lindrar halsbränna. Det funkar.. prova..
Jag har haft halsbränna sen första dagen jag blev gravid, och fortfarande. I början hjälpte Gaviscon, men inte länge. Sen har jag bara använt Novalucol T.
Jag har frågat både bm och läkaren och de har sagt att det är OK.
själv slår jag ett slag för flytande gaviscon, det enda som hjälpt mig
Jag lever också på novalucol.. Är okej enligt apotekaren, min barnmorska och FASS Kör så det ryker (eller slutar ryka kanske heh)
Jag fick Omeprazol utskrivet mot halsbrännan för inget annat hjälpte. Hur bra som helst!
Omeprazol är ungefär som Losec fast mkt billigare. När inget annat hjälper alltså. Dessutom skadar det inte barnet och då finns det ju liksom ingen anledning att gå runt och må bäver!
jag rekommenderar novaluzid, det binder mycket mer av magsyran än gaviscon och novalucol. Finns både som tabletter och flytande.
Jag använde Gaviscorn förut, men nu hjälper det inte längre så jag har gått över till Novaluzid. Det fungerar bra än så länge i alla fall.
Jag använde flytande gaviscon under min förra graviditet, men jag skulle bara kräkas utav det, så jag drack samarin istället. Och nu tuggar jag Novalucol, och det hjälper mig jätte bra.