• Carro E

Smördegsinbakan fläskfile

Hej!

Är det nån som har nå bra recept på smördegsinbakad fläskfile?????

Ska ha en överrasknings middag till min älskling innan han sticker iväg på jobb i USA i tre veckor.......
    Men jag vet ju inte riktigt hur jag ska göra

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Smördegsinbakan fläskfile
  • Max mamma

Hej vi brukar göra ngt gott med smördeg å fläskfile.
    Då gör vi så här:

Skiva fläskfilen å stek,peppra å salta.
    Smörj en form,lägg smördegsplattor(finns i frysdisken på affären) i botten på formen,lägg fläskfilen ovanpå.
    Blanda vitlöksost(sån som man brukar ha till kex) å creme fraiche,och lägg ut ovanpå fläskfilen i formen.Avsluta med ett tilllager med smördegsplattor.
    In i ugnen ca:25 min.
    Vi brukar bara ha sallad till då det är ganska mättsamt med smördeg tycker vi.

MUMS!

• Carro E

Lät verkligen super gott

Nån som har fler tips så att man har nåt att välja mellan???

• Pokergirl

Jag brukar bryna filén i skivor. Sen steker jag svamp, finhackad lök, bacon och vitlök, och blandar ner en ask färskost, typ creme bonjour och lite creme fraiche.

Lägg filén på smördegsarket, på med röran och vik ihop, in i ugnen en 15-20 minuter. Servera med kall vitlökssås. Supergott!!!

• Pokergirl

Jag använder dom stora arken, så då blir allt i ett paket, jättegott och enkelt att tillaga!

• häggen

Inbakad fläskfilé BB
    8 Personer

900 g Fläskfile
    1 1/2 ts Salt
    4 ea Plattor fryst smördeg
    1 ea Uppvispat ägg till pensling
    2 tb Smör till stekning

Fyllning

2 tb Smör
    1 dl Finhackad gul lök
    300 g Finhakade champinjoner
    250 g Rökt skinka i små tärningar
    4 tb Tomatpuré
    2 ea Vitlöksklyftor
    1 ts Salt Nymalen peppar
    2 ea Äggulor
    1 dl Vitt rivet bröd

Portvinssås

2 1/2 dl Portvin
    1 ea Grönsaksbuljongtärning
    2 tb Smör
    1 tb Vetemjöl
    6 dl Cremé Fraiche
    3 ts Kinesisk soja

Tillbehör
    Lättkokta grönsaker Kokt pressad potatis eller Kokt ris

Fräs löken och svampen i smöret till fyllningen.Låt all vätska koka in. Tillsätt skinkan och tomatpurén och fräs ca 5 min.Smaksätt med salt peppar och vitlök. Ta pannan från värmen, tillsätt äggulorna och brödet, blanda väl och låt massan kallna.

Putsa och krydda filéerna. Bryn dem runt om i smöret och låt kallna. Lägg ut de tinade smördegsplattorna på väl mjölat bakbord. Se till att plattorna kommer lite omlott. Kavla ihop dem till en stor platta
    ca 40 x 45 cm.

Bred ut knappt hälften av fyllningen på ena halvan av degplattan. Lägg filéerna med spetsarna om lott mot varandra så att det blir jämntjockt. Täck filéerna med den resterande fyllningen. Sätt ugnen
    på 200 grader.

Pensla degplattans kant runt om med äggvispet. Vik över degen och rulla ihop till en rulle. Vik in degen i båda ändar och nyp ihop så den blir tät. Lägg rullen med skarven nedåt på en ugnsplåt utan kant.Pensla rullen med ägget och grädda den i mitten av ugnen 25 min.

PORTVINSSÅS Koka upp portvinet med buljongtärningen. Blanda 1 msk smör med 1 msk mjöl väl och tillsätt under vispning. Tillsätt créme fraichen och koka såsen 3 - 5 minuter. Smaka av med sojan samt ytterligare lite portvin. Vispa slutligen i 1 - 2 msk smör samt kolla sältan.

Skär upp filén i ca 2 cm tjocka skivor, gärna direkt från bräda vid bordet. Lägg upp på heta tallrikar och bjud lättkokta varma grön- saker samt såsen till. Som extra tillbehör passar kokt pressad potatis eller kokt ris.

O B S När du skär upp filén går det lättast med en VASS BREDBLADIG kniv.

• Carro E

Tusen tack för dom smarriga tipsen Glad

Får se vilken de blir ikväll!!!!

• For ever

Pokergirl i hur många grader ska man ha den i ugnen ?

Svar på tråden Smördegsinbakan fläskfile