• Anonym (You And Me)

Urinvägsinfektion!!!

Undrar ifall det är någon som vet ifall man kan köpa tester för urinvägsinfektion...
    Misstänker att jag fått det....

• Svar på tråden Urinvägsinfektion!!!
  • Mi corazón

Har inte hört talats om något test...hör med apoteket. Jag trodde oxå att jag hade urinvägsinfektion...men det vissade sig vara en annorlunda variant av svamp. Detta konstaterades vid en gynundersökning.

• Anonym (USK)

Det finns inga sådana tester att köpa på apoteket, du får vacker ta dig ner till en vårdcentral eller om du är gravid kan du gå till barnmorskan.

Helst av allt ska du ta med dig morgonurin för att det då är koncentrerat.

jag fick reda på att jag var gravid med mitt första barn för jag trodde jag fått en UVI :) men det visade sig vara en liten pojke.

• Anonym (You And Me)

usssh...jag pallar inte gå till vårdcentralen...usssh hatar dom där borta...bläääääääääh....får väl vänta tills nästa vecka så får vi se ifall jag pallar....

• Pineapple

Man kan (iaf kunde) köpa sk niturstickor på apoteket. De reagerar på vissa bakterier i urin men inte alla. De liknar dem som VC använder som snabbtest. Så vad de gör på VC är att kolla med en sticka och sen höra med dig om dina symptom. På deras stickor syns också vita blodkroppar och lite annat som också kan vara tecken på UVI. Om de inte hittar direkt vilka bakterier det kan vara skickar de iväg ett prov på odling.

I vilket fall som helst så om du har en UVI så behöver man oftast antibiotika för att det ska gå över. Vad du kan göra själv är att försöka dricka en massa tranbärsjuice.

• labbolej

ett annat tips mot uvi är att dricka riktigt sur citron och mycket, avkok på persilja ska oxå vara en dunderkur. tranbär är oxå bra fast ganska dyrt.

• Lundby87

det bästa e nog om du går till en VC kostar en slant men det e det värt skulle jag tycka för farligt om det vadrar upp mot njurarna tror jag att det är. Får det själv ungefär 4ggr om året

• miss maple

TS du kan ju köpa urinstickor och se om det ger utslag.
    Och om det gör det kan du ju beställa tid till VC.

• Anonym (UVI hatare)

Man har rätt till att bara gå till VC och lämna ett urinprov (i vissa län kostar det upp till 60kr). Visar det positivt så får man en tid hos läkaren.

Att gå med UVI länge kan göra att det kryper upp i njurarna och göra stor skada.
    LÅngvarig infektion kan även minska dina chanser att bli gravid i framtiden.

Svar på tråden Urinvägsinfektion!!!