• Mamma t Twins

Klä om insida av vagn?! Hjälp...

Jag har sett en tråd/ ett svar om att klä om vagnar på insidan.
    Någon var visst rätt duktig på det...

Nu har jag köpt en tokfin vagn, men som jag skulle vilja klä om på insidan.
    Behöver lite tips på hur.
    Har en del idéer, men om någon redan testat, och har lite tips vore jag glad.

Eftersom jag inte vet om magen blir en pojk eller tjej, så lurar jag lite på att sy fats kardborr-fästen i det befintliga "fodret", för att sy en "inredning" i vardera tjej eller kill-kulör.

Eller om man hittar nåt neutralt tyg förstås.
    Var in på Åhlens, och de har mycket snygga sjuttitalstyger.
    Tyvärr ingen neutral, men tokläckter till antingen kille elelr tjej, därav min fundering på kardborre-stuket.

Vagnen? Det är en nittinia ORA, vit "tunnare" skai.
    Bländande kromat "vågat och svängt" chassi, "bubbligt" handtag och helt fantastiskt gung, kommer att bli sååå fin om jag får till klädseln inuti som jag vill...

Efetrsom vagnen faktiskt är finsk, så vore det kanske snyggt med ett Marimekkotyg?...
    Jag får ta en runda på tygaffärerna runtomkring.
    Har åtta veckor på mig, sen kommer bebin...

Sedan besitter den blivadne lilla bebin även en Silver Cross.
    Också den har jag seriösa funderingar på att försiktigt klä om på insidan.
    Givetvis utan att försöra den befintliga interiören.
    Eftersom denna vagn är klädd i "vaxduksliknande" material ser jag här ingen som helst anledning att använda annan fästanordnng än självhäftande kardborreband.
    (På det nya tyget jag skall sy, så syr jag såklart fast kardborren, men från själva vagnen skall den enkelt kunna tas bort utan att förstöra det befintliga.)

Undrar bara vad man skall välja för tyg till en sådan vagn?...
    Sammet?...

• Svar på tråden Klä om insida av vagn?! Hjälp...
  • bbb

Jag har faktiskt tänkt klä om en vagn i nåt sammetsliknande tyg, eller plysch. Så det röstar jag på, det är ju skitcoolt! Fast min kille är ett år, så jag ska klä en sittvagn. Till själva sitsen tänkte jag sy som en avtagbar sittdyna som man fäster på baksidan, i nåt mönstrat, coolt tyg....vet ej vad än!

Bra idé att sy ett överdrag för vardera kille eller tjej. Jag funderar annars på ett svart-vitt mönster, och det passar ju både och. Då kan man ju köpa täcke i vardera pojk-och flickfärg i stället...då kan man ju lämna tillbaka det som inte passar sen...

Hur ska du göra med suffletten? Jag funderar på hur jag ska göra....jag gillar nämligen inte formen på den som sitter på nu, samtidigt som det känns som överkurs att bygga en ny! Men man kan ju försöka...

• bbb

Aha, du ska ju bara klä om insidan! Var inne i galleriet och såg att den var ju redan jättefin på utsidan!

• NovaAlexandra

Jag har gjort det, bilder finns i mitt galleri. Jag har sytt fast det och dessutom klistat lite där det var svårt att sy!

/mamma till världens bästa Sanna
  • Mamma t Twins

bbb, Det var först och främst inte den vagnen jag har i galleriet jag tänkt klä om, eller jo, men inte till en början.

NovaAlexandra, kikade in i ditt galleri, vagnarna var jättefina!!
    Den vita liknar den jag tänkt klä om litegrann!
    Vad använde du för klister?...Hur mycket tyg går det åt ungefär?

Jag lurar lite på att välja Marimekko Unikko-Mini beige till den vita.
    Så kan man ju sy bäddset i antingen samma tyg i blått eller rött sen, då man vet vad det är för någon i magen.
    Men så har jag hittat ett toppencoolt stormönstrat sjuttitalstyg som jag eventuellt tänkte använda.

Skall lägga in bild så fort jag hinner...

• bbb

NovaAlexandra, vad duktig du är på att klä om vagnar!! Har du plockat bort sufflettyget på den blå sittvagnarn och sytt i hjärtan-tyget, eller har du sytt ett helt eget?

Jag är också nyfiken på vad du har använt för lim.

Jag har inte fått min vagn ännu, men jag ska lägga in bild så fårt den är klar! Längtar efter att få sätta igång...

Under tiden planerar jag på en soffa som jag har tänkt bygga...man kan ju tro at jag är galen!!

• Mamma t Twins

Nu finns vagnen i mitt galleri!
    Den vita hade jag tänkt börja med.

Det finns ju någon sorts textil-lim, men undrar hur det håller? Färgar/fläckar tyget?...

Bygga soffa?...
    En del är mer än lovligt entusiastiska....
    *skrattar*

• bbb

Wow, den är ju verkligen skitsnygg!! Jag tycker viserligan att det var snygg med det prickiga tyget. Men om jag hade lkätt om hade jag nog använt nåt svart-vitt....det är också fint.

Om innertyget sitter lite löst i kanterna kanske du kan sy fast det nya tyget lite försiktigt. jag ska nog försöka sy lite på min. Det svåra tycker jag verkar att få det riktigt spänt.

---jo har man kollat i inredningstidningar och insett att man inte har råd att köpa en sån soffa man vil ha, så får man väl göra en egen i stället....men jag får se om det kanske får bli en ikea-soffa i stället.... men coolt vore det om man fick tilld det! Ska dock börja med vagnen...!

• NovaAlexandra

jag använde textillim först, guremans men det hölol inte så jag bytte till karlssons klister och det funkar superbra!

• Mamma t Twins

*antecknar "Karlssons klister"*
    Tack för tipset!!!

Hur mycket tyg ungefär gick det åt till insidan av vagnen?... Svårt att beräkna tycker jag...

• NovaAlexandra

1,5-2 meter tyg beroende på om det ska mönsterpassas eller inte.

• Mamma t Twins

Nu har det inhandlats tyg!
    Marimekko-Unikko beige valde jag.
    Det blir ju en del mönsterpassning förstås, menjag har ju sex-sju veckor på mig innan bebisen anländer.

Jag ser gäääärna bilder och närbilder på hur ni lyckats som redan försökt...

• GOBLIgobli

Har lagt in en bild på Novan.

• NovaAlexandra

jag har gjort om en mistral, bild finns!

• bettzen

Jag har klätt om min 80-tals brio. Jag nålade först insidan av suffletten så den stämmer framtill, sen nålade jag hela suffletten utifrån detta som riktmärke. Jag utgick också från mitten/upp som riktmärke när det blir extratyg på sidorna. Extratyget försökte jag sträcka snyggt, limmade i skarvar och sydde fast både på maskin och för hand. Mina sömmar blev ibland lite sneda i maskinen för att suffletten är lite otymplig under pressarfoten.. så jag sydde det mesta för hand.

Jag använde kraftigare symaskinsnålar, textillim och polyestertråd tror jag det var..

Svar på tråden Klä om insida av vagn?! Hjälp...