• Snöret

Pappaledighet vid 7 månader?!

Hej på er! Har en fråga om pappaledighet vid 7 månader..

Vi har tänkt att dela upp föräldraledigheten på det viset att jag tar ensam 3,5 månader, 4 månader tillsammans i Spanien, pappan ensam 3 månader och därefter jag ensam i 4-5 månader.

Vad tror ni om det? Har någon pappa erfarenhet av att vara pappaledig med den lill* när h*n är 7-10 månader..? Är det för tidigt? De flesta pappor tar ju efter att de är 1 år.. Jag hade tänkt att amma natte-tid men att h*n ska klara sig på dagen. Självklart får vi se hur det går när den tiden kommer, men är det realistiskt tänkt?!

Tacksam för råd!

Tack på förhand

Snöret v 33

• Svar på tråden Pappaledighet vid 7 månader?!
  • Felix

För min del så verkar det absolut realistiskt, men så beror det ju på barnet också. Vissa barn vill bara inte ta flaska eller äta vanlig mat och då blir det ju lite kämpigt, men det är nog inte så vanligt så det går säkert jättebra!

• firhilwen

Det borde ju kunna gå, speciellt om ni har planerat det hela i förväg. Huvudsaken är att man har en plan att gå efter.

Jag börjar jobba nu 1/10 och Christian är då strax över 6 månader. Jag har i o f s slutat amma helt redan men håller på att försöka få fram en rutin som pappan och lillen kan följa då jag inte är med!

Men det jag vill ha sagt är att det går om man är målmedveten och säker på att det är så man vill ha det!

Lycka till

• Hobbe

Hej!

Tildes pappa var hemma från det att hon var 3,5 månad (amningen fungerade ej och hon åt enbart på flaska). Han har nu varit hemma i 3 månader och nu ska jag vara hemma i höst igen. Det har fungerat jättebra och de har verkligen kommit varandra nära. Det känns bra att veta att hon känner sig lika trygg med att exempelvis "nattas" av honom.

Dessutom var det ju inte helt fel att han fick se hur mycket tid en liten bäbis faktiskt tar.

Allt gott!
    Hobbe och Tilde

• Pokemon

min hugos pappa tar över efter 8 månader. klart att det går efter 6 också om man planerar det.

• Maggis

Sambon var hemma med Melker från det att han var 7 månader och det gick hur bra som helst. Nu avslutade ju iofs vi amningen redan när han var 2.5 månader och han var väl inkörd med pappa både vad gällde mat och skötsel.

Tycker inte alls det är orealistiskt. Det viktiga är ju att ni planerar inför det så det inte blir ändring från en dag till en annan.

Lycka till!

• Veran

Jag började jobba en dag i veckan när min lillkille var 7 månader och på heltid när min stora kille var 9 månader. Går alldeles utmärkt. Jag har ammat fullt i nästan 6 månader och sen trappat ner i en månad så det blev amning från 17 på kvällarna o ch ev. på natten och så på morgonen.
    Det är värdefullt att hela familjen mår bra och känner sig nöjda med det man bestämmer men för oss har det inte varit några problem alls. Vi har dock börjat med smakisar vid 4 månader så barnen har lång tid på sig att vänja sig vid annan föda än bröstmjölk.
    Lycka till!!

• Minni

Det är ju den bästa tiden när dom börjar bli intensiva och mer rörliga så det är nog bra tänkt

• Bödvodankas mamma

Klart pappan klarar sig! Och barnet...

Min baby är nu över 6 månader och vi "har bytt av" varandra. Jag ammar delvis fortfarande, men det fungerar ändå. På dagarna får hon en riktig måltid, ibland lite gröt och så mjölk om hon vill ha (vi har ett lager i frysen). För att göra omställningen smidig var vi hemma parallellt i två veckor. Under denna tid tog min man större och större ansvar, så att pluttan skulle vänja sig. (Och jag hann gå och klippa mig, shoppa lite höstkläder, träna...)

Var dock beredd på att det är svårare att gå hemifrån på morgonen än man någonsin kan föreställa sig! Lätt i teorin, svårt i praktiken...

• Tussens mamma

ebbas pappa tar över då hon är 8 månader och vi räknar kallt med att det funkar för då börjar jag skolan igen. vi får la se hur det går. svårt att säga såhär i förhand. alla barn är ju olika.

• Pokemon

lite ot kanske:

Varför är vi så himla osäkra på våra män? De är ju barnets pappa för fasiken. Det är väl klart som f*n att de också kan pyssla om bebisen.

Heja pappor!!!!

Kram

• Dramaonline

Klart det går från barnets synvinkel.

Bara en sak: man får väl inte vara föräldraledig samtidigt för samma barn för försäkringskassan (mer än de tio dagarna i början)?

• Pokemon

inte samtidigt nej. Hälften av dagarna är mammans och hälften pappans. om man vill kan man överlåta dagarna till den andra utom 60 dagar som är öronmärkta åt pappa.

• Dramaonline

...men det kanske går att ordna med annan ledighet på nåt sätt, semestrar osv...

Lycka till!

• Snöret

Ang gemensam föräldraledighet, Vi kan ta antingen halva dagen var, eller så tar en av oss ut fullt o den andra är bara ledig utan nån ersättning, man har rätt att vara ledig första året man fått barn utan motivering.. (Vi har hållt på att sparat i 1 år för dessa månader!)

Vad skönt att det inte låter som några problem!!

/S

• Isolde

Jag reagerade också lite förvånat vid frågan -- maken ska ta över föräldraledigheten på heltid när bebis är 6 månader, och vi har inte ens funderat på att det skulle bli något problem.

Klart det funkar, det är ju bebisens pappa och inte en gubbe från parken!

• Snöret

En del bebisar har ju tex jätteproblem att sluta amma.. Tycker absolut inte att det borde vara nåt problem men det är alltid skönt att höra hur andra har lyckats. Vi har ju möjlighet att dela upp tiden..

• princess of woolfs

Jag tycker det låter perfekt! Hade jag haft ett jobb att gå tillbaka till hade vi skiftat när Erik var sju, åtta månader, för då uppskattade han att vara med pappa mer så det hade passat iaf oss väldigt bra!
    Lycka till!

Svar på tråden Pappaledighet vid 7 månader?!