• Gladskiten

blåsor i munnen

Är det nån mer än jag som brukar ha såna superonda blåsor i munnen som jag tror kallas Afte??
    Förut fanns nån lila grejjs man skulleha på dom där men nu finns bara nåt som heter aloclair gel som jag inte tycker är så bra.
    det ska bilda som en skyddande hinna på blåsan ..men den funkar sådär tycker jag .
    finns det verkligen inget annat????? man kan ju knappt äta eller prata, det gör så ont!!! *ajaj*

• Svar på tråden blåsor i munnen
  • Anonym (afte)

Jag har oxå afte, och det gör väldigt ont samt det gör ont i lymfkörtlarna på den sidan som blåsorna sitter.

Jag har aldrig hört att man kan göra något åt dem, utan jag "står ut" den veckan.

Jag har prövar xylocain men det funkade inte alls smakade bara äckligt.

• skruttis77

Sorry det blev anonym knappen, jag vågar står för att jag har blåsor i munnen

• Neko

Jag har haft afteblåsor tre gånger och får dem liksom bak i halsen istället för i munnen, man liksom ser den därbak om man tittar i halsen... gör extremt ont att äta och svälja men jag brukar lyckas stå ut, de försvinner efter 2-3 v. Har aldrig tagit någon medicin mot det, tror det skulle vara obehagligt att sätta salva i halsen ändå, men det kanske fungerar om det är i munnen. Jag tar alvedon istället om det blir riktigt jobbigt och äter glass och sånt.

Min sambo som fick en sådan i munnen provade att lägga en bit gari (inlagd ingefära - bakteriedödande) mot blåsan i någon minut och då försvann den redan 2-3 dagar senare.

• Asil1

Har precis samma problem! Speciellt när jag var yngre... Ofta hade jag ca 11 blåsor i munnen samtidigt... Då blev d bara flytande kost... Men nu har jag märkt att om jag äter onyttigt tex. en helg så kommer blåsorna på tisdag-onsdag... Så jag har mycket mindre problem nu än förr.. Annras e mitt enda tips at försöka stå ut...

• Gladskiten

Ja jag står ut det är det enda att göra verkar det som.
    Men det är inte kul!!

Dom kommer i perioder tycker jag. Ibland är dom borta länge & rätt som det är får man flera stycken efter varann.

• Prickan

Kan tipsa om ett litet bär som finns att få tag på på en del hälsokostbutiker: Havtorn. Bäret innehåler bl.a. omega 7, som är väldigt bra för hud och slemhinnor. Förutom allt annat det innehåller!

Kan ju inte garantera att det fungerar, men det kan kanske vara värt att testa?

• Guslageran

Vad menas med Afteblåsor?
    Jag har själv haft problem med mkt blåsor i munnen som gör ont och kommer titt som tätt. Idag har jag inte lika mkt besvär efter att tandläkaren har gett mig rådet att borsta med tandkrämen Zendium och skölja med listerin.. är mkt bättre med blåsorna nu.
    Hoppas att jag inte pratar om något annat nu ;)

• Gladskiten

Jag använder oxå den tandkrämen men har fått blåsor ändå.

• Guslageran

Jag får fortfarande blåsor men det är inte lika ont eller lika många som innan.

• Toka2

Jag får ibland blåsor upp till tumnagelstorlek, och de gör vansinnigt ont. Det enda jag har hittat som lindrar/hjälper (förutom tålamod) är att skölja munnen med Corsodyl. Det är ett receptfritt bakteriedödande medel. Kan svida en del en stund, men för mig kortar de ner tiden med blåsor från en månad till ca en vecka. Skölj efter tandborstning (skölj med vatten emellan så all tandkräm är borta) morgon o kväll tills blåsorna är borta. Lycka till!!

• Guslageran

mm, corsodyl är också bra. Men det är en nackdel att man får gula tänder om man använder det för ofta.

Svar på tråden blåsor i munnen