• Nannalie

Kan det vara farligt att överdosera med folsyra?

Hej
    Jag äter Mitt val kvinna har gjort detta sedan i april två tabletter om dagen. Nu när jag var på apoteket köpte jag en burk folsyra men om jag tar mittval kvinna och folsyra samtidigt blir detta 800mkg det dubbla av dagsbehovet. Men folsyra ska ju vara bra och nödvändigt för fostret och så läste jag någon stans om man haft mf ett par gånger kan man öka dosen folsyra.
    Någon som vet?

Hade äl för ett par dagar sedan och misstänker att jag hade två äl på köpet.

• Svar på tråden Kan det vara farligt att överdosera med folsyra?
  • ztar

jag råkade av misstag överdosera med folsyra en dag så jag fick i mig dubbla dosen, frågade då min bm om detta och hon sa att det är ofarligt men onödigt då kroppen inte tar upp mer än nödvändia dagsdosen och att man kissar ut resten ändå.

• Felix

Jag har tagit 800 mg /dag sen innan jag belv gravid.
    Så det ska nog inte vara några problem...

• ladyhawk

Det är inte farligt, däremot rekommenderas inte överdosering, eftersom det kan ge missvisande blodvärden (har jag läst någonstans).

• Melonie

Jag kan säga att det är ingen fara! jag äter 5mg (milligram alltså inte mikrogram) Jag tar så mycket för att jag äter epilepsimedicin vilket innebär att risken för missbildningar är några procent högre, äter jag däremot så mycket folsyra varje dag så minskar risken, den sorten är receptbelagd, åt även mitt val kvinna ett tag också, så det ska nog gå långt för att man ska kunna överdosera...

• ladyhawk

PS. Alla icke fettlösliga vitaminer kissas ut (det som inte tas upp). Däremot är fettlösliga vitaminer (A&D) farliga att överdosera.

• Nannalie

Folsyra: När du är gravid, men även innan du blir gravid, behöver du folsyra. Folsyra är ett B-vitamin som också kallas för B9. Folsyra är viktigt eftersom det under graviditeten ingår i uppbyggnaden och formandet av fostrets nervsystem.

Folsyra kan eventuellt förebygga så kallade neuralrörsdefekter, till exempel ryggmärgsbråck, och läpp-gomspalter. Folsyra verkar bäst om det intas tillsammans med C-vitamin och vitamin B12. I maten finns folsyra i spannmålsprodukter, bönor, kalvlever, frukt, gröna grönsaker, apelsinjuice, linser, ärtor och ris.

Det är en god idé att ta ett tillskott av folsyra på 0,4 milligram dagligen, gärna 2 månader före det datum man planerar att bli gravid och tre månader fram i graviditeten. Har du tidigare fött ett barn med till exempel ryggmärgsbråck ska tillskottet ökas - tala i så fall med din läkare om det.

• annbom

Att överdosera folsyra är inte farligt, för du kissar ut överskottet. Men att ta två tabletter Mitt val kvinna är inte att rekomendera. Den innehåller också fettlösliga vitaminer som kan vara skadliga i höga doser både för dig och fostret. Så jag tycker att du ska dra ner på multivitaminerna till den rekomenderade nivån.
    Hoppas att det tog sig :)

• Peach

Den rekommenderade dosen för folsyra är 400mcg, men för en gravid eller ammande kvinna rekommenderas en dos på 600-1000 mcg så det är absolut ingen fara!! tvärtom.. fortsätt med den dosen!!

• IdaSaida

annbom: Sitter med mitt val kvinna burken framför mig, på baksidan av den så står det att man kan ta 2 tbl. dagligen.

• annbom

Då ber jag om ursäkt. Jag tog för givet att de är som alla andra multivitaminer där man äter en tablett om dagen.

Svar på tråden Kan det vara farligt att överdosera med folsyra?