• Flutterby

A-kassa, hel- eller deltid? Snälla hjälp!

Har jag gjort bort mig nu?
    Har gått från att ha varit föräldraledig till att vara arbetssökande och har fyllt i blanketten "Anmälan om arbetslöshet" och skickat in till a-kassan. På punkten "arbetsmöjligheter" fyllde jag i att jag kan arbeta 20 timmar per vecka, eftersom jag tänker söka i första hand deltidsjobb.(Jag angav barntillsyn som skäl, för jag kommer ju att ha hand om vår son deltid) Kan jag i alla fall stämpla heltid, eller? *förvirrad*

• Svar på tråden A-kassa, hel- eller deltid? Snälla hjälp!
  • Novus

Kan du inte ta ett heltidjobb kan du heller inte få ersättning för heltid. Ganska klart eller?
    Men varför inte skriva att du söker heltid? Det är oftast timmar eller deltid man får nu för tiden

• Flutterby

novus: jo, det är ju logiskt. Kan jag ändra det i efterhand då? Skickade in blanketten idag. Jag vill ju inte bli "nollad" i SGI:n.

• jojjo113

Nej du får inte stämpla heltid om du inte kan jobba heltid..

• Novus

Kan du inte ringa dem och säga att det blvit ändrat så att du nu har möjlighet att söka heltidsjobb, alltså 40 timmar? De kanske skickar en ny lapp till dig. Men ring senast måndag innan de hinner skriva in något i deras datorer

• Novus

Flutterby
    Vi har alla gjort våra misstag, tro mig
    Hoppas det löser sig. Säg inte att du fyllde i fel utan att läget är ändrat så du kan nu söka heltid

• Flutterby

17 också! Nu kommer jag att vara nervös för detta hela helgen! Hoppas verkligen att de har telefontid på måndag, fast det är en klämdag. *suck* Varför kunde jag inte glömt att posta blanketten, jag glömde den hemma igår, men idag var jag "duktig" o kom ihåg den. *grrrrrrr* Aldrig får man vara riktigt glad!

• Linsen

Jag måste vara lite korkad men jag fattar inte riktigt frågan.
    Du tänker inte söka heltidjobb men anser ändå att du ska få stämpla på heltid?? A-kassan är till för att ersätta inkomstbortfall för det antal timmar man är_beredd att arbeta_inte för att dryga ut kassan för dem som inte vill/orkar ha en heltidstjänst.

• Flutterby

linsen: men skäll inte på mig, jag gjorde ju fel! Jag har sagt på AF att jag söker alla jobb (och det gör jag också, även om jag föredrar deltid!), men när jag fyllde i a-kasseblanketten, så tänkte jag att jag kommer kanske ta ett halvtidsjobb, så då fyllde jag i det alternativet utan att tänka. Se'n slog det mig nyss att då kan jag ju inte stämpla heltid, när jag fyllt i så. Jag är ingen lat snyltare, så det så!

• Linsen
    Flutterby skrev 2006-06-02 17:22:17 följande:
    linsen: men skäll inte på mig, jag gjorde ju fel! Jag har sagt på AF att jag söker alla jobb (och det gör jag också, även om jag föredrar deltid!), men när jag fyllde i a-kasseblanketten, så tänkte jag att jag kommer kanske ta ett halvtidsjobb, så då fyllde jag i det alternativet utan att tänka. Se'n slog det mig nyss att då kan jag ju inte stämpla heltid, när jag fyllt i så. Jag är ingen lat snyltare, så det så!
    Jag skäller inte, förstod inte resonemanget bara. Är du beredd att ta en heltidstjänst och har barnomsorgen ordnad för heltid ska nu naturligtvis stämpla på heltid. Om du däremot inte uppfyller dessa krav ser jag ingen anledning till att_snylta_och försämra villkoren för andra arbetslösa. Om alla gör så är det bara en tidfråga innan det kommer nya regler för att förhindra att sånt kan uppstå och numera är inte förändringar i a-kassan till det bättre längre...
Svar på tråden A-kassa, hel- eller deltid? Snälla hjälp!