kan man avmaska en katt som diar?
Hej.
Undrar om man kan avmaska en katt som precis fått kattungar? Går det över i mjölken?
Är det någon fara att det går över till kattungarna?
Hej.
Undrar om man kan avmaska en katt som precis fått kattungar? Går det över i mjölken?
Är det någon fara att det går över till kattungarna?
Jag tror nog du kan avmaska din katta..
Kattungar ska avmaskas med "pasta" redan när dom är 3 veckor. Enligt www.katt.nu gå vidare till "kattfakta" och sen "skötselråd" En bit ner på den sidan kan du läsa om avmaskning och vad för preparat det finns!
Fast nu läste jag vidare på den där sidan.. såklart.. och då står det så här
"Kattungar
Kattungar ska på grund av deras kroppsvikt inte ha lika stor mängd aktivt ämne som en vuxen katt, och det är därför mest behändigt att använda sig av avmaskninsmedel i formen mixtur eller pasta. Den blivande kattmamman ska avmaskas innan förlossning, olika rekommendationer vid val av tidpunkt för de olika preparaten. "
Jag avmaskar alltid mamman FÖRE parning!
(Kattungar avmaskar jag vid 3,7 och 11 veckors ålder)
Jag arbetar på en förening för hemlösa katter. Har precis lämnat tillbaka en kattfamilj jag varit stödhem åt, dom hade mask. Då småttingarna endast är 6veckor avvaktar vi med avmaskningen till de är stora nog att få medicin, vi ger tabletter. De får nog om en vecka eller två. Att bara ge mamman räcker inte, alla bör få samtidigt.
har kattungarna också mask om mamman har det?
ja, det får man nog räkna med att de har