• Nea85

hur vet man va som e varmrökt/kallrökt

nu när jag tog studenten så blev det massor av olika kött sorter..
    kalkon o skinka o rostbiff...nu undrar jag hur vet jag om kalkonen o skinkan e varmrök

• Svar på tråden hur vet man va som e varmrökt/kallrökt
  • lata kocken Johanna

det är lätt att se skillnad på helt kött

vet du hur parmaskinka ser ut?
    lite mörk och trådig lixom

och vanlig smörgåsskinka?
    den som är ljusrosa och ganska "kort" konsistens

vanlig skinka och vanlig påläggskalkon är kokt eller varmrökt

• Mårran74

Kallrökt mat "faller INTE isär"... Kan vara seg(tänk på gravad lax eller torkat kött) Varmrökt mat ser ut som kokt, stekt eller grillad... Dvs den "faller isär"...

• Tösagumman

kalkonen är nästan säkert varmrökt, skinkan beror lite på hur den såg ut...eller kändes. Om det var som "vanlig" kokt/rökt skinka är den varmrökt, men om den var mer "genomskinlig" och lite seg i konsistensen kan den vara antingen kallrökt eller lufttorkad, typ italienska skinkor.
    Det är väl vanligast med varmrökt till t ex potatissallad.

Grattis till studenten!

• lata kocken Johanna

njaaa påläggen brukar inte falla isär även om de är kokta eller varmrökta eftersom de ofta pressas ihop med strumpa eller liknande under tillagningen

• Nea85

tack, allt va då varmrökt..vet hur parmaskinka ser ut...
    åh vilken intensiv dag det har varit..men uj va kul

• Maliiiiin

Står det inte ofta på förpackningen om det är varm- eller kallrökt? Eller det kanske det inte gör? Ska jag vara ärlig är jag ganska slarvig med just den här biten... Försöker vara noggrann med vilken fisk jag äter och undviker opastöriserade ostar mm, men just pålägg är jag lite "slarvig" med... Är dock noggrann med att det inte ska vara kort datum.

• Nea85

i  o med att jag fick maten hem, min mor fixade så har jag inte sett ngra förpackningar

Svar på tråden hur vet man va som e varmrökt/kallrökt