• kalinan

Max 120 000 för totalrenovering av badrum - rimligt?

Äntligen ska det gamla badrummet renoveras! Jag har amorterat hårt i flera år för att ha råd med detta och har just fått en offert med ett tak på 120 000 från VVS.

I priset ingår ny toalett, handfat, badkar, blandare och badrumsskåp, höjning och utjämning av golv, gipsskivor och fuktspärr av väggar, ca 15 kvm kakel, 4 kvm klinkers, omdragning av el, utbyte av vatten och avloppsledningar. Dessutom ska alla kallvattenledningar i hela huset bytas och en del av avloppsstammen.

Det är med andra ord både rörmokare, kakelsättare, snickare och elektriker som är inblandade i detta. Det enda jag ska göra själv är att riva ut allt det gamla och ta bort gammalt kakel samt sätta väv och måla på delar av vägg som inte ska ha kakel efteråt.

Jag tror att det skulle kunna gå att få detta billigare någon annanstans, men den här firman har gjort mycket bra och proffsigt intryck hittills. Det känns också bra att de tar hand om hela renoveringen så jag själv slipper samordna hantverkare (det brukar vara ett evigt ringande och tjatande enligt tidigare erfarenheter). När det gäller material har ett snittpris satts, så om jag inte väljer det allra dyraste och arbetet flyter på bra kan priset mycket väl landa på 100 000 istället.

Vill ändå höra om ni tycker att 120 000 är ett rimligt pris? Har du själv renoverat badrum nyligen och vad kostade det i så fall?

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Max 120 000 för totalrenovering av badrum - rimligt?
  • väntar o längtar

Är det 4 kvm?
    I så fall får du en kvm-kostnad på 30' - ett nybyggt hus har ett ett kvm-pris på mellan 15' och 20'. Det är då blandat dyra ytor som bad & kök med billiga ytor som vanliga rum.
    Vad jag vill komma till att det låter som ett ganska högt pris med tanke på det.

När vi rustade i gamla huset gick det på ca 40' för allt men då gjorde vi en del själva och med hjälp av kompisar. Det badrummet var på 6 kvm.

Be om en offert från ytterligare firma så att du har nåt att jämföra med.

• DRÖMMIS

Jag tycker nog att det låter som ett rimligt pris. Min man är rörmokare (egen firma) o jag är med i ett hörn när det ska räknas o planeras för jobben.
    Har du fått ett fast pris så ska detta gälla.

Vi har ett litet badrum som ska fixas o vi gör det mesta själva och det kommer inte gå under 50 000:-.

Dyraste kostnaden när man anlitar folk som ska gör jobbet är ju arb. tim.

Se till att få på papper priset o underskrift från firman som står för jobbet. Ifall det skulle bli något bråk om summan el nått. Man vet aldrig.

Lycka till

• Modesty B

Hm..Min badrumsrenovering börjar imorgon. Å vi har typ tänkt 70000:- för att totalt blåsa ut ALLT och sätta in nya fräscha saker. Álltså även bubbelbad, fönster etc. Badrummet är på ca 9 kvm.
    Min bror arbetar med att räkna ut offerter på tex badrum och han säger att det är rimligt med 120000 för badrummet. Det beror ju på att du anlitar hantverkar istället för att grejja själv. Å det förstår jag om du gör, för det är ett himla meck att grejja själv, men vi har inte pengarna att ta in hantverkare till allt, så då måste vi ta tag i det själv..

Hoppas du får det badrum du alltid drömt om!!!

Kram!

• kalinan

Tack för siffrorna, det var bra att veta!

Ja det är ett väldigt litet badrum, så ser man det så så låter det ju väldigt dyrt. Men här är ju utbyte av husets alla kallvattenledningar också inbakat och det skulle ta ca tre arbetsdagar. Tar man bort det blir ju kostnaden per kvm betydligt mindre. Så det hamnar troligtvis någonstans på 15-20 per kvm i sista ändan. Om man räknar på att detta dessutom är en dyr yta kanske det är vettigt pris ändå?

• Aaliyah

Jag tycker inte 120.000 låter orimligt. Bättre att räkna lite högt och bli glatt överraskad än tvärtom.

• kalinan

Oj, det hann komma fler svar.. Tack Drömmis och Modesty! Ja eftersom ni har fackfolk omkring er borde ni ju veta. Nu förstår jag att det nog inte är så farligt ändå. Jag hade faktiskt tänkt göra mycket mer själv, men sen dottern kom är tid för hemmafix minst sagt begränsad och badbaljan är snart urvuxen, så behovet av ordentligt badrum blev fort akut.

• lata kocken Johanna

med vattenledningsbytena så låter det inte orimligt

annars lät det väl dyrt

• kalinan

Ska tillägga att jag redan fått papper på det så jag känner mig inte orolig för att bli blåst i sista ändan.

Ni som har bilder på era nyrenoverade badrum i galleriet kan väl hojta! Vore kul med lite inspiration!

• Aaliyah

Annars brukar ju de stora inredningstidningarna ha specialnummer för badrum. Kolla på biblioteket!

• väntar o längtar

Då låter det mycket rimligt.

• Norrland77

vi fick just vår faktura från rörmokaren, de tog 325:- timmen

jag lägger upp en bild på hur det "färdiga" resultatet blev, vi hamnar nog på 100 typ, varav 20 är ångbastun

• TjorveniSkåne

Renovering är dyrare än nybygge. Om du bor i storstadsområde tror jag nog att priset är rimligt. Kvadratmeterpris på hus baseras ju på ett snitt, där just badrummet innehåller bostadens dyraste delar.

• Jica

Oj...jag lever nog i en drömvärld jag...tycker att 120 000 låter JÄTTE mycket men så har vi heller inte anlitat några hantverkare i vårt hus. Vi renoverar just nu ett ca 20 kvm stort rum i källaren där det ska bli spa och vi har dragit om vattenlledningar dragit nya aloppsrör, köpt allt materiel som då är allt underarbete, nytt tak, kakel och klinker och golvvärme till allt och ett finare bubbelbad för 50 000. Då är ju allt materiel inräknat men jobbet gör vi ju själva.Men som sagt...jag har ju ingen aning vad hantverkare kostar och så men för mig skulle det vara helt uteslutet att betala det för 4 kvm....

• kalinan

Norrland: Tjusigt blev det! Ångbastu blir man ju minst sagt avundsjuk på... 325:- för rörmokaren låter billigt för min tar 400 + moms. Men ni måste väl gjort ganska mycket själva? Annars blev det ju väldigt billigt tycker jag...

Tjorven: ja det låter ju faktiskt logiskt. Det är ju stor skillnad att börja från noll och att börja riva i "gammal skit". Även om jag inte bor i storstadsområde tycker jag att det nog det verkar vettigt.

Jica: Ja, jag faktiskt också att det blir galet dyrt egentligen. Jag har räknat ut att jag nog skulle kunna få materialet till badrummet för ca 30 000. Men då ska ju arbetet göras, och som ensamstående hemmaklåpare med en ettåring kring benen skulle det ta massor av tid och kanske inte heller bli så jättesnyggt. Och det där med kallvattenledningarna måste jag ju ändå ha en rörmokare till, så jag tror faktiskt inte jag skulle tjäna så jättemycket på det i sista ändan. Den tid man lägger ner själv har ju också ett värde och för mig skulle det troligtvis ta minst ett halvår.

Tack för alla svar! Jag tittar gärna på fler nya fina badrum!

• Norrland77

kalinan, det vi gjorde själva var att riva ut all gammal utrustning i badrummet, förutom toaletten, samt tapet och golvmatta.

Jag har precis räknat ihop vad barummet kostade och det hamnade på 120K, fördelat enligt följande:

Rörmokare 15449:-
    (nya avlopp, omdragning av golvbrunn, installation toalett, handfat)

"Plattläggare" 57335:-
    (inkluderar: sätta igen ett fönster, allt material (kakel, klinker mm) jobbet, vägghängd toalett, golvvärme, montering avinredning samt av ångbastu/dusch)

HAFA inredning 46759:-
    (dubbla handfat, granitskiva, dubbla speglar, ett högskåp, smalt skåp mellan underskåpen till handfaten + mellan speglarna samt ångbastu/dusch)

Vi hade redan bestämt oss för HAFAs inredning och när vi skulle beställa den så hade de 20% på hela sortimentet

• kalinan

Norrland: ja, ni har ju både större yta och dyrare inredning. Men jag får ju rostfritt vatten och normalt tryck i kranarna överallt istället så det kanske går på ett ut... Möjligen är det fortfarande något billigare för er, men det kanske beror på att ni bor just i norrland? Och jag har ju inte fått sluträkningen än, det kan ju som sagt bli billigare också... Det låter hur som helst som ni fått ett välgjort jobb till ett bra pris tycker jag.

• The Man

Tycker nog också att priset låter rätt rimligt. Redan för 7 år sedan lät vi "bygga" ett badrum på 13 kvm i ett befintligt utrymme (fd kök) som vi själva "blåst ut" helt o hållet. Helkaklat och klinkers på golvet, hörnabdkar med "bubblor" stor handfatskommod osv. Anlitade hantverkare till allt ihop MED KVITTO för försäkringens skull.

Slutsumma 100' och detta alltså för snart 7 år sedan!

Så jag tror inte ni blir "uppkörda" i detta fall. Lycka till med nya badrummet.

Svar på tråden Max 120 000 för totalrenovering av badrum - rimligt?