Max 120 000 för totalrenovering av badrum - rimligt?
Äntligen ska det gamla badrummet renoveras! Jag har amorterat hårt i flera år för att ha råd med detta och har just fått en offert med ett tak på 120 000 från VVS.
I priset ingår ny toalett, handfat, badkar, blandare och badrumsskåp, höjning och utjämning av golv, gipsskivor och fuktspärr av väggar, ca 15 kvm kakel, 4 kvm klinkers, omdragning av el, utbyte av vatten och avloppsledningar. Dessutom ska alla kallvattenledningar i hela huset bytas och en del av avloppsstammen.
Det är med andra ord både rörmokare, kakelsättare, snickare och elektriker som är inblandade i detta. Det enda jag ska göra själv är att riva ut allt det gamla och ta bort gammalt kakel samt sätta väv och måla på delar av vägg som inte ska ha kakel efteråt.
Jag tror att det skulle kunna gå att få detta billigare någon annanstans, men den här firman har gjort mycket bra och proffsigt intryck hittills. Det känns också bra att de tar hand om hela renoveringen så jag själv slipper samordna hantverkare (det brukar vara ett evigt ringande och tjatande enligt tidigare erfarenheter). När det gäller material har ett snittpris satts, så om jag inte väljer det allra dyraste och arbetet flyter på bra kan priset mycket väl landa på 100 000 istället.
Vill ändå höra om ni tycker att 120 000 är ett rimligt pris? Har du själv renoverat badrum nyligen och vad kostade det i så fall?
Hoppas på svar!