• Många glada barn

Kaninens tänder växer, HJÄLP!

Söker en likadan sax som vetrinärenna använder.
    Vill verkligen hjälpa min dotters kanin att få leva med sin lilla defekt, men kan inte ha kaninen till vetrinär varannan vecka... någon som vet vart man kan få tag i en riktig sax till kaninens tänder????
    //Malin

• Svar på tråden Kaninens tänder växer, HJÄLP!
  • Pauuline

Det kan du köpa på en djuraffär. Om dom säljer gnagare så kan dom säkert hjälpa dig att klippa dom

• Zaria

Man kan även operera bort tänder helt,prata med en veterinär de borde veta

• Soffi propp

Se till att kaninen alltid har pinnar att gnaga på i sin bur.
    Sen brukar vissa uppfödare hjälpa till att klippa tänderna.
    Många använder sig av stora klosaxar till ex hundar.
    Gissar att du köpt din kanin i en zoo affär, uppfödare säljer inte kaniner som har/bär på bettfel.
    Dom du köpte av borde ha informerat dig om detta vid köpet.

• Många glada barn

Ja vi är tyvärr nybörjare på kaniner!
    Men hade så klart inte valt denna lilla goding om jag vetat om felet på henne!
    Tycker så mycket om henne att vi verkligen vill kämpa med att klippa hennes tänder!
    Kan nog inte tänka mej en liten gnagare utan tänder?...
    Blir lite för omständigt för oss att hålla på att köra henne till vetrinär eller djuraffär varje gång.
    Har användt klosax, för Jag vill helst klippa henne själv,
    Men vet att det finns specialsaxar som vetrinärerna använder,
    men det verkar inte finnas att få tag på för privat bruk???...
    Eller vet någon här vart man kan köpa en "Riktig" tandsax?
    Tack för alla tips!
    //Malin

• Zaria

Paulinee: Nej det är inte det minsta djurplågeri,istället för att behöva åka in och klippa förvuxna eller sneda tänder så tas de bort permanent,kanin kan leva och äta precis som vanligt efter det.
    En del kaniners tänder växer trots att de får pinnar och annat att gnaga på snett och orsakar kroniska inflammationer & sårigheter i kaninens mun...

• Zaria

Ts,Klosax rekommenderas INTE då de inte är anpassade för detta och i värsta fall kan orsaka sprickor långt ner i tandköttet på kaninen vilket kan leda till rejäla infektioner då kaniner äter sitt bajs som innehåller en hel del bakterier.

Att operera bort tänderna är inget djurplågeri kaninen kan leva och äta precis som en kanin med tänder,men ring en veterinär och kolla vad h*n tycker,eller en kunnig uppfödare...

mvh Zaria

• Gnista

Jag jobbar i zooaffär och där klipper vi kanintänder med en vanlig avbitartång (obs, ej säker på att det heter just det!), en sån som är rak på ena sidan och rundad på den andra. Jag har även en sån till min "tandkanin" hemma. Köpte den på byggvaruhus. Funkar utmärkt.

• Soffi propp

Avbitartång är jätte bra har jag oxå kommit på under veckan, har haft en kanin här som vi hjälpt med tänderna så det rekomenderar jag.

Hur det inte kan vara djurplågeri att operera bort tänderna kan jag inte förstå, vet inte riktigt hur du tror att dom ska kunna äta hö utan tänder?

• Rojli

Se till att han/hon alltid har hö (detsliter på tänderna) Pinnar från fruktträd eller björk, annars finns det gnagpinnar att köpa i djuraffären också. Men operera inte bort dom! Eller finns det löständer till kaniner?? Hihi

• Zaria

Ang att operera bort tänderna har jag dels sett det på tv,och dels pratat med en veterinär om det som hävdar att det är så.

www.djurklinikenroslagstull.se/tandfel.htm

Tycker man kan ta reda på fakta eller prata med någon som vet innan man själv tar förgivet att saker och ting är djurplågeri.

• Zaria

" Den vanligaste behandlingen vid övervuxna tänder är att klippa tänderna periodvis. Man bör inte använda klotänger för detta, eftersom tänderna då lätt går sönder med sprickor djupt ner under tandköttet, vilket i sin tur kan leda till infektioner. Din veterinär har specialinstrument som på säkrare vis kan skära av tänderna. Om kindtänderna är inblandade, eller om kaninen är nervös och rädd, så krävs att man söver kaninen för ingreppet.

En permanent lösning av övervuxna framtänder är att helt enkelt dra bort dessa tänder under allmän narkos. Kaninen kan äta helt normalt efteråt, och behöver inte längre åka iväg for att få tänderna klippta då och då. Om Din kanin har problem med tänderna kan Du diskutera igenom olika behandlingsmetoder med Din veterinär"

Du bör aldrig avla på en kanin med tandproblem, eftersom problemet ofta är ärftligt!
    "

• Många glada barn

Jag börjar så smått på att fundera på en tandställning! hi,hi...
    Tack för alla tips!
    Kan ändock inte riktigt förstå varför man ej kan få köpa ett riktigt verktyg till kaninens tänder hos vetrinären???
    Kan det vara så att de vill ha monopol på det?

• Gnista

Många glada barn: men är du säker på att veterinären har något speciellt verktyg? Jag är nästan säker på att min veterinär har en sån vanlig avbitartång. Man kanske kan ringa och höra?

Svar på tråden Kaninens tänder växer, HJÄLP!