• Äventyr

Amning prematur

Hej! Är det nån annan som sitter där och kämpar med amningen? Vi blev utskrivna från neo i förrgår med Ville född 33+3, nu är han 36+3. Han har mått bra. Tyckte just att amningen började lossna, och tills i onsdags hade han gått upp finfint i vikt. Men de senaste två dagarna så har vi trappat ner koppningen och nu tycker jag han är rätt slö. Han kan sugtekniken men han sover hela tiden och fattar liksom inte att han MÅSTE ÄTA. Nån som har lite uppmuntran till oss? Man vill inte mata i för mycket, så han blir mätt, och inte för lite, så att han inte orkar amma...

• Svar på tråden Amning prematur
  • Kickans mamma

Är det inte den veckan de brukar va slöa? Har vart i sin situation och vi pumpade och gav flaska i 6 veckor sen funkade det! Kämpa pådu e jätte duktig!

• knäppisen

Jag fick sitta och killa tjejen under fötterna, (eller andra liknande knep), hela tiden när jag ammade henne för att hon inte skulle somna. Det höll vi på med rätt länge, tills hon var i v 38-39 kanske. Det är bara att kämpa på, han piggnar säkert på sig om några dar. Det är inte konstigt om han är trött, han skulle ju inte ens va född än ! Lycka till.

• Äventyr

:) Jag sitter också och killar under fötterna, händerna, petar och donar... 38-39 låter ju i och försig lovande, det är ju bara två-tre veckor dit! Vad körde ni för nedtrappningstaktik med matningen?

• Äventyr

Visst, man ska inte ha så höga krav på det lilla livet, men det är ju det att han kan ju amma, och det gick ju så bra för några dagar sen!

• jomba

Hej min Theo föddes i vecka 28 är nu 9 månader. Vi hade det också kämpigt med amningen, fick kittla honom under fötterna så att han höll sig vaken. Han blev också mycket tröttare i v. 36. Fick för mig att de sa att nästan alla bebisarna kommer in i en svacka då, som om de hämtar kraft. Fick ge han lite på flaska ett tag också i den vevan. Sen började det funka och jag ammade bara. Men tror att det dröjde nästan till v. 40 men det e ju så olika för alla. Hoppas att detta är en liten tröst i varje fall. Håller tummarna för er,:)

• matildesmamma

Hej

Våran tjej är född i v 33+3, precis som din lilla kille.
    Hon hade sond ända tills v38,under tiden så ammade jag först och sondade upp det som "saknades".Sen har vi oxå testat finger-matning, men till slut fick vi börja med flaska. Så då körde vi först amning så mycket hon orkade o sen flaska resten.
    Jag var nöjd så och även Matilde.Tills en dag då hon helt plötsligt vägrade ta flaska och enbart ville amma. Hon var drygt 2 månader då. Sen dess har hon helammat.

Jag tycker det var otroligt jobbigt med sondning, amningsvägningar,pumpning, hennes vikt, flaskor och fingermatning. Om jag inte hade haft stöd från sjukhuspersonalen hade jag aldrig orkat.

Nu ska vi snart få börja med gröt och lite smakisar ska bli spännande!

Jag har aldrig känt att jag vill amma till varje pris. Utan huvudsaken är att Matilde har blivit mätt och nöjd, sen spelar det mindre roll om hon får ersättning i flaska eller ammas.

Hoppas du snart hittar nåt som passar er båda två och att ni mår bra!

• Havsjungfrun

Jag strök sonen bakom örat, då brukade han komma igång igen. Massera fötterna är ju också bra. Min son fick tillmatning i början och då ammade jag först och gav seda nurpumpad mjölk på flaska(från förra målet) och han åt mycket bättre från flaskan ibörjan. Annars somnade han hela tiden, han var väl trött (född v. 35+4). Lycka till!

• Pralin M

Vi gick hem på hemvård från neo i förrgår med vår Max som är född v. 33+4. Han är nu v.36+5. Jag ammar honom vid varje måltid och ger resten via sond. Det känns krångligt med sonden, men man får väl helt enkelt vänta ut honom tills han orkar själv. Max vaknar oftast och säger till att han är hungrig, men sen orkar han inte riktigt suga i sig allt han behöver själv.

• Äventyr

Hej,
    det går faktiskt ganska OK nu. Jag ska gå och väga på BVC imorrn men jag ser ju att han mår bra så jag känner mig ganska lugn. Han får 150 ml imatat med kopp och resten ska han amma är tanken. Blöjorna är våta iallafall.

Hej Pralin! Vi ligger ju nästan lika! :) Vi ska nog se att våra små söner får upp sugreflexen. När jag inte känner mig stressad så tycker jag han är rätt gullig när han slänger sig mot bröstet och precis missar bröstvårtan som är jättestor jämfört med hans lilla mun...

• knäppisen

Vi sondade delvis till v 37 nångång, men sen gav vi upp. Hon slet ut sonden hela tiden och åt sämre med sonden i så vi provade några dagar utan sond och endast amning, och det funkade, med "hållavakenknep" så vi behövde inte sätta tillbaka den tack och lov.
    Vi använde varken kopp eller flaska.

• Äventyr

Hej,
    det visade sig att lillkillen hade gått upp finfint, 100 g över helgen. Förhoppningsvis blir jag också snart en helammande mamma, just nu ger vi 25 ml x 4 med kopp. Han trixar och har sig ett tag vid varje amning, men när han väl fått grepp så suger han i sig en hel del.

• jomba

Hej kul att höra att det går bra för er!

• Gul13

Vår dotter blev extra trött så fort vi gjorde något utöver det vanliga; ut och gå med vagnen, bada, hälsa på farmor och farfar, besök av kusinen, besök på BVC, besök på barnmottagningen ... Det är kanske naturligt att han är tröttare nu när ni har bytt från neo-miljö till hemmiljö.
    Vår dotter hade sond så jag har ingen erfarenhet av koppning. Ger man den före eller efter amningen? Jag ammade först, sen sondade vi på resten. Det visade sig sedan att min mjölk var obefintlig så vi gick över till flaska och gjorde likadant; först flaska så mycket hon orkade, sedan sond upp till den bestämda mängden ersättning.
    Var inte rädd för att ringa neo och få råd. Det gjorde vi många gånger efter hemskrivning. Lycka till!

• Äventyr

Hej Gul!
    Vi ammar först, sen koppar vi. Fast just nu kör vi bara koppning tre gånger om dagen, hoppas att det räcker, får se vid nästa vägning!

Jag tror koppning är bra, det ska stimulera sugreflexen och han måste ju svälja själv. Man spiller en del dock. Vi koppar bara med min mjölk, jag har en elektrisk pump hemma som vi hyr från Neo.

Det verkar som om lillen äter sämst mitt på dan och bättre på kvällen/ natten. Är det vanligt?

• jomba

Hej äventyr. Är inte helt säker men jag tror att det var så att mjölken är tunnare på kvällen så därför äter barnet mer intensivt/oftare för att få i sig mer.

Svar på tråden Amning prematur