• Gittis33

Ställa blod

Jag är nyfiken på vad det finns för tankar och åsikter kring detta fenomen att "ställa blod". Det verkade vara ett vanligt begrepp förr i tiden, mina föräldrar (som är i 70-års åldern) berättar många sådana episoder. Bland annat har jag fått berättat för mig att han en gång drog ut en tand och fick inte stopp på blodflödet. Han blev då tipsad om en man som kunde ställa blod som han ringde till. Mannen pratade med honom en kort stund och sa rätt snabbt att "nu har det slutat blöda för dig". När pappa tog ut tussen som han hade haft i munnen var den helt vit, trots att han hade blött i den före...

Som sagt, vad tror NI?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-02 22:48:47:
    "Han" är naturligtvis min pappa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-02 23:09:52:
    Och...finns det någon där ute som anser sig kunna ställa blod??

• Svar på tråden Ställa blod
  • Danbala

Hmm... Kallas det inte att "stämma" blod? Eller finns det båda varianterna, tro? *ser förvirrad ut*

• Danbala

Heh, bäst att jag förklarar mig innan någon tycker att det var en onödig stavningskommentar eller så...

Jag har hört talas om folk som sägs kunna stämma blod, har förekommit i någon tråd här också, men om det är en annan sak än att "ställa blod" så vet jag inget.

• Gittis33

Danbala:
    Jag tror det är samma sak. Har hört båda varianterna.

• Gittis33

Danbala:
    Då ska jag titta i tidigare trådar och se om jag hittar något om detta med att få sår att sluta blöda...

• Gittis33

Tack!

Varför jag är nyfiken på detta är för att min son ofta, ofta blöder näsblod. Då är det som niagarafallet Det kan blöda som bara den, men den jag har märkt att han slutar blöda snabbt när jag sätter mig bredvid honom. Jag har alltid trott att det är att han blir lugn av det och då slår hjärtat långsammare, blodet pulsar mindre etc.

Men i går blödde han igen och till saken hör att han numera aldrig blir rädd av att blöda näsblod. Han hämtade papper och höll precis som vi har lärt honom. Men det tokrann och det blodstillande vadd som han tryckte dit genomblödde direkt. Jag höll på att lägga hans lillasyster och kunde inte hjälpa honom direkt, men när jag väl kom och satte mig så sa jag "nu kommer det att sluta blöda". Efter några sekunder blödde han ingenting. Hm

Mammor är allt bra ändå...

• Jempa77

hej
    jag vet folk i norrbotten som kam stämma blod
    men dom jobbar i det tysta oftast. många samer o lappar kan den konsten och magin.
    dom läser ramsor och en del andvänder trolltrumma.

• Weklund

tror helt klart på folk som kan ställa blod. Skulle vara intresserad av att läsa mera !!

• Syster Veronica

Kvinnorna på farmors sida kunde det och jag kan det, inte varje gång, men oftast.

♥ Veronica m. Arvid 5 år & Norea 3,5 år ♥
  • ebben

japp,mina föräldrar gör det!
    jaghar själv varit med om det så ja,jag vet att det funkar! HUR vet jag dock inte........

• Gittis33

Ebben:
    Vad spännande, hur har det gått till när dina föräldrar gjort det?

• ebben

Vet ej riktigt,de stänger in sig i ett rum-det tar på deras krafter! pappa har förklarat att det är några ord de upprepar för sig själv..........vet inte mer.

• Charlie74

Ebben. Har du aldrig känt att du vill lära dig av dem hur du stillar blod??

• ebben

åh JA!!!!!!! De ska lära mig,men det ska tydligen bli då de är gamla o "svaga"........o innan de ska dö-vet det låter illa,men alla ska vi dö.........
    för många ska tydligen inte kunna det där samtidigt! det ska väl lite grann "gå i arv"

• Gittis33

Smultronfluff:
    Hur gör du när du stämmer blod?

• e l s

Min älskade morfar kunde bla göra d. Han var såå omtyckt och snäll. Han hjäpte alla som behövde, han var som en "läkare"- en känd sådan bland människorna där hemma.

Svar på tråden Ställa blod