• sakoline

Amma utan barn?

Hade en diskussion med några väninnor (alla äro vi barnlösa och unga) och vi kom in på amning varav jag drog mig till minnes att man kan amma utan att behöva hålla igång mjölkproduktionen sedan barnets fötts. De andra påstod att neeej man måste ha fått barn OCH hålla det igång.
    Men läser nu på en sida att t.om. de som aldrig fått barn kan starta en ammningsprocess! :D
    Nu är min fråga äntligen såhär: Har du provat att amma ett barn som inte är ditt, eller t.om. ammat ett barn UTAN att haft barn själv? Skulle ni kunna amma någon annans barn?
    Jag vet inte om jag skulle vilja låta någon annan amma mitt barn om jag hade ett, eller om jag skulle vilja amma själv en annans, men nu känns det lite kul om man skulle få chansen att amma en bebis...:) *lite tankar*

• Svar på tråden Amma utan barn?
  • Millimani

Att få igång en mjölkproduktion utan att ha fött barn är väldigt svårt, jag tror inte att det går. Det är väldigt många processer i kroppen som gör att det bildas mjölk och det sker inte utan att man är gravid. Har man däremot fött barn en gång, även om det är längesen, kan man ibland få igång en produktion och kunna amma tex. ett adopterat barn. men det kräver ganska mycket tid och tålamod. Barnet måste suga mycket och bra för att få igång det. har man en gång ammat kan man ofta få ut några droppar,om man klämmer, under resten av livet.
    Vet inte riktigt om det var svar på din fråga...

• BlåRosen

Millimani ,,Jopp det går visst att amma fast man inte har fått några egna biologiska barn..

Många adoptiv mammor ammar.

• vilde

Ja jag har ammat en annans kvinnas barn. En liten pojke på 6 månader i Indien. hans mamma hade ingen mjölk till honom och han var hungrig, jag hade mjölk och de bodde på gatan och hade ingen. väldigt enkelt! att ge så lite med ändå så mycket.

• BlåRosen

Amma adoptivbarn
    Att bära, massera, prata och sova tillsammans med sitt barn är alla bra tekniker att pröva för att stärka anknytningen. Därtill kan man lägga amningen eller amningsliknande metoder. Precis som för barn som föds in i sin familj (de sk biologiska barnen) är amningen en stund av närhet, kontakt och ro.

Går det då att amma adoptivbarn?

Svaret är "ja" fast kräver vissa nyanser. En del mammor får igång mjölkproduktionen innan barnet anländer genom stimulering via bröstpumpning, andra pumpar utan att få den minsta droppe mjölk. En del får mjölk när barnet väl är på plats, andra får mycket mjölk men har barn som vägrar ta bröstet. I vilket fall som helst, är du inne på dessa tankar kan det vara väl värt ett försök. Det finns mycket hjälp och stöd att få.

Det finns en stark rörelse, i framför allt USA, kring amning av adoptivbarn. Där kan man hämta det mesta av hjälp, tips och inspiration. År 2000 startade jag en svensk mailinglista kring amning av adoptivbarn. Den är fortfarande igång och vem som helst är välkommen att registrera sig. Syftet med mailinglistan är att skapa nätverk mellan adoptivföräldrar som funderar över, planerar att eller har tidigare erfarenheter av att amma adoptivbarn. Tanken är att medlemmarna ska kunna utbyta tips, råd och hjälpa varandra på vägen.

Hur kan jag då få igång mjölkproduktionen?

Genom att börja pumpa brösten några veckor innan du har barnet i dina armar (ju längre desto bättre - fast mertröttsamt!) stimuleras brösten. Pumpning hjälper till att öka frigörelsen av prolaktin, hormonet som sätter igång mjölkproduktionen. Till sin hjälp kan man använda handpumpar (kan köpas över nätet eller i välsorterade babyaffärer) eller elektriska pumpar (kan hyras på BB).

Det är inte nödvändigt att pumpa för att mjölkproduktionen ska komma igång, men det underlättar och ger kroppen en snabbare start i sin förberedelse.

Bäst stimuleras din mjölkproduktion av att du har ditt barn vid ditt bröst. Om du inte ännu/alls fått igång mjölkproduktionen kan du ta hjälp av ett sk amningsset. På så vis stimuleras din mjölkproduktion samtidigt som ditt barn ammas.

Hämtat från: www.anknytning.nu/

• Marlene

Det går att få igång mjölkproduktionen även om man inte har ammat tidigare, man kanske inte kan räkna med att helamma dock och adoptiv mammor får inte råmjölken utan får mogen mjölk på en gång.

• Knyttet och K

Marlene - Vet du hur det är om man inte ammat tidigare, är det "bara" att pumpa igång mjölkproduktionen då också? En kompis som funderade på att amma sitt barn (som hon inte är biologisk mamma till) fick veta att hon skulle behöva äta ngn sorts medicin/hormon för att få igång mjölkproduktionen eftersom hon inte ammat tidigare.

• looser

Japp, jag har ammat någon annans barn. Jag var barnvakt åt min systers son när han var jätteliten och jag ammade samtdigt min egen son som är lika gammal. Det kändes konstigt men tyckte att varför ska han få ersättning om jag har mjölk och hans mamma ammade ju också honom. Det gick bra iallafall. Och hans mamma gav mig tillåtelse att amma så det var något jag gjorde efter vi pratat om det.

Svar på tråden Amma utan barn?