• Danbala

Företagsidéer!

Tjo!

Just nu håller jag på att starta upp företag (planeringsstadiet fortfarande, men ändock). Jag har upptäckt att jag ser på världen genom helt andra "glasögon" nu, och iakttar potentiella idéer för att starta nya verksamheter överallt omkring mig. (Diverse mänskliga behov som inte för tillfället enkelt kan uppfyllas.) Eftersom jag vet vad jag vill pyssla med nu så lockar inte någon av de här andra idéerna jag får mig personligen, men de kanske kan vara användbara för någon annan!

Jag misstänker att jag inte är ensam om att se omvärlden som en stor samling tilltänkta kunder, och jag misstänker också att det finns folk som är funderar i entreprenörsbanor men inte lyckats fokusera på någon särskild företagandeidé, så vi kanske kan "brainstorma" lite här och förhoppningsvis föda några nya tankar hos varandra!

• Svar på tråden Företagsidéer!
  • Danbala

Idé 1:

Jag läste i morse en artikel om lastbilsförare, och något som verkar saknas är goda hygienmöjligheter medan man ligger på vägen. En idé kanske vore ett "badmotell" - en samling badrum, med toa, handfat och badkar, som kan hyras per halv- eller heltimme eller liknande, för att kunna ta en ordentlig privat dusch eller bad. Placerad i närheten av eller helt i anslutning till ett populärt lastbilsförarmatställe kanske det kunde bli något?

Man måste väl vara intresserad av att städa badrum i så fall, eller samarbeta med någon som är det - men sådär rent instinktivt tycker jag att det borde kunna vara en exploaterbar idé! (Det skulle givetvis krävas marknadsundersökning bland den tilltänkta målgruppen för att se om det är bärkraftigt och i vilken form det skulle finnas, etc.)

• Danbala

Idé 2:

När jag var utbytesstudent i USA fanns det där något som jag länge funderat över bristen på här i Sverige - tampongautomater. På de flesta damtoaletter fanns automater liknande kondomditon, där man för motsvarande någon krona kunde få en tampong. Personligen är jag dålig på att minnas att ständigt ha med mig tillräckligt med mensskydd varje gång jag är ute, och med oregelbunden mens har det hänt många gånger att jag blivit överrumplad och suttit på en skol- eller krogtoalett och tänkt "En tampong! En tampong! Mitt kungarike för en tampong!"

Så - det känns som en gångbar idé om man är beredd att både ta reda på varifrån automaterna kommer, ragga tänkbara kunder, och köra med service eller åtminstone leveranser av nya tamponger till alla de kunder som installerar en automat.

• Danbala

Idé 3:
    Fik för allergiker! Kakor och bullar och bakelser bakade i en så garanterat nötfri miljö som möjligt, samt många laktosfria och glutenfria alternativ, o.s.v!

(Finns väl kanske bara kundunderlag till det i större städer, men ändå. )

[...nyfiken i en (dum)strut...]
Svar på tråden Företagsidéer!