• Livia2

Hur länge vänta bli gravid igen efter missfall?

Hej!
    Jag fick nu missfall i v.12. Fick hemska smärtor och stora blödningar så jag blev akut skrapad. Läkaren sa att mensen normalt kommer om 3-8 veckor och att det sen helst ska gå en menscykel till innan vi föröker att bli gravida igen. Har ni hört samma sak?
    Det verkar som många försöker direkt efter missfallet, eller alla fall efter en mens, har kroppen hunnit läka klart?
    Tacksam för svar.
    kram på er alla som kämpar!

• Svar på tråden Hur länge vänta bli gravid igen efter missfall?
  • Tess71

Det är nog väldigt individuellt hur fort man känner sig redo att börja försöka igen. Att barnmorskan rekommenderar att du väntar tills du har fått en mens beror på att det blir lättare att räkna ut hur långt gången du är då.

Jag valde att vänta några mån efter mitt första ma för att jag inte kände mig mogen att börja om så snart, men efter det andra gick det fortare. Lyssna på din kropp och ditt hjärta!

Massa styrkekramar till dig min vän!
    Lycka till!!!

• Sommaren22juni1979

Jag har fått höra de nu två ggr av läkaren . . vänta tills du haft en mens...
    Jag väntade tills ja hade haft en mens .. men fick missfall likväl..
    Du känner din egna kropp.. du känner själv om du skulle orka igenom det igen om de skulle inträffa..
    Jag ska ta de lungt.. ska inte tvinga fram en graviditet ... ska slappa o ha skoj.. kanske de kommer en liten så småningom... kram

Julia Leo Ludvig .. mina tre hjältar
  • Livia2

Tack för era svar!
    Ja, det jobbiga är nog att jag är lite ivrig att komma igång igen. Innan jag nu blev gravid hade vi förökt 2 år, skulle börja m ivf men blev överraskande nog gravida naturligt men som tyvärr slutade i missfall i v.12.
    Kram på er!

• Tricia

Eftersom alla läkare säger olika så valde jag att gå efter egen känsla. Efter ett ma i v 10 o ett mf i v 7 blev jag gravid direkt innan mensen kommit tillbaka.. Är nu i v 17 o håller tummarna..

Min sista gyn sa att kropppen blir inte gravid igen om den inte är redo..

• Lina1978

Hejsan....
    Missfall är aldrig roligt...själv fick jag ett i vecka tolv, för exakt 2 år sedan...På min födelsedag och allt...Ungefär två veckor efter missfallet började jag blöda igen och fick då, efter en undersökning, konstaterat att det var mensen som kommit igång....Det var första och sista mensen efter missfall...sedan blev jag gravid igen och födde efter 9 månader en jätte fin liten gosse....Men jag tror att man själv vet bäst när man ska börja försöka..Det handlar nog mycket om det mentala också, att klarar av att gå vidare..och försöka på nytt...

Lycka till i alla fall....kram

• Långbenopluto

*beklagar*
    Jag blev gravid direkt och är nu ivecka 25. Min läkare sa att kroppen blir inte gravid igen om den inte är redo...

KRAM och lycka till!!

• KaRoLiN85

missfall i december gravid i gen i mars..

• Livia2

Så skönt att höra att det gått så fort för många att bli gravida igen efter missfallet!Hoppas på samma tur!
    Tror också som flera säger, kroppen blir gravid när den är redo för det!Alltså så kommer vi nog våga prova igen efter första mensen!
    kram på er!

• Anonym (väninöden)

Jag fick missfall i januari när jag var i London. Var då i slutet av vecka 11. Precis som du fick jag väldigt kraftiga blödningar, blev akut skrapad och fick blodtransfusion. Läkarna i London sa att jag skulle vänta en menstruation. När jag kom hem gick jag på återbesök på SÖS och efter några veckor hos en privat gyn. På båda ställena sa de att jag skulle vänta en menstruation. Trots det kände jag mig osäker när jag faktiskt blev gravid efter en mens, det finns så många som påstår att man bör vänta ca tre månader. Nu är jag i vecka 16 och allt ser bra ut, men jag har varit otroligt nervös.

• Livia2

Så härligt att höra att du "vän i nöden" är gravid igen efter ditt tuffa missfall.
    Jag har varit helst slut av blodförlusten, jobbade första dagen idag, missfall förra söndagen. Känns skönt att kunna jobba lite.
    Hoppas på samma lycka som många andra att bli gravid snart igen även om jag inte vågar hoppas allt för mkt så det tog tid för oss att bli det förra gången.
    kram på er

• labilina

hej livia2,

jag gick igenom precis samma sak för snart två veckor sedan. var i v12 när jag fick ma konstaterat och fick sedan skrapas akut.

dessutom fick jag exakt samma råd av min läkare. tänker följa desa råd och vänta tills nästa månad.

har börjat komma ur den värsta svackan nu. kramar och lycka till!

• Humleblomstern

Livia2, vad tråkigt att höra att du har fått mf.

Jag fick rådet från min läkare att vänta två mensperioder innan vi började försöka igen... Känns läääänge, men det är nog bra att hinna landra både fysiskt och psykiskt innan man börjar om igen.

• Anonym (väninöden)

Livia2

När jag fick tillbaka mensen (efter 5 veckor) så "körde" vi efter ett schema som jag hittat på internet. Kanske inte så väldigt romantiskt, men det får man bortse ifrån. Funkade för oss i alla fall. Det är en väldigt bra sajt överhuvudtaget, men hon som skrivit den tillhör skolan att man ska vänta längre än en menstruation. Vi valde dock att följa de rekommendationer som jag alltså fått av tre olika gyn/läkare.

Här är i alla fall länken till schemat. Lycka till!

www.pregnancyloss.info/sperm_meets_egg_plan.htm

• Anonym (väninöden)

Jag är lite förvirrad. Även på sajten som jag länkade till säger de att det är okej att försöka efter en mens.

Jag håller tummarna!

• Jesster

Så fort du har slutat blöda helt efter ditt MF och du själv känner dig redo så är det bara att börja igen. Är inte din kropp redo så kommer du inte heller att bli gravid direkt.

Det var vad min läkare sa till mig. Som sagts innan i tråden så vill de att man ska vänta en mens för att det ska bli lättare att räkna ut hur gammalt fostret är om man blir gravid igen.

Jag fick MA i v.12 och när allt äntligen var över och jag slutade blöda satte vi igång igen. Jag fick två mens, sedan var jag gravid igen.

• Livia2

Intressant att läkare säger så olika!!
    Gäller att själv välja vad som känns bäst!
    Måste erkänna att jag känner mig ivrig att försöka igen så fort som möjligt!!! Men vill först få en vanlig mens.
    men visst känns det lite konstigt att skydda sig nu när man ska ha sex!?:) Gör ni det?
    Kram på er

• Jessa6

Nej jag skyddar inte mig, blir det så blir det, så tänker jag, som tidigare skribenter skrivit så blir inte kroppen gravid om den inte är redo. Det tror jag på...

• Anonym

fick rådet att vänta en mens efter missfall med skrapning..
    önskar nu i efterhand att jag väntat lite längre för det blev en jobbig start på nästa graviditet eftersom jag fortfarande inte va helt återställd efter mf.
    Att kroppen inte blir gravid förrän den är redo ska man nog inte lita på!!

• Betty2

Jag har hört att man skall få 1 mens (efter skrapningsblödningen), inte 2 (som det verkar som att de har sagt till dig) - innan man börjar försöka igen alltså.

• Livia2

Skönt med allt stöd!
    Rolig sida förresten "Väninöden" om hur bli gravid efter missfall! Roligt att planen lyckades för er!! Jag märker att jag läst så mycket inom "hur bli gravid"-området så det är inte så mycket som är nytt längre. Men att jag skulle behöva sätta mig in i saker kring missdfall är ju inget man önskat..
    Har sådana konstiga känningar i magen du 2 v efter mitt missfall i v.12 undrar vad det kan vara. Känner mig också så tjock, jobbigt att ha kvar lite av det som började bli gravidmagen nu när jag inte är gravid längre. Och sommar ät det också!! nej få släppa det och klappa på mig själv istället och säga att jag är fin. Jag har ju en kropp som kan bli gravid!!
    Lycka till allihopa!

Svar på tråden Hur länge vänta bli gravid igen efter missfall?