• Anonym (nyfiken)

trång förhud?

Min sambo har aldrig haft problem med "trång förhud" förut men det har kommit smygandes, så nu när vi har sex så spricker han så att det blöder lite..
    underlättar lite med glidmedel men det är inte mkt!!
    Han kan inte dra tillbaka förhuden alls!

Han ska få tid till urologmottagningen för "att klippa bort lite"
    Nu undrar jag om någon annan här har varit med om det eller vet något om det!
    Tex läkningstid efter osv...

• Svar på tråden trång förhud?
  • Huskatt

Min man har fixat lite...det kräver underhåll efteråt.
    för alltid typ. Annars blir det lätt trångt igen.

Min man sa att det var som att pissa glas i två veckor efteråt.
    Så det tar ju ett tag...*skrattar*

• Dundermamman

Min man hade de problemen,men det var i tonåren (innan vi träffades).
    Vid 14 års ålder blev han opererad,de tog bort hela förhuden och efter läkningen har han inte haft några som helst problem. Han är nu 39 år.

• Anonym (fd)

fd kille hade samma problem, blev omskuren som 24 åring, gick bra och i hans fal så var han muslim det blev en fest på köpet!!!!
    inga bekymmer alls sen...

• Anonym (nyfiken)

Huskatt

fy fasen det lät inte kul!
    vad menar du med underhåll?

• Anonym (nyfiken)

Dundermamman

vet du om hur dom bestämmer huruvida dom tar bort hela förhuden eller ej?
    på vårdcentralen har dom sagt att dom ska skära bort det som "är problemområdet" men sen vad det innebär vet man inte...

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (fd)

hehe!!
    vet du hur länge det tar innan man får ha sex efteråt?
  • Anonym (fd)

2 -3 veckor som högst, men det är individuellt

• Anonym (nyfiken)

Anonym (fd)

ok tack för ditt svar!

• Dundermamman

Nej,tyvärr vet jag inte det.Detta var ju före min tid så att säga! Men jag vet att min man inte kunde dra tillbaka förhuden alls,han hade väldigt ont när han kissade också.
    Hoppas det löser sig för din sambo

• Anonym (nyfiken)

Dundermamman

okey!! tacktack iaf :))

• Anonym (hoppas)

Hej!

Vet precis hur ni känner!!! Min man var tvungen att operera bort sin förhud helt i oktober.
    Det började förra våren med precis som du beskriver smygande.
    Det blev värre och värre och till slut så kunde han inte ta tillbaka förhuden alls.
    Han gick till husläkaren som gav honom remiss till urolog.
    Han gick det och dom sa att han fått någon sorts ärrbildning, kan komma av vad som helsttex en infektion i kropper och sedan börjar det spricka lite då och då som du beskriver och till slut blev det så där.
    Han var livrädd tat dom skulle ta bort hela förhuden så han sa att dom bara skulle ta bort lite, men när han kom dit så sa han att han ville ta bort allt för att det nog inte skulle bri bra annars. Vi ahde sån ågren bäggetvå (särskilt han, det bästa en man har!!), var rädda att sexlivet inte skulle vara lika bra osv...
    Men det gick bra, han tog bort allt och hade ganska ont ett par dagar och stannande hemma från jobbet två dagar för att det inte skulle svullna och blöda i onödan.
    En natt vaknade jag av att det prasslade i sängen, då hade han fått stån framåt morgonen och det gjorde så klart jätteont, så han hade tagit en kylpåse och lagt på. Så här efteråt kan vi skratta åt det!
    Iallafall blev det sexförbud i några veckor, men det gick bra, visst har utseendet förändrats men det gör inget och vi har ett hur bra sexliv som helst, han säger att det inte är någon större skillnad.
    Nu har jag skrivit jättelångt, men jag vet hur du känner och hur orliga vi var innan allt var över.

Oroa er inte, det kommer att gå jättebra!

• Anonym (vännen)

Jag känner en man som precis ska få det där gjort, och jag har läst på på nätet och hittat berättelser om omskärelse av män.

Man kan antingen ta bort en del av förhuden eller hela. Tar man bort hela så får man givetvis aldrig problem med trång förhud igen.

Men känseln både när man bara "är" och när man har sex KAN ju ändras, det är klart. Det kan bli en fördel av vissa, nackdel för vissa, så det är svårt att säga hur din man kommer att känna. Men en sak är säker och det är att ingen mår bra av att inte kunna göra rent ordentligt och av att få ont vid sex, så absolut borde man göra något åt det. Frågan är som sagt om man måste ta hela förhuden eller bara en del.

• Anonym (hoppas)

Jag har också läst mycket före. och det som man var mest rädd för var ju att han inte skulle bli lika känslig som innan, att det skulle bli lite okänligt.
    Men det har det inte blivit och jag har hört mest fördelar en nackdelar efter op.

• Anonym (nyfiken)

anonym (hoppas)

tack så jättemycket för ditt svar!
    känns skönt att läsa att det finns fler därute!!!
    och man ska inte oroa sig i onödan heller..
    det blir som det blir!!! får se helt enkelt!
    :)

• Anonym (nyfiken)

Anonym (vännen)

ja det är klart!! tiden får utvisa hur det kommer att bli:)

• elrond

Hej.

Kan inte riktigt svara på hur själva operationen kommer att ske men jag själv lider av samma problem.
    Vad det handlar om är en hud sjukdom som gör att överhuden kring ollonet först blir förtjocknad och sedan tunn och skör.
    Det som händer är att bindvävstrådarna i underhuden angrips, liksom de elastiska trådarna viket gör att det är svårt att få "töjbarhet" på förhuden.
    Namnet på denna åkomma är
    Balanitis Xerotica Obliterans och förkortas (BXO), sök på detta på google och du får ca 400.000 träffar.
    Efetrsom jag "bara" har gått ca 8 månader så har jag inte utvecklat så kraftig hårdhet vilket gör att jag skulle testa en stark kortison kräm, Dermovat.
    Redan efter 3 veckor är det stor skillnad på töjbarheten, riktigt bra faktiskt men skall fortsätta i tot 3 månader.

Så det kan gå att lösa utan operation med men det viktiga är att veta att detta är en väldigt vanlig åkomma hos män, men det är väldigt genant att kanske ringa till hälsocentralen.
    Försök att uppsöka mansmotagningen i ett tidigt skede så slipper det operation kanske.

Lycka till

• Anonym (hoppas)

Det jag tillägga är att min man också använde sig av kortisonkräm och det blev lite bätttre ett tag, men sedan blev det likadant igen.

Lyck till elrond också, det här måste vara ett jjobbiget broblem för en kille.

Svar på tråden trång förhud?