svamp
hur märker man att man har svamp???
hur märker man att man har svamp???
Vita gryniga flytningar och så kliiiiar det! Inte kul!!!
någon mer?
Instämmer med Liria, det kliar ofta väldigt mycket och flytningar.
Om det kliar så prova att "smörja" med filmjölk.
Det brukar lindra...
tvätta trosorna i 60-90 grader sov gärna utan, använd inte string och tajta byxor och använd bara trosor av ren bomull..
Klåda och flytningar
De vanligaste tecknen på svamp i underlivet är klåda och irritation i underlivet. Det kliar och svider kring slidöppningen och på blygdläpparna.
Ibland kommer en vit, grynig, och lite torr flytning från slidan. Det liknar torkad filmjölk eller yoghurt. Men flytningen kan också vara tunn och ibland finns det ingen ökad flytning alls.
Slemhinnorna i slidan svullnar och blir sköra. Det svider när man kissar och oftast gör det ont vid samlag. Slemhinnorna blir också röda och blöder lättare än vanligt.
Ibland förekommer eksem på blygdläpparna och i ljumskarna.
Symtomen kan ibland försvinna av sig själva och då behöver man inte göra någonting. Annars ökar de inom några timmar eller dagar, och blir så starka att man måste behandla dem. Receptfria svampdödande medel finns på apotek.
Första gången kan man känna sig osäker
Första gången man får symtomen kan man känna sig osäker på om det verkligen är svampinfektion man drabbats av. Eftersom klådan är så besvärande måste man ofta söka läkare akut.
Vid en gynekologisk undersökning är tecknen på svamp tydliga och enkla att se. Slemhinnorna kring slidöppningen, på blygdläpparna och ofta bakåt mot ändtarmsöppningen är röda och irriterade. Inne i slidan är slemhinnorna också rödare än normalt. Vit, grynig flytning sitter på slidans väggar. Ibland är flytningen tunn eller så finns det inte någon flytning alls.
Genom att titta i ett mikroskop på lite av flytningen kan läkaren se svampen. Ibland görs ett prov som skickas till ett laboratorium för odling. Det är viktigt att säkerställa diagnosen svampinfektion särskilt om besvären återkommer ofta. Det finns andra tillstånd med återkommande klåda som kräver annan behandling, till exempel eksem som inte beror på svamp, eller vitfläckssjukan.
Vad kan man göra själv?
Klådan kan minska om man har luftiga underkläder och inte tvättar sig alltför mycket i underlivet. När man tvättar sig är det bra att använda barnolja istället för tvål och vatten. Om man tidigare haft en svampinfektion som säkerställts av läkare och får tillbaka samma besvär kan man även behandla sig själv med läkemedel.
Ofta är klådan och svedan i underlivet så stark att man vill ha snabb lindring. Apotekets receptfria läkemedel ger ofta bra resultat. De används alla direkt i slidan. Man kan välja mellan en kräm som sprutas in i slidan med en liten plastspruta eller ett vagitorium, en kapsel med medicin som förs in i slidan med ett finger.
Medlen kan ge kortvariga biverkningar som sveda, klåda, rodnad och en brännande känsla. De receptfria svampmedlen kan användas även under graviditet.
Viktigt att inte överbehandla
Om man inte är säker på att man har fått svamp i underlivet ska man inte använda svampdödande medel i onödan. Svampen kan bli motståndskraftig efter många behandlingar, och då hjälper inte läkemedlet om man sedan får en svampinfektion.
Man kan också i sällsynta fall bli allergisk mot medicinen. Används svampmedel ofta utan att man verkligen har en svampinfektion kan det också bidra till att man får kroniska besvär.
Läkemedel på recept
Om man söker läkare kan man få recept på ett svampdödande läkemedel som tas genom munnen. Medlet tas oftast bara under en dag, som en enstaka dos. Det kan ge biverkningar som illamående, magont och lös mage. Biverkningarna går över på några timmar. Medlet bör inte tas om man är gravid.
Vart vänder man sig?
En allmänläkare är van vid att upptäcka och behandla svampinfektion i underlivet. Man brukar få en akut tid, inte för att tillståndet är allvarligt utan för att klådan är plågsam.
Ungdomsmottagningar kan också hjälpa till, eller så kan man ta kontakt med en gynekolog.
Myter om svamp i underlivet
Det finns många föreställningar om vad som orsakar svamp i underlivet, liksom om vilka behandlingsmetoder som hjälper. Dessa föreställningar har inget stöd av forskningsresultat, men kan förekomma i tidningar, i hälsokostbutiker eller som tips från bekanta.
Exempel på åsikter som inte har stöd av forskning är att varma, åtsittande kläder skulle orsaka svamp i underlivet, eller att äta mycket socker. Att man skulle kunna behandla svamp i underlivet genom att smörja in slidan med yoghurt eller surgörande medel finns det heller inget stöd i forskningen för. Tamponger preparerade med mjölksyrabakterier har heller ingen vetenskapligt dokumenterad effekt.
Svampinfektioner en plåga för många kvinnor
Tidningen Apoteket nr 4/00
Klåda och sveda i underlivet är en plåga som allt fler kvinnor upplever. Oftast kan man behandla med receptfria medel - men först ska man ha fått rätt diagnos av en läkare.
Tre fjärdedelar av alla svenska kvinnor drabbas någon gång i sitt liv av en svampinfektion i underlivet. Hälften av dem får en andra infektion, och en liten grupp kvinnor plågas av återkommande infektioner. Och det verkar som om denna grupp ökar.
I så gott som alla fall är boven i dramat en mikroskopisk jästsvamp som heter Candida albicans. Svamp är en speciell mikroorganism - varken bakterie eller virus - som finns hos nästan alla människor. De är osynliga för ögat, och finns till exempel i munhålan, tarmen och ofta i kvinnans slida.
Oftast ger candidasvampen inga besvär. Men om miljön i slidan av olika orsaker förändras kan svampen föröka sig.
Intensiv klåda
Symtomen är typiska. Besvären kan komma ganska snabbt, och det mest plågsamma brukar vara en stark klåda. Det kliar i slidmynningen, på blygdläpparna och i mellangården (området mellan slidmynningen och ändtarmsöppningen). Klådan kan vara så intensiv att man river sönder hud och slemhinnor. Om man tittar i en spegel kan man se att de kliande ytorna är rödare än vanligt och ibland litet svullna.
Ibland - men inte alltid - får man också en flytning, som är karakteristisk för just candidainfektion. Det är en luktlös, vit, "grynig" flytning som kan påminna om keso.
En candidainfektion är inte farlig. Den kan inte spridas till andra delar av kroppen och inte påverka fertiliteten. Det är heller inte en "könssjukdom", och smittar inte i egentlig mening. En manlig partner till en kvinna med svampinfektion kan få besvär i form av irritation på ollonet, men det är oftast fråga om en allergisk reaktion mot svampens nedbrytningsprodukter.
Varför drabbas så många kvinnor av svampinfektion? Vi har frågat Inga Sjöberg, som är överläkare vid kvinnokliniken på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå, och initiativtagare till "Vulvamottagningen".
Det finns några kända faktorer som bidrar till att jästsvampar börjar föröka sig, berättar hon:
Hormonnivåerna i kroppen. Blodets halt av östrogen är en förutsättning för att jästsvampinfektion i underlivet ska uppstå. Därför kan kvinnor som saknar östrogen, småflickor och kvinnor efter menopaus (som inte hormonbehandlas) i princip inte drabbas.
Candidainfektioner är vanligast hos kvinnor mellan 20 och 50 år. Kvinnor som blir gravida drabbas ofta av svampinfektion, eftersom östrogennivån då stiger snabbt och ligger högt under lång tid. Dessutom har gravida en hög nivå av det andra kvinnliga könshormonet progesteron.
- Progesteronet påverkar nämligen det lokala immunförsvaret i slidans slemhinna i negativ riktning, och gör dessutom slemhinnan tunnare. Det gör att jästsvamparna lättare får fäste och börjar föröka sig.
Ökad risk med p-piller
- Det är visat att p-piller ökar risken för svampinfektioner, berättar Inga Sjöberg. Vissa kvinnor med återkommande svampinfektioner blir av med sina besvär när de under en tid låter bli att ta p-piller.
Även äldre kvinnor som får hormonbehandling efter menopausen kan få hormonrelaterade besvär med svamp - speciellt om de tar en kombination med både östrogen och gestagent hormon. Men om de mår bra av sin hormonbehandling finns ingen anledning att sluta, svampinfektionen brukar hos dessa äldre kvinnor vara beskedlig och lätt att bota.
Intensivt sexliv. Det finns ett samband mellan ett intensivt sexliv och återkommande svampinfektioner. Om en kvinna har samlag ofta kan slemhinnan bli irriterad och få mikroskopiska sprickor och sår. För att förebygga detta kan man med fördel använda glidmedel som finns på apoteket, och inte minst tillämpa ett kärleksliv där kvinnan får god tid på sig att bli förberedd, det vill säga få en naturlig fuktning av slidan.
Antibiotika är den kanske vanligaste orsaken till att kvinnor drabbas av svampinfektion i underlivet (10 -15 procent av dem som tar antibiotika drabbas). De flesta antibiotika verkar inte bara på urinvägssjukdomen, halsflussen eller vad nu kuren är avsedd för, den tar också död på de "nyttiga" bakterier som normalt ska finnas i slidan.
Diabetes typ 2 kan vara en riskfaktor för svampinfektion. Diabetespatienter har nämligen ett nedsatt immunförsvar, säger Inga Sjöberg.
Idag är det här problemet inte särskilt vanligt, eftersom de allra flesta kvinnor med diabetes har god kontroll över sin sjukdom. De kan testa sig själva och sköta sin diabetes på ett bra sätt.
Många myter
Det finns en hel del myter kring svampinfektion i underlivet, säger Inga Sjöberg.
- Myterna florerar till stor del tack vare att vi läkare har varit dåliga på att ta hand om kvinnor med besvär i vulva (de yttre könsdelarna) och vagina (slidan). Kvinnorna har inte fått den hjälp de behöver, och därför försökt lindra sina besvär själva.
Myt 1: Man får svampinfektion om man tvättar sig med vissa typer av tvål i underlivet.
- Det spelar ingen roll vilken tvål man använder. Har man inga besvär kan man tvätta sig och duscha både en och två gånger om dagen. Om man däremot redan har kliande och svidande slemhinnor kan man använda olja istället för tvål när man tvättar underlivet.
Myt 2: Man får svampinfektion om man använder jeans eller andra åtsittande byxor.
- Ingen har kunnat bevisa det. Inte heller att syntetunderkläder ger en "fuktigare" miljö där svampen trivs. Däremot kan man tänka sig att kvinnor som använder jeans med en hård söm i grenen, och som cyklar mycket, kan få "skavsår" i slidans slemhinna, som svider och kliar. Om besvären beror på svamp kan bara en doktor avgöra.
Myt 3: Man får svampinfektion om man äter mycket sötsaker.
- Det är bara nys! Vad man äter eller dricker har ingen betydelse för miljön i slidan. Jag har haft patienter som prövat allehanda dieter för att bli av med sin svamp, men det finns inga bevis för att de haft någon positiv effekt.
Myt 4: Man kan bota svampinfektion genom att föra in yoghurt i slidan.
- Jag vill avråda från "alternativa" behandlingsmetoder av det slaget. Visst kan det vara nyttigt att äta yoghurt och annan kulturmjölk - men man ska inte föra in den i slidan. Det kan till och med vara förenat med risker, man ska vara försiktig med att stoppa in ej definierade levande bakterier i slidans känsliga ekologiska system. Det finns också naturläkemedel med lactobakterier, men problemet är att man aldrig kan veta om just den typen av bakterier kan ha en positiv effekt. Varje kvinna har mellan en och fyra olika lactobacillstammar i sin kropp.
Gå till doktorn
Det finns bra medel mot svampinfektion i underlivet, men man ska aldrig börja använda dem utan att ha varit hos en läkare och blivit undersökt, säger Inga Sjöberg. I synnerhet om man får klåda och sveda för första gången. Alltför många kvinnor egenvårdar sig med receptfria svampmedel, trots att de har någon annan åkomma som ska behandlas med helt andra medel. Det finns en risk med detta, nämligen att resistenta stammar av svamp kan utvecklas, som inte svarar på de mediciner som finns att tillgå idag.
En erfaren gynekolog eller hudläkare kan genom att inspektera slemhinnor och hud se om det är fråga om svamp, någon annan infektion eller kanske eksem. Dessutom bör man ta prov på slidsekretet och undersöka i mikroskop.
Behandlingen består i första hand av vagitorier (slidpiller) eller kräm som innehåller svampdödande medel. Den enda, och ovanliga, biverkningen man kan få av dessa är en värmekänsla eller lätt sveda i slidan.
Om besvären återkommer ofta kan man behandla med tabletter. Inte heller de har några svåra biverkningar, i sällsynta fall lätta magbesvär.
Inga Sjöberg berättar att vissa kvinnor med långvariga besvär av candidasvamp kan få en allergisk reaktion mot svampens nedbrytningsprodukter.
- Då kan man förutom det svampdödande medlet ta tabletter med avsvällande effekt, en kombinationsbehandling som brukar ha bra verkan.
Allt är inte svamp som kliar
Den näst vanligaste orsaken till klåda i underlivet är eksem, berättar Inga Sjöberg. Det orsakar irritation och klåda i huden intill de yttre könsdelarna, och klådan kan vara så intensiv att man river sönder sig. Eksemet ska behandlas med starka kortisonpreparat, och man ska vara försiktig med vatten. Man får tillämpa så kallad oljehygien, det vill säga tvätta underlivet med barnolja istället för tvål.
En annan vanlig orsak till klåda i underlivet är hudsjukdomen Lichen sclerosus ("vitfläckssjuka").
Ganska många kvinnor kan få klåda och irritation i huden runt yttre könsdelarna av fästmaterialet i trosskydd och bindor. Överkänslighet mot latex i kondomer kan också ge klåda och sveda.
De KLIAR!!! MAn e värre än en karl till å "riva" sig mellan benen, men de e bara å gå till apoteket å köpa canesten reseptfit, då försvann i alla fall min klåda
Hej!
När jag får irritation i underlivet kliar det ganska mycket och blir fuktigt. Jag brukar använda barnängens barnpuder det torkar upp och lindrar klådan väldigt bra.
jag använder a-fil.har svampinfektion as we speak.svider när jag kissar, och det kliar ngt fruktansvärt. har använt a-fil innan, har hjälpt.
men samtidigt har jag skuma blödningar..jätterosa (fick mensen i måndags).så...kan detta bebro på mensen ? kan man få svamp om man får missfall?
elegant: vid missfall vet jag inte men i samband med mens är det ökad risk..
har inte fått svamp vid mens innan, men kandske första gången.slutade ju trots allt med pillerna i augusti
Vad händer om man har gått med svamp för länge??
tror det kan bota sig asv sig själv. enorm klåda skulle jag gissa.
sist jag hade det kunde jag inte ha sex.försökte vi började jag gråta för att det gjorde så ont.
Hm, jag har symtomen på svamp. Inte kul alls. Har köpt vagitorier, med mjölksyrebakterier, receptfritt på apoteket. Dessa har inte hjälpt nämvärt på dom 3 dagar jag använt dom.
Kan svampinfektioner ha med partnern att göra?
Jag hade infektioner varannan månad med en före detta.
Sen var jag i hop med en annan kille och hade INGA svampinfektioner under de två åren.
Nu har jag en tredje kille, och får infektioner varannan månad igen.
(Diflucan tablett hjälper bra, men försöker ta det så sällan jag kan. En sak som faktiskt hjälpt mig ibland då jag haft en svampinfektion på gång är att skölja med en blandning av vinäger och vatten. Det har jag köpt i USA, men det finns instruktioner på nätet hur mycket av varje som ska blandas. Vinägerblandningen verkar hjälpa till att få rätt PHvärde i slidan.)
På mig KLIADE det nåt så förbannat! Och så hade jag vita gryniga (keso) flytningar...
har provat Canesten vagitorier.. är det meningen att den ska "rinna ut" i små partiklar när man kissar??