• LoBe

Har någon här sytt egna lapptäcken?

Hej på er!
    Jag har fått för mig att jag ska sy ett lapptäcke. Ett enkelt med vanliga rutor. Inga kosntiga mönster.
    Men jag har inte sytt sedan jag gick på högstadiet för en 12-15 år sedan.

SÅ jag undrar nu om det är jätte svårt, tycker själv inte att det verkar så och finns det någon bra sida på nätet där man kan få råd och tips om hur man ska gå tillväga. Vilka typer av tyg, färger etc.

Hoppas att det är någon som vet
    /LoBe

• Svar på tråden Har någon här sytt egna lapptäcken?
  • Jennie Brunflo

Jag har sytt lapptäcken.
    Flera stycken, det är jätteroligt. Lite lagomt pilligt, inte svårare än man väljer att göra det.

www.avenaquilts.se/

Det finns massor av andra länkar också, men jag hinner inte leta reda på dom nu. Jag ska ut och springa.

• Leeloo

Jag har sytt ett och håller just nu på med det andra. Mönstret finns i mitt galleri.

• Leeloo

Det mörkare blå med gult är det jag håller på med nu. De tyger jag använder, är de tre första i galleriet. Ljusblå med möss, mörkblå med stjärnor och gult med blommor. Kanske inte syns sådär jättetydligt men så är det.

• Elut

Jag sydde ett till mitt första barn, inte alls så svårt. Jag hade ganska stora rutor, så att det inte blir lika pillrigt.
    Jag har tjock "fyllning" i mitt (vet inte vad det kallas) som liknar vadd. Barnen har haft lapptäcket att ligga på då de är små.

Lycka till..............

• Leeloo

Plattvadd tror jag att det heter och det kostar typ 12 :-/metern på stoff&stil.

• Emma m Theodor

Jag sydde ett lapptäcke under jullovet när jag gick i 3:an och hade halsfluss och var inomhus medans alla andra åkte skidor. Det gick jättebra! Förmodligen hade jag min mamma som "guide"- och nu 20 år senare fnissar jag nästan åt det- för hon kan knappt sparka igång en symaskin.
    Vi gjorde som så att vi hade ett vanligt vitt underlakan under. Sen hade jag massa fyrkantiga bitar som jag sydde till längder- som jag sedan sydde ihop så det blev exakt samma bredd och längde som det vita lakanet- vek rätsida mot rätsida och sydde ihop! Lämnade förstås en lagom stor öppning i ena kortänden för att kunna byta täcke innuti. Busenkelt!
    Lycka till!
    Kram

• Emma m Theodor

Kan ju nu efter att ha läst övriga inlägg konstatera att min variant är betydligt enklare och mindre avancerad än de andra. Det blir ju egentligen ett lapptäcks-påslakan av min variant

• Jennie Brunflo

Emma m Theodor:

Jag måste säga att jag är grymt impad av din metod. Jag har aldrig tänkt på att man kan göra så.

Lätt och snabbt!

Tummen upp för dig!

• Dida

Jag sydde ett lapptäcksöverkast till våran säng för ett par år sedan, men DET var jobbigt! Har tänkt göra ett till lillkillen, men inte fått tummen ur än..
    Någon som vet förresten om det finns att köpa sån där "spegelplast" som finns i mjuka leksaksböcker? Jag tänkte försöka mig på att göra en lekmatta...

• Emma m Theodor

Jennie Brunflo: Jag är tårögd av stolthet över att ha kunnat tipsa supertipsaren från Brunflu om något!! Tjohooo- här gungar en kooo

• Emma m Theodor

Supertipsaren från Brunflo menar jag naturligtvis....

• LoBe

Tack tjejer för tipsen!

Sambon tycker att jag ska börja med att sy en grytlapp eller nåt ut i fall att jag inte skulle tycka att det är roligt...hahaha, han kanske har rätt...men en gryttlapp blir ju bara EN enda stor lapp.
    LoBe

• Frippa

Gud så inspirerande...
    Jag ska oxå gör ett överkast!

Har en super symaskin så det ska väl gå vägen. Gillar att sy!

• Jennie Brunflo

Lobe:

Nejdå, min mamma gör grytlappar, de innehåller sådär 24 rutor, så det blir vad man gör det till!

Emma m Theodor:

*asg*
    Du är då för rolig!

• Susie

*puffar upp den här tråden lite*

Jag håller på med ett lapptäckte :) men det va inte lika enkelt som jag trodde faktiskt....alltså inte svårt men ganska så jobbigt!!!!!
    Mitt är 90X130cm och varje lapp är 10X10cm.....
    Hur gör ni andra ...sicksackar ni som jag runt varje Jä***a lapp!? Tar sååån tid....
    men det blir suuuuperfint!!!!

• Flamman

vad kul med en sådan tråd, sedan i förrgår har jag snöat in mig på att göra två vansinnesprojekt! ska bli ett mystäcke i soffan som bir 2*2m och sedan ett täcke för sängen som ska bli 2*2,20m och på det ska jag oxå brodera! alltså vansinnesprojekt! har bara gjort ett täcke och ettpar kuddar innan! men har surfat nätet och har nästan bestämt mig hur jag ska göra!

nån som har tips på billig tygbutik? gärna i göteborg eller på nätet!

• Snuttarna

Jag började med mitt lapptäcke -95 och är inte färdig än
    Mina rutor är 5x5cm och det ska bli ca 140x190 tror jag. Jag har sick-sackat alla delarna och pressat med strykjärnet.
    Kommer nog att börja med det snart igen. Kanske jag utvecklar Emma m Theodor's variant till att sy fast vadden på avigsidan och sedan vränga och sy igen. Verkar enklast.
    Jag hade tänkt att göra dekorstickning på utsidan så att vadden ligger stilla.

• Flamman

Snuttarna: du är som jag, har massa evighetsprojekt! Har ett täcke jag började förbereda för 1½år sedan, men snart kan jag börja sy ihop det! är ett bra ta med täcke då jag kommer att sy det för hand! *jobbigt*

Svar på tråden Har någon här sytt egna lapptäcken?