• Mumin

Små barn som redan kan bemästra en datormus!

Måste bara få fråga, kan era småttingar i treårsåldern använda dator och mus?? Min dotter fyller 3 om en månad. För en vecka sen hade hon aldrig rört musen ens och nu kör hon runt som en toking på datorn, spelar memory, lägger pussel och en massa andra spel (hon får bara spela småbarnsspel som är lärorika!!). Lärde sig drag-and-drop på några minuter.

Herrejösses tänker jag, lite gammalmodig som jag kan vara ibland, ungen kan varken prata rent eller bajsa utan blöja men surfa, det kan hon!!! Lärde sig cykla på trehjuling i förra veckan...

Ja, man får väl inse att det är rätt annorlunda mot när man själv var liten!

After all... tomorrow is another day.
  • Svar på tråden Små barn som redan kan bemästra en datormus!
  • Lokes Mamma

Loke kan spela med musen. han kan drag o släpp tekniken o även dubbelklick o han är inte tre ännu... fyller i september. han har kunnat det i ca två mån. får bara spela spel som är lärorika o bara en liten stund

• Noddan

Min lille klickar osh skrollar och tittar på skärmen samtidigt oh de om det händer något. men han kan inte styra pekaren ännu ( han år 14 månader). Jag har en kollega vars som spelade dataspelet om Pippi när han var 2 år!

men det är väl olika för olika barn.

• MiieRO

Jag har ingen riktig mus utan en platta.. mins inte vad det heter..

men grabbarna spelar tv spel för fullt.. och kan göra det mesta själva behöver i bland lite hjälp...

dock hemma hos deras pappa kan de spela spel... på datan...

kram

*Stolt mamma till oliver och robin snart 4 år..*
  • Jewell

Min son som nyss fylde 4 år har sen 3 års åldern oxå använt datorn och musen. Han är nu jätte bra på att lägga pussel på 100 bitar. Hittade en jätte bra sida som heter www.burkar.nu och där väljer man SMÅGODIS och kommer till en samlingssida för barntillåtna spel och annat. Min son älskar den sidan för han hittar något nytt hela tiden. Och man behöver inte vara orolig att han hittar snuskiga sidor eller annat konstigt.

Vår dotter däremot som snart fyller 6 år har inte samma intresse för datorn och använder den mest till att skriva och rita i Paint och när hon behöver hjälp ropar hon på vår son istället som genast sätter igång och hjälper henne.

Tror att det gäller mycket hur stort intresse barnen har för att lära sig om datorn. Men hoppas det inte går så långt hos oss att vi är tvungna att sätta gränser på datoranvändandet utan att vår son hittar andra intressen oxå och vill vara ute och leka.

• dison

Visst blir man imponerad av de små liven. Ett tips är att köpa en mindre mus till barnen, de har ju så små händer. De är egentligen till laptop, men passar små barnhänder kanon.

• sandra1984

Jag ser hellst att min dotter,som är 4 1/2 år gammal,INTE sitter vid datorn.

Visst kan hon,absolut..
    Tror de flesta barn kan eller lär sig av föräldrarna.

• ung83

våran son är 3½ år nu..han fick testa o sitta vid datorn för en vecka sen...det gick superbra efter ett par minuter...han fick då spela fem myror...o pippi.....och han får bara sitta där en stund om dagen...

• Akinna

min e 3 1/2 och han sitter någon gång då och då och han e jätte duktig med musen och har till och med börjat skriva på tagentbordet klart att barn ska få sitta vid datan dom med om mamma och pappa gör det men med måtta

ha d så bra

• Tesie

Min son är en fena på datorer, han kan slå på datorn, välja ut ett spel och sätta in i datorn, gå in under start menyn och ta "den här datorn" o trycka rätt tills spelet börjar!

Han hanterar musen perfekt

Har kunnat sedan han var strax över 2 år.

NEJ han sitetr inte där jämt, han är hellre ute o leker.

De är duktiga de små liven, tror dte beror på att de inte är rädda för att göra fel.

• asaA

Vår tjej har också spelat på datorn sedan hon var 2,5-3 år. Hon har spelat Kalle kunskaps förskola, det är mycket siffror, bokstäver, memory osv. Hon har blivit jätte duktig på allt sådant pga. datorn

• Fia 74

Ja - visst känns det skumt att ens barn kan bemästra en dator... Själv var man ju tonåring innan man kom i kontakt med en dator! Min son överraskade oss med att helt plötsligt använda musen helt riktigt när han var knappt 2,5 år. Nu surfar han runt på hemsidor, ställer till en massa oreda i min dator och ritar i Photoshop (han fyller snart 3). Han verkar ha lärt sig detta helt själv genom att observera oss vid datorn. Självfallet så får han bara använda datorn när mamma eller pappa är med - han brukar hålla sig till Legos hemsida (som är jätteskoj för små barn). Jag tycker att det är positivt att han kan använda en dator, men ju äldre han blir, ju mer måste man restrikera användandet - vill inte att han ska bli ett barn som sitter och ugglar framför datorn.

• Lokes Mamma

nån som vet var man kan ladda ner bra barnspel kan inte sitta online då vi har modem... tips snälla... har tröttnat på anki o pytte o fem myror....

• Tesie

Lokes mamma

Tips på bra barnspel

Kalas med Rut och Knut
    Lek och Lär Förskolan
    Alfons Åberg
    Björnes Magasin

• Sånglärkan

Angående att nutidens barn lär sig datorer...
    För 10 år sedan när min svåger var 3 år lärde han sig sin första bokstav : W. Alla trodde det var ett upp och nedvänt M eftersom han heter Magnus, men det visade sig vara WWW.
    På den tiden surfade man ju mest med att skriva i hela adresser!

• Atikin65

Dottern på 4 år har nog kunnit använda en data rätt långt tid...nu sitter hon och spelar sims så fort hon får tillgång till datan (vilket händer väldigt sällan kanske man ska tillägga)

• Linsen

Vår son är 3 år och är duktig på att hantera musen m.m. Han har några lärospel som han får sitta och öva bokstäver, siffror, färger osv. Han skulle nog kunna spela jämt men vi har kommit överrens om att det är max 10-15 min om dagen som det får spelas. Tiden tar vi med äggklockan och när den ringer stänger han snällt av spelet och går och leker med annat.

• Mrs Jane Doe

Dottern, 3,5 år, har fixat med datorerna ett bra tag nu... Hon växlar friskt mellan Anki & Pytte, Digitala Sandlådan, Kalle Kunskap, m fl.
    Har koll på både vanlig mus och touchpaden på den bärbara. Henne favorit just nu är sjukvårdsupplysningens barnavdelning:
    www.sjukvardsradgivningen.se/barnavd/start.asp

• Lundgren

min dotter blir 3 år i sommar, jag har aldrig låtit henne sitta vid datorn hon är för liten.

Svar på tråden Små barn som redan kan bemästra en datormus!