• Texasmom

Röda, torra kinder

Någon som vet om röda, torra kinder kan vara tecken på pälsdjursallergi? Vi har precis kommit till släktingar på besök och nu har sonen (11 mån)fått väldigt torra kinder. Kan det vara en reaktion på hunden? Han nyser inte, näsan och ögonen rinner inte, utan det är bara kinderna som är torra och röda.

• Svar på tråden Röda, torra kinder
  • moppet

Puffar lite åt dig. Min tjej som är 10 månader har senaste veckan fått torra röda fläckar på kinderna och jag har också varit lite orolig att det ska vara någon allergi. Främst fördoämnes eftersom vi inte har djur. Jag håller utkik om du får någon svar.

• SaraO

Min tös brukar ha det. Läkaren på BVC sade att det inte är ovanligt och rådde mig att smörja morgon och kväll. Först med Miniderm och när det inte hjälper, som i mitt fall, hydrocortison. Nu är hon jättefin och len igen och hon är inte allergisk. Fast lite röd om kinderna är hon ofta.
    Sara

• Doriath

Jag vet inte säkert, men vi har pälsdjursallergi i släkten och har aldrig hört att någon fått sånna problem. Har han inte varit ute i solen eller så? Då kan man ju bli torr.

• snillis

Säger precis som Sara.
    Smörj, smörj, smörj.
    Hudlotion utan parfym och om det inte hjälper - hydrokortison.
    Min son är likadan.
    Har han varit ute i solen?
    Min son blev värre då han blev lite solbränd (alltså inte så att han blev BRÄND men han var i solen och fick lite färg) så det är viktigt att man smörjer med skyddsfaktor när de är ute nu.

• mipsan

Min lillkille har oxå röda nariga kinder ibland och jag smörjer honom med miniderm. Brukar funka.

Har oxå funderat på om det kan vara allergi eller något för det började när vi började med smakisar..

• Rosagul

Det KAN vara födoämnes allergi/överkänslighet.

Blir de extra röda efter mat??

Min dotter hade röda kinder och det hjälpte att smörja med miniderm så var det bortblåst - MEN hon är allergisk mot mjölk har det visat sig i en utredning vi är inne i, ska ta fler pricktester nästa vecka bla ägg, soja, vetemjöl, fisk.

Det behöver ju absolut inte vara så med era barn, men var vaksamma

Lillis&Kakis
  • Themis

Och jag som har haft långvariga hudproblem och har många allergier skulle inte sätta kortisonsalva på en bebis i första taget. Gudarna ska veta att de starkare varianterna har förstört min hud tillräckligt genom åren, tack vare läkarnas inkompetens.

Min son har haft torr hud/eksemhy på kinderna vintertid (=fullt normalt) samt efter att han har ätit vissa livsmedel (citrusfrukter är typiskt, om man låter dem gnaga på klyftor med skalet kvar kan citrusoljan ge en rejäl hudirritation med torr hud på kinderna som följd).

Jag har aldrig använt annat på honom än ekologisk rapsolja och det har läkt ut finfint det också. Var observant på när eksemet uppträder, det har oftast koppling till något. Tänk på vilka tillsatser som finns i ditt barns mat-jag är t ex allergisk mot ett par vanliga konserveringsmedel och allt fler utvecklar sådana allergier idag.

De flesta hudlotioner är för övrigt rena döden för huden och många kemikalier i krämerna reagerar i solljus och blir ännu mer irriterande. Det är inte enbart solljuset man får hudcancer av och detta är bland annat anledningen till att barn under ett år inte får smörjas med solkrämer för vuxna utan ska ha total sunblock med så kallat fysikaliskt filter i.

Lästips:

www.9manader.nu/artiklar/20041105

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,63190,00.html

Vad innehåller dina salvor och ditt smink?
    www.shenet.se/ravaror/start.html

• mipsan

Bimsan:

Skumläste lite i länken från 9 månader och där står det att miniderm tillhör de sämre produkterna.
    Den rekomenderas ju på BVC..

• Rosagul

Nu blir jag irriterad på bvc!!!!

jaha? ska man sluta med den då???

Vi märkte faktiskt att dottern blev SÄMRE (=rödare) när vi smorde med en salva som heter Locobase repair så vi la av med den trots rek. från bm.

Lillis&Kakis
  • zucca

Ring hud och prata med dom... Min son hade precis lika dant och kämpar med det fortfarande... Visserligen så kliade det något fruktansvärt för honom.
    Det visade sig att det var böjveckseksem. Och han har fått Locoid och Essex karbamid salva. Locoid är en kortison salva och det ska man vara försiktig med på små barn... För om man inte låter huden vänja av sig med salvan så kan huden bli "beroende" av den man bör alltså smörja sådana krämer efter ett schema. Kortison gör huden lite tunnare oxå så det är inte så smart att använda det utan läkares ordination.
    Men Essex är jätte jätte bra och mjukgörande speciellt om den innehåller lite krabamid... Den kan man använda hur mycket som helst nästan...Kram Zucca

• Themis

Ja, det där är faktiskt jättesvårt. För vi är olika, där som med så mycket annat.

De allra flesta vuxna människor tål säkert ingredienserna i Miniderm eller Locobase ganska väl, men det finns alltid de som har lättare för att reagera på något visst ämne i krämen. Och barns hud är både tunnare och känsligare än vår, deras immunförsvar håller precis på att lära sig vad som är eget och främmande, vad som är farligt och vad som är okej.

Min personliga tro är att det är bra att skona barnet från så mycket kemikalier som möjligt de första åren. Åtminstone gäller det så länge det inte verkar lida av att ha torr hy eller några prickar här eller där-jag hade givetvis inte tvekat att ta till läkemedel om min son fick eksem som han rev tills de blödde, men då finns det normalt en underliggande orsak som man måste hitta.

Kortisonsalvor bara dämpar symptomen, de är ingen lösning på problemet. Själv kunde jag ha varit lycklig och eksemfri för många år sedan om läkarna hade gjort sitt jobb istället för att bara skriva ut mer kortisonsalvor till mig. När jag kom på orsaken läkte min hud och mina övriga allergier minskade-och jag som fått diagnosen atopiskt eksem, dvs "vi begriper inte vad det här är så du får tyvärr se ut så här resten av ditt liv"!

En del av dessa prickar och tillfälliga torra ytor kan faktiskt också bara vara ett led i immunförsvarets olika stadier, vi behandlar ju inte alla former av hormonplitor och andra utslag som nyfödda kan få, tänker jag. Så jag använder i princip inga "produkter" till min son och hittills har han åtminstone klarat sig bra fast han har fått mina taskiga allergigener...

Lycka till hur ni än gör, det är verkligen inte lätt att veta vem man ska tro på när det gäller detta och jag famlar också delvis i blindo. Men när inget annat är känt om en sak kan amn med fördel använda försiktighetsprincipen-om det inte är absolut livsnödvändigt så låt bli!

Jag ska bespara er min föreläsning om sköljmedel.

• zucca

Den enda anledningen till att Läkarna skrev ut krotison till min son var för att han besvärades så otroligt av klådan... Han fick inte sova på nätterna... Hade han inte haft klåda så hade dom aldrig skrivit ut kortison...
    Men jag råder starkt till att prata med en hudläkare och inte med någon på vårdcentralen eller som en vän till mig sa...-Varför tala till röven när man kan vända sig till Huvudet...(om du inte får bukt med huden vill säga)
    Då får du verkligen reda på om det rör sig om vanliga eksem eller bara torr hud... Kram Zucca

• Vilmas Mamma

Locobase repair, gör underverk!

• Minne

Hej!
    Jag har inte läst hela tråden, så kanske någon annan redan har skrivit det jag tänker föreslå...
    Jag brukar badda min sons kinder med kamomillte, kallt som jag gör i ordning och använder i ca en vecka innan jag gör nytt. När det har torkat in smörjer jag med en fet salva, typ Locobase repair. Funkar jättebra på grabbens torra röda kinder.
    Däremot så använder jag Mildison på hans böjvecks eksem, och den funkar där, men jag använder den inte hela tiden,utan bara när jag ser att han har eksem....
    Lycka till!
    Minne

Svar på tråden Röda, torra kinder