Ja, det där är faktiskt jättesvårt. För vi är olika, där som med så mycket annat.
De allra flesta vuxna människor tål säkert ingredienserna i Miniderm eller Locobase ganska väl, men det finns alltid de som har lättare för att reagera på något visst ämne i krämen. Och barns hud är både tunnare och känsligare än vår, deras immunförsvar håller precis på att lära sig vad som är eget och främmande, vad som är farligt och vad som är okej.
Min personliga tro är att det är bra att skona barnet från så mycket kemikalier som möjligt de första åren. Åtminstone gäller det så länge det inte verkar lida av att ha torr hy eller några prickar här eller där-jag hade givetvis inte tvekat att ta till läkemedel om min son fick eksem som han rev tills de blödde, men då finns det normalt en underliggande orsak som man måste hitta.
Kortisonsalvor bara dämpar symptomen, de är ingen lösning på problemet. Själv kunde jag ha varit lycklig och eksemfri för många år sedan om läkarna hade gjort sitt jobb istället för att bara skriva ut mer kortisonsalvor till mig. När jag kom på orsaken läkte min hud och mina övriga allergier minskade-och jag som fått diagnosen atopiskt eksem, dvs "vi begriper inte vad det här är så du får tyvärr se ut så här resten av ditt liv"!
En del av dessa prickar och tillfälliga torra ytor kan faktiskt också bara vara ett led i immunförsvarets olika stadier, vi behandlar ju inte alla former av hormonplitor och andra utslag som nyfödda kan få, tänker jag. Så jag använder i princip inga "produkter" till min son och hittills har han åtminstone klarat sig bra fast han har fått mina taskiga allergigener...
Lycka till hur ni än gör, det är verkligen inte lätt att veta vem man ska tro på när det gäller detta och jag famlar också delvis i blindo. Men när inget annat är känt om en sak kan amn med fördel använda försiktighetsprincipen-om det inte är absolut livsnödvändigt så låt bli!
Jag ska bespara er min föreläsning om sköljmedel.