• miu miu

Någon som har gjort ett spermatest hemma?

Hur fungerade det!!

• Svar på tråden Någon som har gjort ett spermatest hemma?
  • esperando

Vad är det för nåt? Menar du ett sånt som man gör hos läkaren för att kolla sperma kvaliten??

• Kultis

vi har gjort det hemma. enkelt tyckte jag till slut och vi fick ju positivt resultat så man får vara glad över det. Vad vill du veta?

• levlivet

Jag/vi har beställt..efter 1½ år kan man väl kolla..
    Har ju kollat så jag har ÄL o då kan ,man ju kolla gubben små oxå.Väntetiden till utredning är ju så lång...

• miu miu

Vet någon utav er om det stämde. (om ni har gjort det hos doktorn och fått samma resultat)

För- och nackdelar??

• Moomi

Dom där hemmatesterna är bara bluff så köpa absolut inte. Gå hellre till en läkare och få det uppkollat. Man kan inte testa spermierna hemma eftersom dom skall "tvättas" för att få ett riktigt resultat. Dessutom mäter dom där för hemmabruk bara antalet spermier (över eller under 40 milj/ml). Dom säger inget om hur spermierna ser ut eller hur dom rör sig. Vad gör man med miljontalsspermier om dom är döda/defekta/rör sig dåligt? INGET!

• miu miu

Tänkte jag inte ens på...Kanske onödiga pengar!! Tråkigt bara att det är så långa väntetider...

• Moomi
    miu miu
    Men frågan är om ni verkligen behöver kolla upp spermierna? Har ni försökt över ett år?
  • nattinattio

varför inte göra det på en privat klinik då? kostar runt 1000,- å då får man verkligen veta allt hur många utan svansar , utan huvuden, hur många, slöa osv...

• miu miu

Jag precis ett år, men jag har inte haft ägglossning efter att jag slutade med mina piller (inte konstigt då att det inte har tagit sig ), så jag har ätit en pergokur och då blev det inget, så nu ska jag börja med min andra.

Så vi har ju inga misstankar om att det skulle vara något fel, eftersom vi bara har försökt 1 gång med äl. Men man vill ju utesluta eventuella problem, bara för att veta och kunna ta det som det kommer!

• Moomi
    miu miu
    Mycket märklig läkare som har skrivit ut pergo åt dig utan att kolla din mans spermier. Det skall man absolut göra innan man börjar med hormoner. För hormoner är aldrig bra för kroppen och att då äta dem i onödan IFALL det skulle vara nåt fel med spermierna är bara dumt. Går ni på en riktig fertilitetsklinik?
  • levlivet

Så här står det bla om testet:

*Du kan ha 60 millioner/ml sperma, men om motiliteten är 0 % då kommer FertilityScore resultatet att bli negativt.
    En viktig parameter för manlig fertilitet är antalet motila (levande) spermier.

FertilityScore's förmåga att ”se” skillnaden mellan motila och icke motila spermier är en unik egenskap.

• Moomi
    levlivet
    För att få ett RIKTIGT resultat måste spermierna tvättas d.v.s. göra ett swim-up-test. Dessutom står det att om motiliteten är NOLL % visar det negativt. Men motilitetet behöver inte vara helt noll för att man inte skall kunna få barn på naturlig väg.
  • Brodsmulan

Moomi.. finns många knepiga läkare. Har en kompis vars läkare skrev ut Pergo åt trots att hon hade äl, fick utslag på test men som han bedömde efter en enda undersökning var "tveksam" och så har hon varit gravid men fick mf i v9, i november förra året, då hade de försökt enbart en månad innan hon blev gravid och så i februari i år fick hon Pergo utskirivet utan ens en utredning, snacka om snabba vändningar och onödigt enligt min mening, har man äl så man har chansen så börm an vänta 1år innan man går in med hormoner för chansen för flerbörd är ju än större mer stimulering, men som sagt, funkar olika på olika ställen.

• Moomi

glömde ännu...
    Dessutom säger testet INGET om utseendet på spermierna. En spermie skall vara 100 % korrket för att en befruktning skall kunna ske.

• miu miu

Det är en privat klinik vi går på, och han ska göra ett spermatest om det inte tar sig nu den här gången. Det verkar dom om det är väldigt olika sätt läkarna gör det på...

Men min läkare tyckte att vi skulle prova om jag får äl med pergo, och om jag inte blir gravid på 2 kurer så blir det ett spermatest i augusti...

• levlivet

Jaha å jag som har beställt..det kostar 200kr att inte hämta ut det

Svar på tråden Någon som har gjort ett spermatest hemma?