• Caar

Placering av TENS plattor??

Vet ni om det är någonstans man inte bör sätta TENS plattorna när man har värkar?

Undrar även hur länge får man ha den på?

• Svar på tråden Placering av TENS plattor??
  • Strutis

På min apparat är det bilder hur plattorna ska sitta, dom får inte sitta längs ryggraden, och inte på magen, men på ryggen ska de sitta på sidorna...har man värkar fram så är iaf. min apparat helt värdelös!
    Känns det bkvämt så kan du gå med den länge!

//K

• Caar

hur högt kan man ha dem på, är orolig att man ska störa bebisen. när man har ont vill man ju gärna vrida på dem rätt mycket.

• Tant T

Jag fick instruktioner när jag var på förlossningen för att låna TENSen att ställa in TENS-apparaten så att den verkligen gör verkan! Med en paus-/basinställning (när man inte har värk) och en värkinställning och variera mellan dessa, och sen får man ju justera efter hand ju starkare värkarna blir. Till slut hjälper ju inte TENSen längre, men då bör man ju vara inne på förlossningen redan!

Plattorna får heller inte vara i kontakt med livmodern på något sätt!! Man kan sätta de lite längre ned, typ i ländryggen om det är där man har ont, men vara väldigt försiktig framåt/utåt, man kunde sätta de lite längre ut åt höfterna till, men inte ända ut på höfterna! Rörigt blev det där, men jag hoppas du förstår!

Fick du inga instruktioner med TENSapparaten?!

• Maybeth

Du kan vrida på den hur högt du vill, den påverkar inte bebisen alls. Under värken, vrid upp den tills du känner att den gör verkan mot smärtan. Vrid ner när värken avklingar.

I början av förlossningen vill du kanske ha plattorna lite högre upp i ländryggen, för att flytta ner dem senare. De ska inte sitta på ryggraden, men det ska inte vara mer än 20 cm mellan dem för att de ska få bästa effekt.

Du kan sätta ett par frampå magen, ungefär i ljumskarna. Men koppla inte ihop elektrodparet över livmodern. Dvs i ett par, sätt en på ländryggen och en frampå. Om en av elektroderna är starkare, sätt den på ryggen.

Du kan se en ungefärlig bild på www.cefar.se/treatments.asp%F6rlossningssm%E4rta

Hoppas att du får det att funka för rätt använt kan TENS ge jättebra smärtlindring!

Svar på tråden Placering av TENS plattor??