• Kimmen

Turkiet EU land?

Jag tänkte beställa euoropeiskt sjukförsäkringskort från försäkringskassan och det skulle gälla i alla Eu länder.men där fanns inte Turkiet med. Visst är väll dom med i Eu? Det har i allafall jag fått för mig.

• Svar på tråden Turkiet EU land?
  • Frishta

De vill gå med i EU men de har inte kommit med än.

• nattinattio

dessutom skall du definitivt inte förvänta dig nått annat än just akutsjukvård med kortet, inga hemresor, hotellrum, mat, privata kliniker (som de flesta är på turistorter), osv, osv...
    de första de gör är att vifta bort kortet å undra om du inte har nått bättre för de hjälper ju som sagt inte mycket...

• mymlan77

Lägger in en fråga i denna tråd jag oxå i samma ämne..

Är det NÅT från försäkringskassan man ska ha med sig vid en resa till turkiet?? Eller räcker det med papperet/kortet som man beställer från Hemförsäkringen så att säga?

• nattinattio

nummret från din hemförsäkring å även gärna kortet/bladet (från hemförsökringen) räcker, på alla resor i å utanför eu, då den försäkringen är mycket bättre än de kortet från försäkringskassan som endast ger akut sjukvård i en del länder..

svar hemförsäkringen räcker

• mymlan77

aha... tack för svaret!

• Kimmen

hmm.. gäller då inte euro i Turkiet?

• Novus

Turkiet är inte med i EU, men om du blir skadad eller sjuk kan du förvänta dig kanonsjukvård. Har du bara försäkring som täcker så! De är verkligen duktiga där nere!

• Cilota
    Kimmen skrev 2006-06-04 16:25:10 följande:
    hmm.. gäller då inte euro i Turkiet?
    Jag var i Turkiet får tre år sedan och betalade då med Euro när jag shoppade.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • lilla mej

man kan nog anvanda euron men far dalig valuta.
    Du ska helt klart ta ut bra reseforsakring, for nar jag var dar sa tog vi en rest resa och ingen forsakring och jag blev jatte sjuk och min sambo blev hund biten och det blev inte billigt!!!!

• Kimmen

räcker det inte med att man har resebolagets försäkring?

• Kimmen

Vad tipsar ni om för valuta då?

• Novus

Kimmen
    Du behöver inte ens den för just läkarvård. Det räcker med hemförsäkringen

• mymlan77

TYR eller va de nu heter.. TRY är det nog föresten.. Nåt sånt iaf .. haha.. PÅ travelpix.nu kan man kolla hur mkt tex 200 svenska kronor blir i TRY.. osv..

• nattinattio

Kimmen: resebolagens försäkring täcker inte alls lika bra som hemförsäkringens reseförsäkring, däremota täcker den förlorade resdagar ifall man är sjuk bara några dagar, en ny resa om man är sjuk mer än halva resan får man på hemförsäkringen oxå osv..
    sen beror det ju naturligtvis på hurdan reseförsäkring som ingår i just din hemförsäkring, men i regel så måste du förlita dig i slutändan på hemförsäkringen fast du har resebolagens försäkringar... å jo jag vet hur de marknadsförs att de täcker lukorna i hemförsäkringen osv, men jag reser mycket å jag vet hur de strular å att det inte alls täcker så mycket...
    å visst du kan ibland behöva betala nån tusenlapp i sjukvård osv först å få pengarna tillbaka först efter hemkomsten på hemförsäkringen, vilket du ibland kan få tillbaka redan på resemålet på resebolagets försäkring. MEN om det blir en dyrare sjukdom/skada å du blir innskriven på sjukhus osv så sätter ju sos garanti direkt till sjukhusen, hotellen flygbolagen osv, å då behöver du inte betala nått själv ändå.

• Novus

Skrev att min mamma tex aldrig tar resebolagets försäkring.
    När de var nere förra sommaren blev min syster skjuten och var extremt nära att inte överleva. Hon fick kanonsjukvård, SOS ville flyga ner psykolog till min mamma och bror från Sverige, sjukhusvistelse + operation, försäkringen betalade extra hotell för den tiden de var tvugna att stanna kvar i landet. Mamma fick ersättning för hela sin mobilräkning då hon var tvungen att ha kontakt med oss här hemma. Vakt till min systers rum som sjukhuset satte in, ersättning för förlorad resa fick de när de kom hem. De skulle även få åka ambulansflyg till Sverige, men det behövdes inte visade det sig senare. Istället fick de 7 platser (på 3 personer) på flyget till först Danmark och sedan vidare till Sverige för att undvika journalister.
    Och allt det här tog hemförsäkringen

• chakra

Hemförsäkringen är den bästa och täcker allt! (Jag har jobbat på försäkringsbolaget) Du behöver inget kort ifrån försäkringskassan. Jag har varit i Turkiet flera gånger och det har aldrig varit några problem.
    Du kan betala med både turkisk lira och euro i Turkiet. Jag föredrar och upplever att det blir billigare att betala med lira. Du kan växla dina pengar på PTS i Turkiet, det blir dyrare om du växlar in i Sverige. Men glöm inte pruta!

Svar på tråden Turkiet EU land?