• Crispie

Någon som testat fästinghalsband på katt?

Börjar bli desperat.. katten kommer hem varenda dag med tjogvis med fästingar.. är så trött på det.

Har testat Stronghold som vet rekomenderade men det fungerar inte..

Har någon testat fästinghalsband? 

Eller ni har andra förslag. Vi bor i VÄLDIGT fästingrika marker..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Någon som testat fästinghalsband på katt?
  • physalis

Vi kör med Frontline på vår katt. Funkar jättebra. Hittills har hon inte haft någon på sig.

• Crispie

Vi har testat Frontline innan men det funkar inte alls på vår katt.. Men som sagt så har vi enormt mycket fästingar här där vi bor..

• physalis

Inte lätt med dessa fästingar. Inte särskilt trevliga är de heller..

• Dundermamman

Har inte testat själv på mina katter men det finns några sorters fästninghalsband som katter inte tål! Så kolla noga att de är avsedda för katter och inte hund,annars har ni en död katt inom några timmar!

Det hände våra vänners katt nämligen. De hade varit hos veterinären och fått halsband på recept till hundarna (cavalier king charles spaniel),men lät den ena hunden vara utan eftersom de kom på att katten brukar få fler fästingar än just den hunden. Korkat nog trodde de att katter och hundar har samma halsband och satte halsbandet på katten. 3 timmar senare var katten död!

• Crispie

Dundermamman - OJ HUR KORKAD FÅR MAN VARA.. förstår man inte sånt?

Naturligtvis kollar vi sånt innan.. han är ju vår lilla bebis.. 

• Dundermamman

Ja,visst är det helkorkat!
    Jag ville bara göra dig uppmärksam,lycka till och hoppas ni får en fästingfri sommar

• Crispie

Tack! Jättesnällt att du gav mej informationen! Nu vet jag att jag ska vara extra uppmärksam..

• Molnet

Crispie
    funkar inte frontline överhuvudtaget? På min svärfars katt funkar den inte till 100% men katten slipper ialla fall kilovis med fästingar. Nu plockar vi "bara" ungefär ett tiotal i veckan.
    Annars har jag inget annat tips.

• Crispie

Nej det funkar inte alls.. han har kilovis hela tiden.. bara idag har jag plockat 18 st på honom.. och jag gav honom frontline för mindre än 2 veckor sedan..

Jag blir tokig!

• Molnet

Inte meningen att tjata eller ifrågasätta men gör du/ni rätt med medlet då? Eftersom det inte är katten det ska funka på utan fästingarna (och så vitt jag vet är fästingarna lika blodtörstiga överallt ) Man ska hälla i nacken (bortom slickhåll) och gnida in det ordentligt.

Ja, du har säkert gjort rätt. Hoppas du får något annat tips!
    Lycka till!

• Izatrollet

Hej! En del katter och hundar tål inte fästinghalsbanden. Jag har flera kompisar vars djur har tappat päls runt halsen och runt nosen så jag rekommenderar de inte. Det finns medel på apoteket du kan prova ex Frontline. Lycka till.

• ALJO

Jag har fästinghalsband varje sommar på katterna, och det är oftast olika märken som funkar olika bra. Iår har jag ett som heter Tea tree någonting och luktar citron. Har haft det i några veckor och det funkar super. Förra året visade det sig att halsbanden dom sålde som fästinghalsband bara var mot loppor, men jag fick ett annat när jag klagade.
    Halsbandet kostr ungefär en 50-lapp i djuraffären.

• Therese B

Jag hade fh på mina katter, hade köpt dem i djuraffärer och de var så effektiva så fästingarna dog och torkade på katten. men i början när man har halsbanden luktar de starkt! men det går över. Och det var inte många f som var på kroppen.

• Roisin Dubh

Jag har Frontline på mina och det funkar toppen. För två veckor sedan kunde de komma in med ett dussin fästingar men nu har jag bara hittat någon enstaka sedan de behandlades.

• Carråå

Om man använder Frontline på katter... är det farligt för småbarn att klappa katten då? Våra katter får också rätt så mycket fästingar och vi skulle gärna använda Frontline men är lite osäkra på hur bra det är om man har småbarn som tycker om att klappa katterna.

• Mjao

har ett grönt halsband som jag köpte i djuraffären, luktar örter, eukalyptus ellernågot. ingen har haft en enda fästing, och de brukar gladeligen komma hem med ett par om dagen annars.

• Roisin Dubh

Carråå,

Nej medlet sugs upp i kattens hud och verkar sedan inifrån så att säga. Det står på förpackningen att det tar uppåt ca 48 timmar innan det tagits upp helt så man kanske ska undvika att barnet klappar katten tills dess men sedan ska det inte vara någon fara.

Om medlet inte är farligt för katten trots att man har testat med 5 gånger normal dos så bör det heller inte vara farligt för ett barn som väger desto mera.

Svar på tråden Någon som testat fästinghalsband på katt?