• Anna81

sätta in koppar spiral

Hej hej!
    Jag skulle vilja sätta in kopparspiral men har bara hört skräck saker om det, att det skaver och att man blöder jätte mkt typ varannan vecka, och att det gör ont vid sex.
    har det blivit så för er?
    Hur går det till?

Gör det ont att sätta in den?
    Köper man den själv eller fixar barnmorskan den?
    Vad kostar det att sätta in den?

hihi många frågor och hoppas på många svar.

• Svar på tråden sätta in koppar spiral
  • lovisag

hej!
    jag satte in en kopparspiral i fredags, det molde till lite då bm satte in den och jag har haft lite slemmiga flytningar efter hon satt in den. den är gratis och bm har den hos sig. hoppas det hjälpte dig lite

• Jempa L

Hormonspiral kostar runt tusenlappen medans koppar är gratis. (Iaf hos oss.)
    Kopparspiralen köper du ut på apoteket och tar med till BM, koppar tillhandahåller BM. Det är gratis att sätta in den.

För mig kändes det knappt att sätta in spiralen, ytterst lite. Jag har väl haft lite "stänkblödningar" men inte så att det stör.

Suveränt alternativ för att slippa tabletterna, tycker jag.

• hugo2006

Hej.

Jag har inte kopparspiral längre men jag hade det i ungefär 4 år. Jag måste säga att det gjorde ont när jag satte in den, men det tar ju bara ungefär en minut så det är inte så farligt egentligen. Den var helt gratis att sätta on och man kan ha den inne i 5 år innan den måste bytas ut. För mig fungerade det jätte bra med spiral. Jag hade mens som vanligt även fast den kanske var lite rikligare. Jag hade aldrig några mellanblödningar och jag kände heller aldrig av spiralen vid t.ex sex. För mig fungerade kopparspiralen jätte bra som ett alternativ för att slippa hormoner.

• Jempa L

Just det, fick lite "mensvärk" dagen då den sattes in. (+ att jag tog två alvedon innan insättningen efter rek.)

• Lenafena

Låter som det kan vara värt ett fgörsök

Jag har ett recept på hormonspiral men eftersom jag har haft lite tendenser till högt blodtryck är jag anti-hormoner just nu...

• lennil

jag har haft koppar spiral nu i ett halvår och jag har inte märkt någon skillnad, och sätta i den känndes inte. värt att pröva.

• Arcanjo

Jag får inte äta eller ha en hormonspiral så det enda alternativet var  kopparspiral!

Den var gratis att sätta in där jag bor!

Och jag e ju lite harig av mig så jag fråga om det gjorde ont att sätta in hon förklara att det kan göra lite ont beroende på hur tappen sitter... Så jag chansa och satte in den och döm om min förvåning när hon sa "nu e det klart" och det enda jag kände var typ hur det "sög" till vid äggledarna!

Mina gullungar heter Ebba och My
  • MARIA99

Min gjorde inte ont att sätta in.. satt in den på efterkollen 12 v. efter förlossningen med andra barnet. stack bara till lite snabbt precis när hon satt dit den.+ lite mensvärks liknande känsla nån timme efteråt
    Den var gratis..

• MelkersonsMamma

Så här var det för mig

Hade CuNova-T kopparspiral i 7-8 år. (den håller längre än 5 år, även om det står 5 år på förpackningen)

Insättning:
    - Gick snabbt, men kändes lite obehagligt med kort diffus smärta och en snabbt övergående illamående/kräk-känsla. (Illamåendet kommer av retningen av bukhinnan vid insättning)
    Hela insättningen tog 1-2 minuter och sen kändes ingenting.

På plats:
    - Fick mkt kraftiga blödningar första halvårets menstruationer. Sen avtog blödningarna, men betydligt större än när jag åt p-piller.
    - Kunde känna av spiralen vid sex när min sambo "bottnade". Han kunde ibland känna av uttags-trådarna så jag fick dem förkortade.
    - Lyckades dra ut den första spiralen när trådarna fastnade i tampongen, så jag fick sätta in en ny och kortade av trådarna ordentligt

Att ta ut:
    - Känns inte, går snabbt.

Att bli med barn:
    - Inga hormoner är inblandade så rent "tekniskt" är man fruktbar direkt. På mig tog det på första ägget faktiskt.

• Anna81

ok tack tjejer. kan vara värt att testa om den är gratis oxå
    Ska höra av sig till min bm.

en fråga till
    Var det gratis för att det var på efterkontrollen lr är det gratis oavsett? Min son är ju nsart 9 månader.

• mye

jag har og inget bra attsäga om spiralen.. jag hade mensvärk jämt och jag blödde mer..kände den vid sex och den var bara blä!

• Lady Unicorn

Jag satte in min kopparspiral för ca tre veckor sedan. Vet inte hur det blir med mensen och så eftersom jag inte har haft spiralen så länge den här gången. Jag har haft det förut, men då bara i tre månader eftersom jag fick en infektion! Blöder man som en stucken gris jätte länge så gå till läkaren säger jag bara. Är det då ok men ändå rikliga blödningar - CykloF. Finns receptfritt på apoteket.
    Lycka till!

• Anna81

ok, jag ska testa och se, hoppas bara att det inte blir några problem, är lite små rädd för sånt, men men det går säkert bra

Svar på tråden sätta in koppar spiral