• S Sofia

Någon som har en Helig Birma?? Eller en annan hårig katt (persier tex)

Hallå, min heliga birma hane har börjat få massor av tovor på kroppen, mest vi frambenen och runt halsen!! Han har en tjockpäls.

Jag har aldrig behövt sköta om den åt honom, aldrig förut har han fått tovor...

Hur ska jag få bort den utan att slita bort pälsen med en kam eller att behöva klippa bort pälsen!

Idag tvättade jag honom, vet ännu inte om det fungerade!!
    Är det någon som har några andra bra tips???

//Sofia

• Svar på tråden Någon som har en Helig Birma?? Eller en annan hårig katt (persier tex)
  • Mamma Mu med Sparven Max

Hej! Har en Birma flicka. Hon har inga tovor i pälsen men jag kanske kan hjälpa ändå. Det blir säkert bättre nu när du har badat misen och använd massor med balsam. Titta i djuraffären om det finns nån sprej man kan använda som underlättar pälshållningen. Annars är det att borsta några gånger i veckan.

• atopia

Jag har erfarenhet av Angorakanin, inte riktigt samma men tovor fick den iallafall!
    Jag brukade reda ut tovorna för hand, hårstrå för hårstrå. Det tog ju sin tid men när det var färdigt så borstade jag igenom pälsen ordentligt och sen höll det sig ganska bra.

• Göteborg

Hej!

Har en norsk skogskatt med en massa päls. Jag brukar få borsta honom minst en gång i veckan, annars får han tovor. Om han fått en tova brukar jag, precis som "atopia", reda ut tovorna försiktigt. I nödfall har jag varit tvungen att klippa en och annan tova, men det brukar inte synas eftersom den andra pälsen hänger över.

Lycka till!

• AnnaGBG

Det finns speciella utredare för tovor. Ser ut som en böjd kam med en kniv i. Lite svårt att förklara men det finns i djuraffärer.

Du ska helst borsta dem varje dag och nu på hösten ändrar sig deras päls ( inför vintern ) och på vår och höst är det vanligare med tovor.

Men bad och massa balsam kan oxå funka bara det att har det väl blivit tovor är det väääldigt svårt att bara kamma ur.
    Lycka till!

• Minne

Hej!
    Jag har perser, badar mina katter 1 ggn/mån, brukar börja komma tovor när det är dags för bad...dessutom så håller sig pälsen finare om man kan bada vart tredje-fjärde vecka...i alla fall på persern..Kammar/borstar blir ca 1 ggn/veckan...
    Minne

• Molnet

Jag borstar och kammar min perser nästan varje dag. Ibland kan det gå flera dagar och då märks det att hon får tovor direkt.
    Jag har klippt bort dem med en sax och det syns knappas för hon har så mycket päls ändå.
    Men att kamma och borsta är en förutsättning för att slippa tovor hos långhårskatter.

• stanna

Jag har en birmatjej men hon har väldigt mjuk och fin päls som inte tovar sig. Hennes killkompis som också är birma har jätteannorlunda päls. Han har tjockare och längre päls, som kräver att man kammar igenom ca 1 gång/ vecka. Det bästa är nog att hålla efter så mycket som möjligt innan det blir stora tovor.

Lycka till!!

• Peggy05

Du kan prova att klippa rakt ner i tovan, alltså inte längs med huden, om du inte kan reda ut den med kam. Då blir det lättare att reda ut den och du slipper en pälslös fläck.

• S Sofia

Tack för alla tips!! Ska börja testa!!!

• jaguar

Han kanske fäller just nu? Då blir det lätt tovor. De tips du redan fått är bra: bad med schampo & balsam och red ut försiktigt.

I framtiden är det bra att bada lite nu och då och kamma en gång i veckan, speciellt när han fäller, för att förebygga tovorna.

Lycka till! (har själv skogkatter)

Svar på tråden Någon som har en Helig Birma?? Eller en annan hårig katt (persier tex)