• Anonym

Handavgjutning?

vi har nyss förlorat vår 18-veckors son, och vi vill ha något fint som kan påminna oss om honom.
    Är det svårt att på något sätt göra en handavgjutning på hans små händer? dom är ju bara någon centimeter.
    Det skulle vara underbart att ha som ett litet smycke eller nåt liknande. Kanske i silver, glas eller något annat.
    Nån som vet om det går att ordna?

• Svar på tråden Handavgjutning?
  • Aquariana

Beklagar sorgen...
    Jag vet tyvärr inte, men hoppas att det går att genomföra. Om ni frågan på sjukhuset så kanske de vet om någon gjort det innan och kan hjälpa er med avgjutningen, sen kan ni kanske ta kontakt med en silversmed och höra?

• Mazri

Om ni gör "vanligt" avtryck i ler eller liknande så kan ni ju senare lägga plast emellan och fylla avtrycket med gips/annat material som kan stelna. På det sättet blir "smycket" platt på baksidan och ligger bra mot huden om man tex ska ha det som halssmycke.
    Bara en liten ide...

Hoppas att det går bra hur ni än gör och jag beklagar att ni förlorat honom!!

Kramar

• Vårängeln

Efter att vi förlorade vår dotter i vecka 20 gjorde jag en bok om "Vår Lilla Ängel". Jag skrev om allt som hänt och klistrade in ultraljudsbilder, foto på vår flicka, hand- och fotavtryck (som barnmorskan hade gjort) blandat med bokmärkes-änglar. Denna bok har uppskattats väldigt mycket av vår omgivning eftersom den beskriver allt som har hänt väldigt sakligt och i rätt tidsordning (det kan ju vara svårt att få till när man är ledsen...). Det finns också plats i boken för andra att skriva ner sina tankar och känslor.
    Dessutom blev tillverkningen av boken en stor hjälp i sorgeprocessen. Kanske något för dig också..?
    Kramar i massor!

• penapöna

Beklagar!

Det är tyvärr svårt att göra avgjutning på så små. Vår sköterska sa att det även var svårt att få fot-o handavtryck i bläck bra på så små. Vår son föddes i v 20+1. Men de blev fina ändå.

Tatuerat in fot- eller handavtryck har ju en del gjort. Smycke av avgjutning har jag inte hört talas om.

• Lilla Mjau

Vi gjorde hand- och fotavtryck av Theodor mha Lifestones avtryckskasetter!

(Såg att det fanns länk här ovanför) Rekommenderar det varmt!!

Kram

*Anna - mamma till tre fina barn. Två på jorden och ett i himlen*
  • Elin o Simons mamma

Våran barnmorska på Förlossningen gjorde fot- och handavtryck genom att använda sig av en stämpeldyna, hon klippte även av en liten hårlock från nacken som hon satte in i ett kort tillsammans med fot- och handavtrycken som blev väldigt fint.

Kram Camilla med ängladottern Elin.

Svar på tråden Handavgjutning?